Mister Motley — Het magazine dat kunst en leven aan elkaar knoopt

KUNST IS LANG: Heidi Linck

Deze week is Heidi Linck te gast bij Kunst is Lang. Heidi vindt inspiratie in leegstaande gebouwen. Omdat hun oorspronkelijke functie wegvalt, ontstaat er ruimte voor nieuwe mogelijkheden. Ze maakt maquettes gebaseerd op die ruimtes en fotografeert ze, met als resultaat een afbeelding die het midden houdt tussen een echt bouwwerk, een theaterdecor, en een herinnering.

KUNST IS LANG: Lucas Sloot

Deze week is Lucas Sloot te gast bij Kunst is Lang. Lucas werkt veel met hout, in allerlei gedaantes. Hij verft het, zodat de kenmerkende houtstructuur van een plank wordt benadrukt, vermomt het als ijzer in de vorm van een H-balk die in de bouw veel wordt toegepast, of maakt een prothese of houten ondersteuningsstructuur voor een eeuwenoude kastanjeboom.

KUNST IS LANG: Lancel/Maat

Deze week zijn Hermen Lancel en Karen Maat te gast bij Kunst is Lang. Samen vormen ze het duo Lancel/Maat en onderzoeken ze wat de interactie tussen mens en technologie betekent voor waarden als intimiteit, empathie of privacy. Zo meten ze voor het project EEG KISS al zo’n tien jaar op verschillende plekken op de wereld de hersengolven van twee mensen die met elkaar zoenen.

KUNST IS LANG: Inderjeet Sandhu

Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In deze aflevering hoor je Inderjeet Sandhu die opgroeide in een Indiaas gezin dat was gevestigd in een oer-Hollands dorp. Hij maakt objecten die het midden houden tussen kunst en design en schurende ideeën overbrengen. Met zijn beelden tast hij naar een nieuwe esthetiek, die draait om het gevoel ergens thuis te zijn. 

KUNST IS LANG: Susanne Khalil Yusef

Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In deze vijfde aflevering hoor je het gesprek met Susanne Khalil Yusef uit mei 2021. Susanne Khalil Yusef maakt installaties met uiteenlopende materialen: keramiek, textiel, gevonden objecten, en foto’s en film. De op het eerste gezicht vrolijke, kleurrijke werken staan in schril contrast met de verhalen waarnaar ze verwijzen, verhalen over hoe de mensenrechten van Palestijnen stelselmatig geschonden worden.

KUNST IS LANG: Elma Čavčić

Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In de vierde aflevering hoor je het gesprek met Elma Čavčić uit maart 2023. In de schilderijen en collages van Elma is de Bosnische burgeroorlog uit jaren 90 altijd aanwezig. Veel taferelen die Elma toont, zijn ontleend aan de fragmentarische herinneringen die haar ouders sporadisch met haar delen. De werken leggen een traumatisch verleden vast, en dienen tegelijkertijd als breekijzer voor nieuwe gesprekken.

KUNST IS LANG: Tina Farifteh

Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In de derde aflevering hoor je het gesprek met Tina Farifteh uit mei 2023. In haar werk onderzoekt ze waar de grenzen van onze empathie met anderen liggen. Zo probeert Tina in de documentaire Kitten of vluchteling? te achterhalen waarom we de ene ontheemde met open armen ontvangen, en de andere liever zouden weren.

KUNST IS LANG: Atousa Bandeh Ghiasabadi

Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In deze tweede aflevering hoor je Atousa Bandeh Ghiasabadi. Ze vermengde voor de poëtische film The Day I Disappeared de ervaringen van haar eigen vlucht van Iran naar Nederland met dat van anderen, om tot een universeler verhaal over vluchten te komen. Ook in haar latere werk speelt haar geboorteland vaak een rol: in een associatieve video met mijmeringen om er een stuk grond te kopen, of in een schilderij waarin ze zichzelf vastlegt als presentator van het journaal, vanwege de onvermijdelijke vraag om te duiden wat er in Iran gebeurt. 

KUNST IS LANG: Aimée Zito Lema

Met de Kunst is Lang-reeks geschiedenis, migratie en conflict licht Mister Motley afleveringen uit waarin de diaspora, institutioneel geweld en onthechting centraal staan. In deze eerste aflevering hoor je Aimée Zito Lema die zich afvraagt: hoe eigen je je een geschiedenis toe, en hoe kunnen gebeurtenissen van voor je geboorte invloed op je hebben? In haar bewerkte archieffoto’s, films en installaties zoekt ze metaforen voor deze abstracte processen, zoals het geheugen van papier. Eenmaal gevouwen kun je een vel papier wel weer vlak krijgen, maar de vezels onthouden de vouw en zullen in een bak water weer opkrullen.

KUNST IS LANG: Stijn ter Braak

Deze week is Stijn ter Braak te gast bij Kunst is Lang. Stijn bouwt met een indrukwekkend doorzettingsvermogen de objecten in zijn huis na. Met alleen het gebruik van afvalproducten en gevonden voorwerpen reconstrueert hij op ware grootte zijn leefomgeving: van een printer, een bank en een afgekloven appel, tot zijn volledige slaapkamer en badkamer – van de tube tandpasta tot een geknutselde spin naast papieren waterleidingen aan toe. De vraag rijst of dit kunst is, en wat de objecten die Stijn maakt waard zijn. Vragen waar hij zelf ook geen eenduidig antwoord op heeft.

KUNST IS LANG: Stef Veldhuis

Deze week is Stef Veldhuis te gast bij Kunst is Lang. Er is een hele wereld aan trillingen, stralingen en magnetische velden om ons heen, die voor de mens niet waarneembaar is. Stef Veldhuis maakt deze natuurlijke signalen in zijn installaties hoorbaar, vaak via het perspectief van (niet-menselijke) dieren. Zo vertaalde hij de hartslag en spierspanning van een mossel naar orgelmuziek.

KUNST IS LANG: Maurik Stomps

Deze week is Maurik Stomps te gast bij Kunst is Lang. Maurik plaatst objecten in de buitenruimte, en volgt nauwlettend hoe erop gereageerd wordt. Zo tast hij af welke krachten er in de openbare ruimte actief zijn, en wat nou precies wel en niet gewenst is of gedoogd wordt. Hij plaatste bijvoorbeeld een grijs kastje op de stoep, net als die van stroombedrijven, zij het dat zijn kastje als opbergplek fungeerde voor de spullen van een dakloze. Ook stelde hij de gemeentelijke handhavers voor de keuze of twee aan elkaar gelaste achterkanten van een fiets gestald mochten blijven staan, en plaatste hij een mini-fietsnietje voor hele kleine fietsjes.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later