Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

Lisa Couwenbergh

“ Het paradijs is over de hele wereld verspreid, daarom zien we het niet.
We moeten er de brokstukken van bij elkaar zoeken” 
Novalis (1772-1801)

Vorige week bezocht ik de tentoonstelling van Jan Schoonhoven in Delft. Jan Schoonhoven leefde zijn leven lang in Delft en heeft nooit gereisd. Het was geweldig te zien hoe dicht bij huis hij zijn inspiratie op deed en hoe hij met de meest simpele stoeptegels, hekjes, tralieraampjes en putdeksels als uitgangspunt, kwam tot het maken van zijn verstilde reliëfs.

Het werd mij opeens duidelijk hoe uiteenlopend mijn inspiratie bronnen zijn. 

Dat viel me ook op toen ik tijdens het schrijven van deze tekst, naar mijn schoorsteenmantel keek.Op de kleine schoorsteenmantel staat een Fugu vis uit Japan, een nachtvlinder uit Maleisië, een gelukskaart uit Japan, een Inuït beeldje uit noord Canada, een kleine Philosopher stone uit China, een in het EKWC zelfgemaakt gouden vaasje met vissen, een kerkversiering van goudpapier uit Portugal, een tonnetje saké uit Japan, een Perzische miniatuur uit Istanbul, een broche van Walter van Beirendonck uit Antwerpen en een skelet van een ekster. Toch vormen deze voorwerpen uit de meest uiteenlopende culturen, samen een harmonieus beeld.

Mijn schoorsteenmantel is eigenlijk een goed voorbeeld van mijn manier van kijken en werken.

Ik ben een verzamelaar van beelden. Met gretigheid neem ik ze op in mijn hoofd en in mijn camera tijdens de reizen die ik maak. In mijn atelier verwerk ik al die indrukken en tracht ik een eigen, tijdloos en opzichzelfstaand werk te maken. Of je nu, als kunstenaar, je hele leven op één plek leeft of de wereld rond reist, waar het om gaat is het kijken, het zien.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*1:The priest, Waclaw Tomaszek, who designed the Skull Chapel may have thought he was doing the Lord's work by filling the space with over 3000 corpses, or he may have just wanted to build the most badass place in the world to display his own noggin, once that fateful day came. He and his compatriot, a gravedigger, worked for 17 years digging up, cleaning, and arranging the skulls in the chapel, making sure to save a space front and center for their own. The bones make up the entire room, around the altar in the center. The ceiling of the chapel is especially impressive. It's made of skulls and bones in a criss-crossed pattern that make you feel like you're under a ghastly grape arbor.

*2:Phrenology is a science that was developed around 1800 by a man named Franz Joseph Gall. The science of Phrenology claims the personality of a human being is influenced by the size and shape of their skull, including the location, size, and shape of any bumps or depressions in the skull. Phrenologists claimed to be able to associate specific ailments with specific head characteristics. The science of Phrenology was highly developed as attested to by the collections of head models available for teaching and demonstration.

*3 One of the magnificent ancient buildings of İstanbul is the Basilica Cistern located in the southwest of Hagia Sofia. Constructed for Justinianus I, the Byzantium Emperor (527-565), this big underground water reservoir is called as “Yerebatan Cistern” among the public because of the underground marble columns. As there used to be a basilica in the place of the cistern, it is also called Basilica Cistern. Medusa Heads, Except a couple of the edged and grooved columns of the cistern, the majority of them are shaped as a cylinder. Two Medusa heads, which are used as supports under the two columns at the northwest edge of the cistern, are works of art from the Roman period. What attracts most attention from the visitors is that the structure from which the Medusa heads have been taken is unknown. 

Website Lisa Couwenbergh