Image

Walhalla Athenaeum

01 Oct 2013 Heske ten Cate

Het Athenaeum was in het oude Rome een instituut voor hoger onderwijs en kunst, gesticht door keizer Hadrianus. Hadrianus stichtte het Athenaeum naar Grieks voorbeeld toen hij aan het eind van zijn carrière na zijn vele reizen weer in Rome was, waarschijnlijk rond 133-135. Bijna tweeduizend jaar later is het Athenaeum nog te vinden, in ieder geval in Amsterdam. Niet meer in een dergelijk Griekse hoedanigheid, maar in de vorm van de mooiste kunst-boek-tijdschriften-winkel van Amsterdam. Athenaeum bevindt zich op de hoek van het Spui en kent twee voordeuren: die van de tijdschriften winkel en die van de boekenkant. Ik stap het tijdschrift walhalla binnen. De winkel, of eigenlijk winkeltje, want zo groot is de tijdschriftenafdeling niet, ademt grootstedelijkheid uit. Kranten en bladen in veel verschillende talen hangen buiten op rekken. (the New York Times, de Volkskrant, El Pais en het roze Financieel Dagblad) Binnen wordt mij door de caissière verteld dat veel toeristen binnen wandelen met de vraag voor een pakje sigaretten. Begrijpelijk, want winkels als Athenaeum vind je veelvuldig in New York, Parijs, Rome en Londen waar een schat aan tijdschriften, sigaretten en de Lotto op slechts een paar vierkante meter te koop zijn.  

Het sneeuwt buiten de eerste vlokken van de winter en de tijdschriftenwinkel heeft geen voordeur. Juist omdat de winkel altijd open is, loopt het makkelijk naar binnen. Binnen tref ik Petra Noordkamp met een collega. Petra werkt al lange tijd in de winkel en kent alle plekken, stapels, rekken en schappen van haver tot gort. Ze draagt een dikke trui en dat is nodig want de wind waait venijnig. De kranten en tijdschriften buiten de winkel zitten onder een stevig plastic zeil, de rest van de bladen ligt opgestapeld binnen in de winkel. Ondanks dat al die magazines heel veel tijdschriften op ‘een hoop’ lijken, heeft ieder blad een eigen, vaste plek. Deze plek wordt bepaald door praktische zaken, zoals de mate waarin een magazine verkocht wordt, of de mate waarin Petra en haar collega’s het tijdschrift bijzonder vinden. Op de vraag hoeveel magazines er op dit moment in Athenaeum zijn begint Petra te lachen. ‘Pfff…duizenden denk ik’ antwoordt ze. Ze telt snel één rek en vermenigvuldigd dit rek keer het aantal andere rekken. Een ruwe schatting brengt haar op meer dan 3.000 verschillende kunst-, reis- en kookmagazines uit alle windstreken. Het is een zeer bijzondere collectie. Zo zie ik bekende bladen, als de Vogue, de Uppercase, the Gentlewoman, Flow, natuurlijk mister Motley en bekende kranten, of kookmagazines. Misschien ken ik tweehonderd titels, magazines en makers. Dat betekent dat ik 2800 titels niet ken. Overbodig lijkt mij om uit te leggen wat een lust voor het oog en hart een bezoek aan Athenaeum is. Zoveel onbekends, zoveel prachtigs, zoveel hoekjes waar je zonder het door te hebben plots een kwartier staat te bladeren. Tijd speelt geen rol tussen de schappen vol glanzende covers, fel gekleurde foto’s en verschillende papiersoorten. Naast de grote magazines verkoopt Athenaeum ook tijdschriften en boekjes van kleine uitgevers. Die nemen ze meestal per tien exemplaren af. Dat betekend dat er zeer bijzondere en exclusieve uitgaves te koop zijn variërend tussen de 5,- en de veel meer euro’s. 

Hoe krijg je zoveel titels bij elkaar? (peins ik hardop). Petra vertelt dat er beurzen zijn waar uitgevers hun nieuwe tijdschriften laten zien, maar dat er ook heel veel vaste klanten zijn die advies geven. Na een tip zoeken medewerkers het magazine online op en besluiten het aan te schaffen of niet. Mocht de kans dus bestaan dat je lievelingsmagazine niet tussen de ruim 3.000 titels staat, dan kun je het personeel tippen. ‘We dromen over meer ruimte’ verzucht Petra met een enorme stapel tijdschriften in haar armen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Het kleine is echter prettig, omdat je in een hoek gedoken de veelheid van magazines hierdoor amper kunt bevatten. 

Genoeg lof, trek je trui aan en begeef je naar het Spui!