De fantasie van toen je klein en onbezonnen was, het zien van alle mogelijkheden, niet geremd door je ouders en ontdekkingen doen waar de wereld nog versteld van zal staan. Een jeugd waarin elke jongen uitvinder wil zijn. De wereld is groot en vol avontuur. Na de kunstacademie was kunstenaar Arjen Boerstra deze ideeën en vrijheid helemaal kwijt, het koste hem wat jaren om het terug te vinden, nu doet hij niet anders. Jongensdromen worden misschien wel werkelijkheid. 

Arjen Boerstra maakte een catalogus waarin zijn werk van de afgelopen 18 jaar is in verzameld, geen eenvoudig karwei. Afstand nemen om het overzicht te kunnen zien, kill your darlings en welke tekst moet er dan bij? Het karwei resulteerde niet in een simpel boekje, maar in een 16 meter lange leporello, beide zijden bedrukt, in een prachtige houten kist, met dito geur: Arjen Boerstra, waarnemingen en gebeurtenissen.

Als je jong bent kun je nog alles worden. Een bestuurbare boot op je zesde verjaardag krijgen betekent dat je later schipper wilt worden, een goede vangbal tijdens de gymles zorgt voor een stijgende ambities voor een plek in het rugbyteam. Deze logische gevolgen voert Boerstra ook uit na zijn ontdekkingen, soms is hij even jager of een romantische en-plein-air kunstschilder. Met elke bezigheid veranderen de observaties en uitvoeringen. Zijn uiterlijk verandert tijdens die activiteiten, als zeeman laat hij een oorbel piercen, als jager poseert hij met een aangereden ree. Met de uiterlijke kenmerken waarmee je een ander personage wordt, op zoek naar de (on)mogelijkheid om iemand te zijn.

Hoe krijg je die jongensdroom weer te pakken als je al weet dat de wereld een plek is waar je kunt verdwalen. Waar je de weg goed kunt kwijt raken. In een poging opnieuw houvast te vinden bouwt Boerstra na de academie zijn zolderkamer na, een belangrijk vertrekpunt met oude ideeën opnieuw te leren ervaren en kijken. De veiligheid van een besloten ruimte waar je kan uitkijken over de rest van de wereld is een terugkerend element in zijn werk. Zijn vaar-, voertuigen en hutten geven de kunstenaar telkens een plek om de ruimte om hem heen te observeren. Van die observaties, vaak met een hogergeplaatste camera met bolle spiegel, maakt hij afbeeldingen en films van het stukje ruimte hetgeen hem omringt. Deze afbeeldingen tonen niet de hele wereld maar geven een klein perspectief op de omgeving, ze vertellen in kleine delen wat er in de wereld te ontdekken valt. 

In het boek worden twee grote teksten verspreid over de gehele leporello en wordt afgewisseld met grote afbeeldingen van zijn werk. De afbeeldingen naast de teksten zijn wat aan de kleine kant, maar wordt gecompenseerd door de grote foto’s op de volgende pagina’s. Twee kunsthistorici vertellen in eigen teksten over hun zienswijze en ervaringen op het werk van Arjen Boerstra. Kunsthistoricus Rients Kooistra legt een link naar de uitspraak van John Cage: ‘het leven als een doelloos spel.’ Een uitspraak die uitstekend past bij het werk van Boerstra. Een verlangen om in een ander personage te kruipen, zoals een onbereikbare droom voor een kind, waarbij alles tot in de puntjes wordt uitgevoerd. Waar je als jongen nog de techniek mist om mooie dingen te maken, vormen alle vaar, voertuigen en hutten van Boerstra een esthetisch beeld in een stukje van een bolle wereld.

Arjen Boerstra’s werk is nog tot 16 oktober te zien in zijn solotentoonstelling bij de Verbeke Foundation in Kemzeke Belgie. Kijk voor meer informatie op de website van Arjen Boerstra.