Foam-curator en historica Mirjam Kooiman schreef het essay Bilderatlas naar aanleiding van de verschijning van het boek To pick up a stone én de opening van de gelijknamige solotentoonstelling van Claudia den Boer. Fotograaf Claudia den Boer bracht in To pick up a stone een verzameling ste...
Welcome Stranger is een kunstinitiatief dat 29 jaar geleden is opgericht door Marjolein Schaap en Ken Zeph. De manifestatie begon als een kanttekening op het officiële kunstcircuit. De tentoonstellingen vonden plaats in de publieke ruimte of in een privé-vertrek van een kunstenaar. De loc...
Als jong meisje leerde Alexandra Rouppe van der Voort al de kunst van het kijken. Via de handen van haar moeder, die haar olieverfschilderles gaf, en via haar dagboek waarin ze haar alledaagse ontmoetingen neerpende. De kunstenaar begon op twaalfjarige leeftijd al haar leven te documenteren....
De titel van dit artikel is een vertaling van ‘Sounds from the middle-class’, een hoofdstuk uit het monografische essay ‘How to disappear’ van Haytham El-Wardany. Het is uitgegeven door Kayfa ta, een initiatief dat middels how-to handleidingen (how=kayfa, to=ta) reageert op hedendaag...
Vandaag, op 18 januari 2021, herpubliceert Mister Motley dit artikel van Barbara Collé over Blauwe Maandag uit 2020. Deze dag wordt door sommige media de meest depressieve van het jaar genoemd: Blue Monday. Blue Monday valt op de derde maandag van januari. Ik dacht dat het in verbind...
Kunstenaar Maarten Bel zou deze kerstvakantie een death metal borduurworkshop geven en in 2021 gaat hij als kabouter in het Amsterdamse Vondelpark resideren. Hij verwondert of ergert zich aan dagelijkse dingen, van zijn lievelingseten (gebakken camembert) tot aan lachgaspatronen die hij echt...