Tendens 14 - Sexy woorden

Doordat ook de kunstsector is gedwongen het creatief ondernemerschap te omhelzen, worden er door stichtingen en kunstinstellingen tegenwoordig brainstorms en heisessies georganiseerd waar marketingstrategen en PR guru’s aanschuiven. Een veelgehoord advies is dat het woord ‘kunst’ beter doodverklaard kan worden, na de karaktermoord die er in eerdere decennia op is gepleegd, en dat er andere termen nodig zijn als social engineering, creative cohesian, creativity landscapes en innovative design.
- Jesse van Winden gaat met Lieven de Cauter en Rudi Laermans in gesprek over de manier waarop deze ontwikkeling zich verhoudt tot de commercialisering van de samenleving, en welke rol (het gebruik van) taal hierbij speelt.
-"We used to be an artfair" is de slogan van Unfair; op welke manier wisselt directeur Peter van der Es oude woorden in voor nieuwe?
-Gaea Schoeters schrijft een pleidooi voor moeilijke, elitaire, avant-garde kunst, die zich ook zo durft te noemen, want; als we het woord ‘kunst’ een stille dood laten sterven, heeft dit dan gevolgen voor de kunst zelf?