Mister Motley — Het magazine dat kunst en leven aan elkaar knoopt

KUNST IS LANG: Atousa Bandeh Ghiasabandi

Deze week is Atousa Bandeh Ghiasabadi te gast bij Kunst is Lang. In haar werk speelt haar geboorteland Iran vaak een rol: in een associatieve video met mijmeringen om er een stuk grond te kopen, of in een schilderij waarin ze zichzelf vastlegt als presentator van het journaal, vanwege de onvermijdelijke vraag om te duiden wat er in Iran gebeurt. Als stadstekenaar van Amsterdam brengt ze situaties van onvrijheid in beeld, terwijl ze aan haar beeldscherm gekluisterd zit om met zorgen en hoop de protesten voor vrijheid te volgen, die op dit moment door dappere Iraanse vrouwen worden gehouden.

Kunst
is lang:

Mirjam Vreeswijk

Deze week is Mirjam Vreeswijk te gast bij Kunst is Lang. In haar surrealistische schilderijen versmelten herkenbare objecten met abstracte kleurvlekken en weidse landschappen. Mirjams beeldtaal lijkt op die van een koortsdroom, waarin beelden en betekenissen in elkaar overgaan en de decoratieve strik ingezet wordt als stil verzet tegen een op efficiëntie en productie gefixeerde maatschappij.

Kunst
is lang:

Jaya Pelupessy

Deze week is Jaya Pelupessy te gast bij Kunst is Lang. Het fotografische werk van Jaya Pelupessy draait om reproductieprocessen van beeld. Ze maken je fijntjes duidelijk dat iedere foto een construct is, dat onder invloed van vele randvoorwaardes en keuzes tot stand is gekomen.

Kunst
is lang:

Giny Vos

Deze week is Giny Vos te gast bij Kunst is Lang. Giny Vos maakt al drie decennia lichtkunstwerken, waarvan er veel in de openbare ruimte te zien zijn. Ze zijn zorgvuldig ingebed in hun omgeving, maar laten ook altijd een kier open naar een sprookjesachtige wereld.

Kunst
is lang:

Razia Barsatie

Razia Barsatie gebruikt tekeningen, videowerk, beelden van fragiel en doorschijnend tapioca-meel, en sterk geurende kruiden als kerrie en kurkuma om een gevoelswereld te scheppen. Het is haar zorgvuldige manier om onderwerpen bespreekbaar te maken die tot op de dag van vandaag als taboe gelden binnen een strenge Hindoestaans-Surinaamse opvoeding.

Kunst
is lang:

Esmay Groot Koerkamp

Het werk van Esmay Groot Koerkamp vindt zijn oorsprong in haar soms overweldigende gevoelswereld. Liefde, onzekerheid, je in eenzaamheid willen terugtrekken: het zijn volgens Esmay universele emoties die alle mensen delen en die een eigen beeldtaal verdienen.

Kunst
is lang:

Tanja Smeets

Tanja Smeets transformeert ruimtes met haar sculpturen, die uit alle hoeken van de kamer komen gekropen, over vloeren verspreid liggen of van plafonds en wanden naar beneden hangen. Het zijn een soort landschappen, bestaande uit een mengeling van bijvoorbeeld grijs vilt in sierlijke patronen, gebreide structuren van wol, en daar tussendoor bollen van samengevoegde bladvangers – plastic frames met pinnetjes die ervoor zorgen dat er geen blad in je regenpijp terecht komt. Tanja’s mooie maar ook onheilspellende figuren lijken onstuitbaar uit te dijen, en ogen zowel organisch als kunstmatig.

Kunst
is lang:

Maika Garnica

Maika Garnica maakt eigenhandig objecten die het midden houden tussen beelden en instrumenten. Ze zijn vaak van keramiek, en worden door Maika in een performance tot leven gewekt. Door ze te bespelen, ontstaat er een klanklandschap van tot dan toe onbekende geluiden.

Kunst
is lang:

Marijke van Warmerdam

Voor de meeste videowerken uit de dertigjarige carrière van Marijke van Warmerdam zijn eenvoudige handelingen in scène gezet, gefilmd en in een loop weergegeven: een douchende man, een jongen die een bal op zijn hoofd balanceert, of een rode koffer die van een besneeuwde heuvel afglijdt. Voor een recente reeks films heeft Marijke minder geënsceneerd en is ze het dagelijks leven in Rome gaan observeren, vanuit de vraag hoe de stad zich verhoudt tot zijn barokke geschiedenis.

Kunst
is lang:

Simon Wald-Lasowski

De installaties van Simon Wald-Lasowski zijn opgebouwd uit kleurrijke en vaak absurde massa-geproduceerde beelden, die het midden houden tussen prullaria en curiosa. Zijn werken hebben de instant aantrekkingskracht van plastic kinderspeelgoed, maar al snel komt het ongemak om de hoek kijken. Bijvoorbeeld bij Simons bierfontijn, waar dierenbeeldjes die bedoeld zijn als grappige flessenhouders een continue stroom verschraald bier door hun opengesperde mond gepompt krijgen.

Kunst
is lang:

Theo Jansen

Wie eenmaal de wereldberoemde strandbeesten van Theo Jansen heeft gezien, vergeet ze nooit meer: het zijn skeletten van gele pvc-buizen, die door middel van een zeil wind vangen en als een nieuwe diersoort over het strand paraderen. Hoewel ze al een flinke evolutie hebben doorlopen, kunnen ze nog niet overleven zonder de hulp van Theo. Hij vertelt waarom hij geen technologische hulpmiddelen gebruikt, waar hij het optimisme vandaan haalt om door te gaan en hoe zijn strandbeesten op verschillende plekken op de wereld voor nageslacht zorgen.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later