Image

Chronotopia - Ingezonden werk deel 2

21 Mar 2018 Mister Motley

In deze reeks bundelt mister Motley het tweede deel van de inzendingen die binnen zijn gekomen naar aanleiding van de rubriek Chronotopia. Een selectie van kunstwerken over tijd, ingezonden door lezers van mister Motley:

Miron Galić

Stopwatch, Miron Galić, 2017 
Stopwatch, Miron Galić, 2017 

Stopwatch, Miron Galić, 2017 
Stopwatch, Miron Galić, 2017 

“De stopwatch van mijn iPhone 5s, aangezet om exact 12 uur middernacht, waardoor deze gedurende 24 uur, de functie van een ‘normale klok’ aanneemt.” 

Timo ten Broeke

“Binnen het begrip ‘tijd’ kunnen we twee tijdsvormen onderscheiden; de lineaire tijdsvorm, die wij GMT (Greenwich Mean Time) noemen en de circulaire-/kosmische tijdsvorm, deze gaat over groei, leven en dood.
In onze 24-uurs maatschappij zijn we steeds meer naar de lineaire klok-tijd gaan leven. De internationale lineaire klok-tijd, die als het ware over de kosmische tijd heen gelegd is, en dienst doet als de meest kunstmatige afspraak die we ooit gemaakt hebben.”

Tijdseenheid: Rugschild maakt circulaire tijd tastbaar door een circulaire/kosmische tijdseenheid uit te lichten.”

Marilou Klapwijk

Keep Off The Galaxy, Marilou Klapwijk, 2017
Keep Off The Galaxy, Marilou Klapwijk, 2017

Keep Off The Galaxy is een met een spuitbus geverfde kunststof-grasmat van 2 bij 3 meter, waarvan de sprieten het canvas van een sterrenstelsel vormen. De mat vormt een luik naar een oneindigheid waar tijd misschien niet eens meer bestaat. In navolging van dit werk onstond een project Secret Sky, waarbij iedereen een ‘luikje naar oneindigheid’ voor in huis kon bestellen.

Bram Kuypers

Travelogue, Bram Kuypers, 2016
Travelogue, Bram Kuypers, 2016

Kuypers plaatste een gemodificeerde geluidsrecorder in een doos, en verzond deze. De geluidsrecorder maakte een opname van de reis die het pakket maakte tijdens zijn reis van A naar B. Er werd bewust voor gekozen om geen beeldmateriaal te gebruiken, omdat het onzichtbare karakter van een geluidsopname juist om een beeldende interpretatie vraagt, die telkens uniek is.

ATLAS, Bram Kuypers, 2017
ATLAS, Bram Kuypers, 2017

"De Gemeente Nijmegen vroeg of ik een beeld wou maken voor een kunstroute dat een gebied onder de aandacht moest brengen waar een nieuwe stadsdeel zal verrijzen. Na lang tobben besloot ik om te proberen een graafmachine zichzelf te laten begraven, om deze vervolgens over te geven aan het landschap en omstandigheden. Als fysiek beeld speelt dit werk met de interpretatie van verleden, heden en toekomst. Tijd vormt hierdoor een afstand tussen beschouwer en de daadwerkelijke gebeurtenissen in verleden en toekomst, waardoor mythisch denken plaats kan vinden."

Carel Lanters

Pinhole-foto gemaakt tijdens een geluidsperformance in Fort William co. Cork, Ierland, Jan. 2017
Pinhole-foto gemaakt tijdens een geluidsperformance in Fort William co. Cork, Ierland, Jan. 2017

De geluidsopname van de performance was gelijk aan de belichtingstijd van de opname: 120 seconden.

Lisette Ros
INTERVENING SPACE: Reframing Conventions

“Dit werk gaat over mijn onderzoek naar de conventie ‘zitten’. Ik merkte op dat ik dagelijks veel te veel zat en dat wij dit allemaal overmatig doen, voornamelijk in de kantoorcultuur. Ik vertaalde dit naar een performance door de handeling uit te vergroten, te herhalen en te isoleren. Tijdens de performance zit ik acht uur lang op dezelfde stoel zonder een enkele andere handeling uit te voeren. De bewustwording van het lichaam en de impact van tijd zijn belangrijke pijlers hierbij.”

Alicja Kwade

Een doodgewone steen, lijkt het. Maar na langer kijken, realiseer je je dat de positie van de steen nét even anders is dan daarvoor. Heel langzaam, in bijna vierentwintig uur, draait de steen rond. Om precies te zijn: in 23 uur, 56 minuten en 4,099 seconden. Dat is precies een Siderische dag, de tijd waarin de aarde 360 graden om zijn eigen as draait.

De steen van Alicja Kwade in het werk Stellar Day draait in tegengestelde richting. Het is een verwoede poging van de kunstenaar om de steen stil te laten liggen, terwijl de aarde door draait en de tijd verder gaat.

Alicja Kwade, Stellar Day, 2014, Image: Cassander Eeftinck Schattenkerk, steen en motor, ca. 50 x 100 x 120 cm
Alicja Kwade, Stellar Day, 2014, Image: Cassander Eeftinck Schattenkerk, steen en motor, ca. 50 x 100 x 120 cm

Luuk Smits

Truck, 2015

Latifa Echakhch

"Op de vloer liggen twee bronzen klokken aan stukken geslagen. Van grote hoogte heeft Latifa Echakhch de originele Italiaanse klokken naar beneden laten vallen."

Latifa Echakhch: Forever Mi (2016), foto: Lucas Mantel
Latifa Echakhch: Forever Mi (2016), foto: Lucas Mantel

Echakhch, die een Frans-Marokkaanse achtergrond heeft, bevraagt de zogenaamde eenheid van de Westerse identiteit, die zich beroept op waarden zoals vrijheid en gelijkheid. De bronzen klokken die deze monumentale waarden lieten luiden liggen aan diggelen, in een tijdperk waarin anti-immigratie en islamofobie door Europa woekeren.