Jurgen Bey: het onbekende wakker maken

'Niets is geen bedrog', zegt de Idioot van Dostojevski. 'Was er maar meer bedrog' lijkt Sandberg directeur Jurgen Bey te verzuchten: hij wil tot een betere wereld komen door een andere draai aan de werkelijkheid te geven met de kunst als accelerator of vliegwiel. In de slappe klokken en bomen met ogen van Salvador Dali balanceren herkenning en vervreemding in een begrijpelijke mix op het doek. Een ideaal instappunt voor beginners in een andere realiteit. In winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht stapt een man in een zwart pak en een stropdas uit een menigte naar voren en danst met zijn armen wijd vele malen in het rond. Hij geeft de man of vrouw met een boodschappentas vol prei en wortels de kans om geïnfecteerd te raken door de magie van deze soefi dans in een werk van kunstenaar Germaine Kruip. 'Daar zit de educatie', zegt Bey, 'in de taal van wat je niet begrijpt. Kunst is bedoeld om het 'niet snappen' te omarmen.' 

Birds (Albatross) - Eylem Aladogan

Eylem Aladogan - In geprek met Hanne Hagenaars

Dit artikel verscheen eerder in de papieren versie 'Vogels' van mister Motley in 2011. 

Dat opbouwen van een wereld in lagen, dat herken ik
Het vliegen, over grenzen heen, de weidsheid van de verbeelding
Een simpel telefoontje plegen kan soms al een overwinning zijn
Tegen een woord als ziel bestaat binnen de beeldende kunsten al snel wantrouwen
Je oog gaat de diepte in en volgt de precisie van de lijnen – zwaartekracht

Daily offer, over de sieraden van Lucy Sarneel

‘You never actually own a Patek Philippe, you merely look after it for the next generation.’ * Om je pols glanst het goud van het horloge met fonkelende kleine stenen en die gouden gloed strekt zich alvast uit naar je kinderen. Kiran uit India vertelt dat haar oma iedere keer als ze een stuk van de familiejuwelen weg moet geven, volgens de verplichte tradities, het voelt alsof er een orgaan wordt uitgerukt. Kiran kreeg de grote gouden neusring van haar oma toebedeeld.* Hoe draag je die in deze tijd? 

Het visualiseren van het raadsel tijd - Daan van Golden

Daan van Golden zou, als je de kritieken door de jaren heen mag geloven, vanaf de jaren vijftig de heersende stromingen als abstract expressionisme, pop art, formele schilderkunst en fotowerken hebben gevolgd. Bij een nadere beschouwing blijkt het zeer gevarieerde werk van de afgelopen vijfentwintig jaar sterk beïnvloed door de Oosterse filosofie en leefwijze waarmee Van Golden in 1962 kennismaakte.