Wieke Teselink

Steekvlam

14 augustus 2014

Een waakvlam gloeit in de krochten van zijn bovenkamer. Alles in zijn omgeving wordt opgevangen door de vlam: het is een kolderend vat aan indrukken, waanideeën, woorden en beelden. Een vat waaruit zijn tekeningen worden geboren. Ferdinand Dunnewold tekende net zo lang tot hij het boekje de Steekvlam kon laten drukken.

Tekeningen vullen de rechterpagina, waar links de tekst zijn werk doet. Af en toe wordt een gehele pagina gevuld met een tekening. Bijna elke tekening lijkt verschillend van stijl. Telkens gebruikte hij een andere techniek om het beeld tot stand te brengen en ook de lijnvoering en het handschrift verschilt bijna per tekening. Een enkele tekening is ontzettend uitgewerkt, een andere pagina is gevuld met een reclame die hij vond en maar licht bewerkte. 




Het veld is knullig met een liniaalrechte lijn op papier gezet. Twee mannen spelen de bal naar elkaar. Rechts bovenin staat een Duracell batterij, zodat ze nog dagen kunnen voetballen. Voetballen met Ferdinand is waarin het doel een kut wordt. Hij schrijft hierover: ‘Zou het niet vet zijn daadwerkelijk een stigmata of vagina als goal voor een balsport te gebruiken? Een balsport waarbij het goal zich in het midden bevindt en ieder team één zijde van de goal gebruikt, terwijl over het hele veld om de bal gestreden moet worden. De afbeelding dient te worden gezien als een kritiek op de stugge traditionele manier waarom er met sport en spel wordt omgegaan. Dingen zijn zoals ze zijn, maar het zou zoveel meer en anders kunnen zijn.‘ Wolken verschijnen boven het veld. De compositie is pas af als het met bakken uit de lucht komt, want het regent. pijpenstelen in je kut. Voetbal.

Het moment dat Ruud Gullit je een vriendschapsverzoek stuurt. Hoe de tiendelige miniserie over schaamhaar verandering aanbrengt in ieders leven. En waarom houdt Harry het voortaan bij badminton? Een monsterlijke figuur met slangen uit zijn hoofd komt enkele keren terug in het boekje, toch vormt dit figuur geen rode draad en start slechts een kort verhaal. De onderwerpen van de tekeningen lijken vrijwel niet aan elkaar te refereren, daarvoor is het te divers. De verscheidenheid kun je niet zomaar met je blote verstand bij elkaar rijmen. Toch is het voor hem een eenvoudige stapeling van zijn omgeving. De trein naar de Achterhoek en de voorkant van zijn huis zijn verbeeld. Hij tekent over de tijd dat hij in de productie werkte en hoe uitzichtloos dat was. Zijn vader leest in de krant over de laatste ambachtelijke nietsdoener Gerard. Af en toe verwijst hij naar Bijbelse verhalen, andere kunstwerken of het nieuws en verdraait ze op zijn manier. 
 
De teksten bij tekeningen werken soms als dialoog in een strip of als titel. Maar meer dan eens zijn de teksten ironisch, zetten je op een verkeerd been of lijken zelfs de tekening te bespotten. Hier en daar zit een verwijzing naar een filosofische theorie of een historische context. Vrienden reageerden een avond op de eerste versie van zijn boekje, waaruit vele teksten zijn ontstaan. Zij reageerden op de tekeningen, maar ook op de teksten die hij reeds had geschreven en had opgevangen in het voorgaan op straat of in de supermarkt. 

Dat kunstenaars zich bewegen op de grens van het normale en abnormale wordt algemeen aangenomen. Ferdinand zou die grens een parasituatie noemen, dan brandt die waakvlam in zijn bovenkamer vurig. Paraplu, paracetamol, paradijs: para zijn zit overal in verborgen volgens Ferdinand. Parasituaties vormen een bron voor zijn kunsten. Indrukken en ervaringen worden net zolang gecombineerd tot de beelden een surrealistische en ironische ondertoon hebben en de woorden zich verdraaid hebben tot gouden samenspel. Buiten het feit dat je enkele beelden en teksten uit het boekje herkent en kan verklaren, blijven de vragen zich ophopen. Ontstond het geheel zomaar? Je bladert het boekje maar weer eens door en zoekt naar nieuwe ontdekkingen die je meer vat geven op het werk. Antwoorden zullen uit blijven. Hij geeft enkel de Steekvlam door, voor ieder een momentje in lichterlaaie. 

Meer werk zien? Kijk op de website van Ferdinand Dunnewold. 










Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later