TENDENS

TENDENS 18 - DE TUSSENRUIMTE

Terwijl vergeten en verzwegen verhalen steeds vaker toestemming krijgen om naar de voorgrond te komen, blijft de verwachting toch dat deze worden verteld op een ‘normale’ manier; vertaald en behapbaar gemaakt voor de toeschouwer met een westerse focus op thema’s, rode lijnen en lineaire narratieven.

Met de tussenruimte wordt onderzocht of er ook plek kan bestaan waar onbekendheid (tijdelijk) wordt ‘bewaard’ in plaats van deze te duiden, te analyseren en als kennis te serveren. Een plek waar de vertelde verhalen geen ‘informatieve’ verhalen hoeven te zijn, en waar misschien wel helemaal geen vertelstructuren en woorden bestaan. Maar mogen we in en over zo'n tussenruimte dan eigenlijk wel spreken en schrijven, vraagt Lietje Bauwens zich af, en wat is daarvan dan het gevolg voor de kunstkritiek? Kunstenaar Mirthe de Leeuw reflecteert op de paradox van de tussenruimte; elke poging om dichterbij een idee te komen van wat niets zou kunnen zijn, resulteert enkel in een verdere verwijdering van een mogelijk antwoord. Schrijver K.Schippers gaat in gesprek met hoofdredacteur Lieneke Hulshof over de waarde van het ‘niet begrijpen’, het ‘niet snappen’ en het ‘ nergens over gaan’ in kunstwerken en kunstenaar Maria Barnas onderzoekt waarom het vertelde eigenlijk pas gehoord kan worden als er ook momenten van stilte zijn. Wat zijn de mogelijkheden van geluid binnen non-narratieve vertellingen?