Sinds het begin van deze rubriek, die we gekscherend Het Advies hebben genoemd omdat je er zoveel gratis van krijgt na het afstuderen, ontvangt de redactie heel veel opgestuurde lectuur met adviezen voor kunstenaars. Uitnodigingen voor netwerkcursussen, bedrijfskundge strategiën en boeken. Het boek eenenveertig brieven aan de jonge kunstenaar siert vanaf het begin al de boekenplank, maar later kwamen daar de boeken Brieven van de jonge kunstenaar, Letters to a young artists, Aakademie X Lessons in Art + Life bij. Bas Fontein besloot zelfs alle ongevraagde goedbedoelde adviezen die je als jonge kunstenaar naar je toe geworpen krijgt als onderwerp te gebruiken in zijn boek Wat te doen?

Soms is het ontmoedigend om door de folders How to improve your social skills heen te ploegen, maar in de meeste bundels staat wel 1 goed advies waar iedereen wat aan heeft.
Zo formuleert John Baldessari in het boekje Letters to a young artist ook een opmerkelijk advies. Het is in de vorm van een korte brief, maar de boodschap is duidelijk: kies nooit voor het kunstenaarschap als je beweegreden geld of beroemdheid is. Baldessari bevestigt hiermee het Romantische beeld van de arme kunstenaar die niet om geld mag geven. Het is het oudste kunstenaarscliché dat de hedendaagse kunstwereld besdtrijdt als gordelroos met bezweringen en adviezen. De situatie die Baldessari schetst is haast een blauwdruk op deze tijd, waar de kunstenaar moet werken om kunst te maken en een sterrenstatus ver te zoeken is. In zijn kunst borduurt hij cynisch voort op de vele tips en tricks die je als kunstenaar krijgt; zoals in zijn schilderijen waarop hij adviezen schrijft die gaan over hoe een kunstenaar het beste inkomsten kan generen. Baldessari geeft niet alleen ‘financieel advies', maar maakte ook doeken die tonen hoe je je als kunstenaar moet gedragen op (je eigen) exposities. In deze werken reflecteert hij op de kunstwereld, soms spottend, soms bloedserieus. Het boekje Letters to a young artist werd ons opgestuurd nadat het al door iemand gelezen was. De laatste zin is onderstreept met een oranje markeerstift door de vorige bezitter: ‘’If you’re talented and obsessed, you’ll find a solution.’’

Dear Young Artist,

I started my career as a young artist in 1957. Then, there was not the money in art that there is today. Therefore, one made art because one needed to do so. I taught public school five days a week and painted when I could. I got married and participated in having two children, which made it more difficult to make art. I lived in National City, California, not an art center.
My advice? Don’t go into art for fame or fortune. Do it because you cannot not do it. Being an artist is a combination of talent and obsession. Live in New York, La, Köln, or London. As for money: If you’re talented and obsessed, you’ll find a solution.

Yrs in art,
John Baldessari
Venice, California