gender

Het is niemand ontgaan dat vragen en opvattingen rondom gender-gelijkheid en neutraliteit op dit moment zeer actueel zijn. Welke rol speelt de kunst hierin? Kunst lijkt dé vrijplaats te zijn bij uitstek waar grenzen niet gelden en gender er niet toe doet, maar is dit eigenlijk wel het geval? De komende tijd verdiept Motley zich in kunstwerken en kunstenaars die de begrippen mannelijkheid en vrouwelijkheid oprekken en mogelijke grenzen doen laten vervagen. In samenwerking met kunstenaars, kunsthistorici, curatoren, theoretici en lezers wordt er gebouwd aan een vlechtwerk van artikelen en beelden.
Wilt u reageren of meedoen? Stuur dan een mail naar lienekemotley@gmail.com
I.s.m The Female Perspective - Castrum Peregrini

Vrouwen moeten mooi zijn en mannen mogen nooit huilen

‘Toch nog even over dat gezever over genderneutraliteit’ en ‘De basis is heel simpel: jongen of meisje. Punt.’ Dit zijn twee willekeurige zinnen uit de column van Jan Roos, als reactie op HEMA die besluit om hun kinderkleding genderneutraal te verkopen. Het debat omtrent (het wegvallen van) stereotyperingen tussen man en vrouw en de maatschappelijke rol die daaraan gekoppeld wordt, is al een tijd aan de orde in onze samenleving en het zijn gepikeerde reacties als deze die bewijzen dat het gesprek broodnodig is. TENT Rotterdam heeft voor de tentoonstelling Among other things, I’ve taken up smoking kunstenaars gevraagd om hun creatieve licht te schijnen op het onderwerp seksualiteit en gender. Kunst die een stellige houding aanneemt binnen een grote publieke discussie heeft soms de eigenschap moeilijk verteerbare kost te zijn, maar curator Jesse van Oosten weet een selectie te maken die het thema op een frisse en gedurfde manier weet te verbeelden.

Een spirituele dark room in een white cube

Ik tel een tiental blote piemels, twee uitbarstende vulkaankonten en vrijende Boeddha’s, maar de tentoonstelling Oracles and Obsessions is allesbehalve plat te noemen. Kunstenaar Koes Staassen heeft een expositie samengesteld met werken waar het aardse lichaam niet kan worden los gezien van spirituele invloeden. Het is alsof Galerie Cokkie Snoei het magisch realisme - een kunststroming waarin realiteit verbonden wordt met een hogere werkelijkheid - een stout maar stevig harnas heeft aangetrokken en een hardvochtige oorlog voert met het Westerse idee dat lichaam en geest gescheiden zijn. Een afgebeelde erectie is geen uiting van dierlijke drift, maar staat symbool voor de extase die geestelijke vrijheid met zich meebrengt.