gender

Het is niemand ontgaan dat vragen en opvattingen rondom gender-gelijkheid en neutraliteit op dit moment zeer actueel zijn. Welke rol speelt de kunst hierin? Kunst lijkt dé vrijplaats te zijn bij uitstek waar grenzen niet gelden en gender er niet toe doet, maar is dit eigenlijk wel het geval? De komende tijd verdiept Motley zich in kunstwerken en kunstenaars die de begrippen mannelijkheid en vrouwelijkheid oprekken en mogelijke grenzen doen laten vervagen. In samenwerking met kunstenaars, kunsthistorici, curatoren, theoretici en lezers wordt er gebouwd aan een vlechtwerk van artikelen en beelden.
Wilt u reageren of meedoen? Stuur dan een mail naar lienekemotley@gmail.com
I.s.m The Female Perspective - Castrum Peregrini

Gender is geen hype

Tijdens het afstuderen aan ArtEZ Arnhem in 2015 bestudeert Juliette Thissen het stereotype macho man door het gedrag te kopiëren. In een kelder filmt ze een performance waarin ze vecht met haar mannelijke muze, net zo lang tot een van hen breekt. Of dat in letterlijke zin gebeurt (botten), of in emotionele zin (huilen), dat maakte niet uit. Het eindexamenproject is voor Juliette een geldig excuus om haar haren te knippen, veel te sporten, zich niet meer te scheren, breed te worden en mannelijke kleding te dragen. Van tevoren heeft ze bedacht dat ze zich een half jaar in zou leven om daarna weer terug te gaan naar haar vrouwelijke uiterlijkheden, niet wetende dat deze stap nooit zou komen. Nu is het Julius Thissen en maakt hij nog steeds werk over stereotypering, over wat het betekent om man of vrouw te zijn en over de bewustwording dat iedereen onderdeel is van het heersende gender gesprek.

De Gender-rubriek

In 1914 verschijnt Charlie Chaplin voor het eerst als vrouw op het doek in de film A Busy Day. Hij speelt een elegante echtgenote die tijdens een militaire parade jaloers wordt op een andere vrouw uit het publiek omdat haar man duidelijk interesse toont in haar. Later zou Chaplin nog twee maal een vrouw spelen in de films The Masquerader(1914) en a Woman(1915). In elk narratief balanceert Chaplin op de dunne scheidingslijn van de sekse. Zo kleedt hij zich in een scene van a Woman om als vrouw en hoewel het duidelijk is voor het publiek dat hij eigenlijk een man is, ziet de vader uit de film hem als vrouw, flirt met hem en is duidelijk gecharmeerd van de vleiende, vrouwelijke Chaplin. Een revolutionaire scene waarin vragen worden opgeworpen over de definitie van mannelijkheid en vrouwelijkheid en waarbij er, ver voordat het begrip werd uitgevonden, wordt gespeeld met gender-fluïditeit.