Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

Image

Foam Talent 2019

18 Feb 2019 Rosa Clarkson

Foam opent tijdelijk een nieuwe locatie: Foam Next Door. Hier presenteert het fotografiemuseum de nieuwe tentoonstelling 'Foam Talent 2019' waar het werk van een nieuwe generatie beeldmakers te zien is. De werken van de twintig geselecteerde fotografen tonen de hedendaagse betekenis van fotografie. Wanneer je binnen loopt, valt het direct op hoe divers de werken zijn.


He Bo    
He Bo (1989) komt uit China en presenteert twee beelden uit zijn laatste serie ‘Since Then, No One Has Talked with You’. Het werk bestaat uit foto’s die verwijzen naar terroristische aanvallen en andere gewelddadige incidenten. In een eerste oogopslag zie je een zwart-wit portret met rode strepen. Als je heel dichtbij komt zie je dat het portret is opgebouwd uit nieuwsberichten. De geportretteerden zijn de daders van deze incidenten. De rode afbeeldingen zijn close-ups van de monden van slachtoffers en vormen een zin in morsecode. Morse is een communicatiecode, bestaande uit korte en lange signalen, waarmee verschillende letters, cijfers en leestekens kunnen worden gemaakt. Als toeschouwer kun je via een koptelefoon naar deze zin luisteren in morse. Ook hangt er een klein blaadje met de vertaling van de code, zodat de bezoeker kan uitvinden wat er staat. 

Columbine High School Massacre (April 20, 1999), 2016.
Columbine High School Massacre (April 20, 1999), 2016.

Tot 2018 was dit de dodelijkste schietpartij op een middelbare school in de Amerikaanse geschiedenis

Dit werk is gebaseerd op het bloedbad dat de twee daders Dylan Klebold (17) en Eric Harris (18) hebben aangericht in 1999 op hun school. Het portret van de dader is Dylan Klebold. Bij dit incident zijn er 12 leerlingen en één docent om het leven gekomen. Tot 2018 was dit de dodelijkste schietpartij op een middelbare school in de Amerikaanse geschiedenis. De vertaling van de morsecode is: I – WOULDN’T – SAY – A – SINGLE – WORD – TO – THEM – I – WOULD – LISTEN – TO – WHAT – THEY – HAVE – TO – SAY – AND – THAT’S – WHAT – NO – ONE – DID. (Quote van Marilyn Manson).

London Bombings (7 July, 2005), 2016
London Bombings (7 July, 2005), 2016

De zachte uitstraling van het portret doet zeker geen dader van een dergelijk en verschrikkelijk incident vermoeden

Deze foto beeldt het portret van Mohammed Sadique Khan (30) af. Met nog drie andere daders heeft Mohammend binnen een half uur drie ontploffingen in 2005 in een metro geïnitieerd en een half uur later één in een bus. Er vielen in totaal 56 doden en naar schatting waren er 700 gewonden, waarvan 22 ernstig gewond. De vertaling van de morsecode is: LONDON – WAS – MEANT – TO – BE – A – PLACE – OF – REFUGE – WHERE – ATIQUE – SHARIFI – COULD – PUT – BEHIND – HIM – THE – ATROCITIES – OF – HIS – HOMELAND. 

In eerste instantie zou je denken dat de eerste foto een vrouw is. De zachte uitstraling van het portret doet zeker geen dader van een dergelijk en verschrikkelijk incident vermoeden. He Bo zelf heeft al zijn informatie van het internet gehaald en toont daarmee dat de beelden ontstaan uit voor iedereen toegankelijke online beelden en informatie. He Bo wijst ons hiermee op het feit dat het internet een angstaanjagend medium kan zijn. Deze intieme gegevens van slachtoffers en de ronduit gruwelijke beelden van de daad zelf, zijn gewoon openbaar toegankelijk.

Valentine Bo
Valentine Bo (1985) komt uit Oekraïne en woont en werkt nu in Kiev. Valentine Bo presenteert in zijn laatste project ‘Your Next Step Would Be To Do The Transmission’ een visuele beschrijving van de Raëliaanse Beweging. In de werken focust hij op sociale aspecten zoals menselijke conformisme, manipulatie, illusie en oprechtheid. Deze begrippen vormen tevens de kern van bijvoorbeeld ideologische bewegingen, religieuze samenlevingen en culten.

Deze begrippen vormen tevens de kern van bijvoorbeeld ideologische bewegingen, religieuze samenlevingen en culten.

Valentine Bo - Pleasure, 2018
Valentine Bo - Pleasure, 2018

 

Bo heeft het Raëlisme gekozen als onderwerp. Raëlianen geloven dat al het leven op aarde in een laboratorium is geschapen door een buitenaards ras dat de zogenaamde Elohim zou heten. De Elohim zouden op meerdere momenten in onze geschiedenis de aarde bezocht hebben als verschillende profeten. De mens heeft de boodschap echter niet begrepen en heeft de Elohim voor god(en) aangezien. Deze bijzondere religie is vooral bezig met het stichten van een ambassade om de aliens naar de aarde te brengen, mensen klonen, de praktijk van sensuele meditatie en het aanbieden van seksdiensten. In 2002 kondigde een Raëliaanse bisschop en directeur van het biotechnologische bedrijf Clonaid aan dat het bedrijf erin geslaagd was de eerste gekloonde mens te hebben gecreëerd. Bewijs bleef echter achterwege en het bestaan van deze gekloonde baby, Eve, wordt door velen als een fabel gezien. 

De serie is een herinterpretatie en illustratie van een fictieve wereld waarin seksuele roldoorbreking en het sci-fi denkbeeld van de Bijbel naast elkaar bestaan.

Valentine visualiseert deze religie op eigenzinnige wijze. Hij gebruikt beeldhouwtechnieken, de 3D-printer en maakt daarnaast ook gebruik van fotogrammetrie. In deze serie is de aandacht gericht op niet-geslaagde experimenten, het proces van het creëren van een kloon, angst, masturbatie en seksuele context. De serie is een herinterpretatie en illustratie van een fictieve wereld waarin seksuele roldoorbreking en het sci-fi denkbeeld van de Bijbel naast elkaar bestaan.

Valentine Bo - The Element, 2018, uit de serie ‘Your Next Step Would Be To Do The Transmission’
Valentine Bo - The Element, 2018, uit de serie ‘Your Next Step Would Be To Do The Transmission’

De felle kleuren van de afbeelding maken de foto aantrekkelijk, maar als je goed kijkt naar het gezicht zie je dat dit is gemaakt van een onbekend soort materiaal. Is het klei?

The Element is een afbeelding van een hoofd zonder nek. Met de ogen gesloten lijkt het hoofd een soort rust, zorgeloosheid en tevredenheid uit te stralen. Naast het hoofd staat een glas water waar licht doorheen schijnt, hierdoor reflecteert de afdruk van het water op het gezicht. Dit geeft het beeld nog meer rust en ook lijkt er hierdoor een beweging te ontstaan. De felle kleuren van de afbeelding maken de foto aantrekkelijk, maar als je goed kijkt naar het gezicht zie je dat dit is gemaakt van een onbekend soort materiaal. Is het klei? Het idee van een menselijke huid wordt in ieder geval van tafel geschoven en je weet niet precies wat je ziet, is het misschien een mislukte kloon?

Florian Amoser
Florian Amoser (1990) woont en werk momenteel in Lausanne, Zwitserland. Florian presenteert een lopend onderzoeksproject naar de fotografische omzetting van ruimte op een plat oppervlak: ‘Quantified Landscape’. Florian Amoser brengt het reliëf in kaart door een laser op de grond te zetten. De lichtstraal strijkt langzaam over de wanden van de grot, waardoor een ononderbroken lijn ontstaat, volgens het principe van contourlijnen. Amoser onderzoekt op welke wijze het driedimensionale landschap zich laat omvormen tot een tweedimensionaal vlak, via een foto-representatie. Deze lange belichtingen creëren zwart-witte landschappen die zowel verwijzen naar analoge fotografie technieken als naar hedendaagse digitale 3D modellen. 

Florian Amoser - 1610-06-04, 2016
Florian Amoser - 1610-06-04, 2016

 

florian Amoser - 1610-05-09, 2016
florian Amoser - 1610-05-09, 2016

Als je naar de twee cirkels kijkt, vraag ik me af of deze werkelijk realistisch zijn.

Deze fascinerende beelden van Amoser trekken je mee een grot in. Door de diepe zwarte en witte kleuren lijkt het bijna niet ‘echt’. De twee kleine plasjes water met daarin de reflectie van de grot versterken het idee van diepte. De structuur van de grot wordt gevormd door de lijnen en deze lijnen geven een illusie van een werkelijk gesteente waaruit een grot is opgebouwd. Als je naar de twee cirkels kijkt, vraag ik me af of deze werkelijk realistisch zijn. Op sommige plekken zie je het licht van de laser lijn, zoals links in het midden en hierdoor krijg je bevestiging dat je kijkt naar iets anders dan een werkelijke grot. Amoser laat de bezoeker nadenken over de vraag wat echt is en wat niet.

Foam Talent is nog tot en met 3 maart te bezoeken.

Ook adverteren op mistermotley.nl? Stuur dan een mail naar maurits@mistermotley.nl