Sarah van Sonsbeeck

Accidental Universes

29 augustus 2014

Gisteravond, toen ik naar huis ging met de bus, reed ik door Sao Paulo. Het leek wel of alle verlichte ramen die ik zag ofwel blauw ofwel oranjegeel waren, alsof er maar twee soorten verlichting bestaan in Brazilië.

De eerste keer dat ik een ‘Accidental Universe’ zag., was ik met vrienden in een café en opende iemand de suikerpot. Op de zwarte tafel lag ineens een wit universum. Nu zie ik ze overal. Onder de tafel, als er een papiertje mee gewassen is, of als de ipad uitstaat en de luchtvervuiling van Sao Paulo er een constellatie op heeft gemaakt.

Iemand vroeg me gister of er eigenlijk wel zoiets als ‘thuis’ bestaat. Als ik naar de geknoeide universums kijk, probeer ik me voor te stellen dat ergens in een van die minuscule puntjes míjn huis staat. Daar woon ik dan, met al mijn dromen, mijn vrienden, mijn kunst, mijn ambitie, mijn frustratie over het niet werkende koffiezetapparaat. Dan zoom ik uit, en zijn er zoveel sterren omheen dat mijn eigen verbluffende relativiteit me laat lachen.

Misschien is tuis wel de plek waar je even kunt vergeten dat je net als alle andere mensen bent, met je eigen unieke dromen, vrienden, ambities en onbenullige frustraties. Natuurlijk zitten er achter al die ramen mensen net als jij. Maar de enige plek waar we dat echt kunnen vergeten is als we dromen, misschien is slaap wel het beste huis?




Kunstwerk: Sarah van Sonsbeeck, The Universe of A (foto, 2008)



Een foto uit mijn archief (stof op mijn tafel).



Een foto die ik heb gemaakt/uit mijn archief (meegewassen papiertje op de grond)



Kunstwerk: Sarah van Sonsbeeck, Mistakes I’ve Made #2 (bladgoud op faraday verf, 2014)



Een foto uit mijn archief (feestconfetti van de verjaardag van Ambar op de grond in een cafe).



Een foto uit mijn archief (katjes)



Een foto uit mijn archief (geknoeide suiker op de grond)



Een foto uit mijn archief (Sao Paulo stof op de ipad)



Een foto uit mijn archief (verfspatten op broek)



Een foto uit mijn archief (bladgoud-afval op mijn hand)



Ambar die poedersuiker op haar trui geknoeid heeft



Een foto van bladgoud op mijn trui

 

 

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later