Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

Image

Art Rotterdam 2019

07 Feb 2019 Mister Motley

Het bezoeken van een kunstbeurs is altijd intensief door de honderden enthousiaste kunstliefhebbers, snelle kunstverkopers, twijfelende verzamelaars en overtuigende kunstenaars, om nog maar te zwijgen over het ruime aanbod aan hedendaagse kunst dat er te zien valt. Overprikkeld dat zeker, maar ook absoluut voldaan keert men huiswaarts.

Een plezier is het om de serene sculptuur van Guide Geelen in Galerie Ramakers te aanschouwen, de prachtige vitrine van Sven Kroner in Galerie Fons Welters en de ogenschijnlijk brutale werken van John Robinson in Division of Labour. Uit deze enorme verscheidenheid aan kunst maakt Mister Motley een bescheiden selectie van Art Rotterdam 2019:

Guide Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers
Guido Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers / foto: Rosa Clarkson

Uit de dood ontstaat het leven. In de sculptuur van Guido Geelen zien we een mensfiguur, opgedeeld in verschillende lichaamsdelen; hoofd, romp, armen, onderlijf en voeten. Stuk voor stuk zijn zij voorzien van gaten waar glazen dragers voor tulpen in geplaatst zijn. Deze tulpen lijken zich te voeden aan het verval van het mensfiguur, en op den duur zullen ook hierdoor de tulpen vergaan.

Guide Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers
Guido Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers / foto: Rosa Clarkson


Guide Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers
Guido Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers / foto: Rosa Clarkson


Henk Visch / En Dehors Des Murs Du Palais / 2018 / Borzo Gallery
Henk Visch / En Dehors Des Murs Du Palais / 2018 / Borzo Gallery / foto: Rosa Clarkson

 

Henk Visch / En Dehors Des Murs Du Palais / 2018 / Borzo Gallery
Henk Visch / En Dehors Des Murs Du Palais / 2018 / Borzo Gallery / foto: Rosa Clarkson

 

Helen Verhoeven / Diana ontdekt de zwangerschap van Callisto / 2017 / Stigter van Doesburg
Helen Verhoeven / Diana ontdekt de zwangerschap van Callisto / 2017 / Stigter van Doesburg / foto: Rosa Clarkson


Nadira Husain / Performative Body / Embodied Performances, Hibiscus / 2018 / PSM Gallery
Nadira Husain / Performative Body / Embodied Performances, Hibiscus / 2018 / PSM Gallery


Nadira Husain / Performative Body / Embodied Performances, Hibiscus / 2018 / PSM Gallery
Nadira Husain / Performative Body / Embodied Performances, Hibiscus / 2018 / PSM Gallery


Nadira Husain / Embodied Performances (small kaki) / 2018 / PSM Gallery
Nadira Husain / Embodied Performances (small kaki) / 2018 / PSM Gallery

 

Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery
Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery / foto: Rosa Clarkson


Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery
Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery / foto: Rosa Clarkson

Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery
Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery / foto: Rosa Clarkson


Daan van Golden / Andriesse Eyck Galerie
Daan van Golden / Andriesse Eyck Galerie

 

Tom Klaassen / Kuiken / 2017 / Galerie Fons Welters
Tom Klaassen / Kuiken / 2017 / Galerie Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

 

Sven Kroner / Untitled (Vitrine) / 2018 / Galerie Fons Welters
Sven Kroner / Untitled (Vitrine) / 2018 / Galerie Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

Een verscheidenheid aan objecten houdt zich schuil in het landschap van Sven Kroner: schepen, dinosauriërs, huizen, bomen en zelfs een compleet ander landschap. Het is niet alleen kinderlijke onschuld dat zich in de vitrine bevindt, maar er wringt iets. De dinosauriërs lijken te verwijzen naar een 'vroeger'; een 'verleden'. Het stapeltje boeken bovenop de kast evengoed, waar een van de titels 'The Evolution' leest. Als laatste puzzelstukje is daar het andere landschap; een kleine afbeelding in de afbeelding van een landschap met daaruit opstijgend een toren van een kerncentrale. Misschien toont de vitrine ons een kijkje in het verleden, het heden en de toekomst, of wellicht zijn we al voorbij die 'toekomst' en toont Kroner ons een vitrinekast waarin relieken van het verleden opgeslagen liggen.

Sven Kroner / Untitled (Vitrine) / 2018 / Galerie Fons Welters
Sven Kroner / Untitled (Vitrine) / 2018 / Galerie Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

 

Bob Eikelboom / Summum Malum / 2019 / Fons Welters
Bob Eikelboom / Summum Malum / 2019 / Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

 

John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour
John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour / foto: Rosa Clarkson

 

John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour
John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour / foto: Rosa Clarkson

 

John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour
John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour / foto: Rosa Clarkson

John Robinson toont ons zijn vurigheid en obessie om te creëren, tevens voorzien van een vleugje egocentrisme. Met werken zoals de drieluik 'Ante-Garden', uiteraard geïnspireerd op de 'Tuin Der Lusten' van Jheronimus Bosch, met hier en daar verwijzingen naar zelfs Picasso en Manet. In deze werken plaatst hij zichzelf, in verschillende posities waar eerder belangrijke figuren stonden afgebeeld in het 'origineel'. Een van de meer brutale posities is toch wel het feit dat hij zichzelf plaatst tussen Adam en Eva.

Nazif Lopulissa / Without Blue, No Orange / 2019 / Show Off
Nazif Lopulissa / Without Blue, No Orange / 2019 / Show Off / foto: Rosa Clarkson

 

Nazif Lopulissa / Without Blue, No Orange / 2019 / Show Off
Nazif Lopulissa / Without Blue, No Orange / 2019 / Show Off / foto: Rosa Clarkson

 

Ditte Ejlerskov / The Real Blue House / 2017 / SPECTA
Ditte Ejlerskov / The Real Blue House / 2017 / SPECTA / foto: Rosa Clarkson

 

Robert Barta / Rutger Brandt Gallery
Robert Barta / Rutger Brandt Gallery / foto: Rosa Clarkson

 

Bas de Wit / Hardcore Handshake / 2015 / Gerhard Hofland
Bas de Wit / Hardcore Handshake / 2015 / Gerhard Hofland / foto: Rosa Clarkson

 

Bas de Wit / Hardcore Handshake / 2015 / Gerhard Hofland
Bas de Wit / Hardcore Handshake / 2015 / Gerhard Hofland / foto: Rosa Clarkson

 

Juliaan Andeweg / Good Night Baby / 2019 / Martin van Zomeren
Juliaan Andeweg / Good Night Baby / 2019 / Martin van Zomeren / foto: Rosa Clarkson

 

Janis Rafa / Eaten By Non-Humans / 2018 / Martin van Zomeren
Janis Rafa / Eaten By Non-Humans / 2018 / Martin van Zomeren / foto: Rosa Clarkson

 

Janis Rafa / Eaten By Non-Humans / 2018 / Martin van Zomeren
Janis Rafa / Eaten By Non-Humans / 2018 / Martin van Zomeren / foto: Rosa Clarkson


Art Rotterdam 2019 is nog te bezoeken tot 9 februari.

Ook adverteren op mistermotley.nl? Stuur dan een mail naar maurits@mistermotley.nl