gender

Het is niemand ontgaan dat vragen en opvattingen rondom gender-gelijkheid en neutraliteit op dit moment zeer actueel zijn. Welke rol speelt de kunst hierin? Kunst lijkt dé vrijplaats te zijn bij uitstek waar grenzen niet gelden en gender er niet toe doet, maar is dit eigenlijk wel het geval? De komende tijd verdiept Motley zich in kunstwerken en kunstenaars die de begrippen mannelijkheid en vrouwelijkheid oprekken en mogelijke grenzen doen laten vervagen. In samenwerking met kunstenaars, kunsthistorici, curatoren, theoretici en lezers wordt er gebouwd aan een vlechtwerk van artikelen en beelden.
Wilt u reageren of meedoen? Stuur dan een mail naar lienekemotley@gmail.com
I.s.m The Female Perspective - Castrum Peregrini

I'm only here to support Alan Measles

Maart 2016 opende het Bonnefantenmuseum ‘Hold your believes lightly’, de tweede grote solotentoonstelling van Grayson Perry in Nederland. Al in 2003 haalde Rudi Fuchs zijn werk naar het Stedelijk, en juist deze show leverde Perry de prestigieuze Turner Prize op. Internationaal brak Perry door met zijn flamboyante vazen, tapijten en sculpturen, maar in de Lage Landen bleef het vervolgens relatief stil rond zijn naam. De Nederlandse musea werden opgeslorpt door hun strijd om de laatste restjes teruglopende subsidie bijeen te harken en profijtelijke businessmodellen te implementeren. Met dank aan Halbe Zeilstra ging de museumwereld een half decennium ‘on repeat’. Mainstream tentoonstellingen, blockbusters (compleet met NS dag arrangementen) en het hergebruik van de eigen collectie in nieuw bedachte opstellingen moesten de bezoekersaantallen opvijzelen en de kosten drukken. Een pottenbakkende ‘tranny’ leek commercieel niet de slimste zet.