Juul van Stokkom

Een dubieuze menigte

6 oktober 2016

/*–>*/

Tijdens de niet gemakkelijke, uiterst labyrintische zoektocht naar de meest bijzondere tekening op Amsterdam Drawing, tref ik in het achterste deel van de hal het werk van Sebastian Hosu aan. ‘Untitled, 2016, charcoal on paper, 58 x 51 cm’, geen titel. Het is niet een van zijn vooraanstaande, grotere tekeningen. Deze tekening is wat kleiner van formaat en hangt boven ooghoogte, waardoor er al snel overheen, of in dit geval onderdoor, wordt gekeken.

/*–>*/

Lichtelijk expressief en buitengewoon subtiel; twee uitersten die niet vanzelfsprekend gelijktijdig in een kunstwerk aanwezig zijn. Donkere strepen, vlekken en vegen zijn eerlijk, raak, scherp, zonder gepiel op het papier aangebracht. De duidelijk gezette houtskoolstrepen bakenen contouren af. Eveneens leveren de onscherpe omlijningen en de vage vlekkerigheid een onbepaaldheid op. Het handschrift van Hosu en de beweging, die de tekenaar maakte bij het zetten van de strepen, zijn lijflijk aanwezig in de tekening.

De voorstelling is helder: menselijke figuren staan dicht tegen en achter elkaar, in een diagonale rij, gepositioneerd in het midden van het beeld. Doordat het twijfelachtig is naar welke situatie we kijken, ontstaat er ruimte voor interpretatie. Zien we een familie die tegen de achtergrond van een natuurgebied is geportretteerd? Of een groep mensen die op een koude oorlogsnacht worden opgepakt? De afwezigheid van voltooide, concrete objecten en figuren zorgt voor aanwezigheid van de toeschouwer. Daar waar het figuratieve eindigt en daar waar ruimtelijke leegtes ontstaan binnen de tekening, duiken 100den associaties op.

 




Sebastian Hosu, Untitled, 2016, charcoal on paper, 58 x 51 cm

 

Sebastian Hosu (1988) is een van de jongste kunstenaars van Amsterdam Drawing. Hij komt uit Roemenië, waar hij ook afstudeerde aan de kunstacademie in 2007. Sindsdien zit hij niet stil: Hosu studeert verder in Italië en België en toont zijn werk op verschillende plekken op de wereld. Tegenwoordig woont en werkt hij in de hippe kunststad Leipzig.

Rutger Brandt Gallery pikt het werk van Hosu op en stelt het tentoon tijdens Amsterdam Drawing.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later