Dorien de Wit

Dorien de Wit: ‘Will my work be worse by staying in the same place?’

Online tentoonstelling
4 augustus 2020

Schetsboek van een remote residency bij Van Gogh Artist-in-Residence, Zundert

Deze salon is een associatieve wandeling door het schetsboek van Dorien de Wit. Dit voorjaar zou ze een maand wonen en werken in het Van Gogh Huis met gastatelier in Zundert. Het virus gooide roet in het eten. Vanwege de dringende adviezen om thuis te blijven, besloot zij haar residency om te vormen tot een ‘remote residency’. Vanuit haar Amsterdamse tuinhuis probeerde ze afstanden te overbruggen, zowel in kilometers als in tijd. Terwijl ze werkte aan haar oorspronkelijke project (een audiowandeling in Zundert, lancering voorjaar 2021) wandelde ze via Google Street View door Zundert, dwaalde door de brieven van Vincent en grasduinde in haar eigen archief. Voor deze salon vormde ze hiervan een digitale wandeling.

Dagboekaantekeningen

~

In gedachten stap ik het huis binnen, volg de hal, de hoek om en de keuken in, ik kijk door het raam naar de tuin, al heb ik geen idee wat daar op dit moment groeit. Dan loop ik verder, in een paar stappen naar de trap, maar voordat ik mijn voet op een denkbeeldige trede wil zetten, steekt er een mist op. Mijn herinnering is hier begrensd, want ik ben nog nooit boven geweest. Eerlijk gezegd weet ik niet eens waar in dit huis de trap zich bevindt.
~

Residency is niets meer dan Engels voor verblijf. Ik ben dus een maand aan het verblijven. In dit woord zitten ver en blijven. Alsof in het woord al besloten ligt dat ergens zijn betekent dat je tegelijkertijd van een andere plek ver verwijderd bent.

~

Vanuit mijn Amsterdamse tuinhuis probeer ik Zundert zo dicht mogelijk te naderen. Verschillende tactieken heb ik geprobeerd, zoals een wandeling door Amsterdam-Oost met de plattegrond van Zundert, maar ook digitaal dwalend via Google Street View door Zundert en omgeving. De huidige Coronacrisis wil ik negeren, want mijn project is voor de langere termijn, als Corona iets is uit het verleden, waar we hooguit zuchtend aan terugdenken wanneer we in een concertzaal staan. Maar ik kan er niet omheen, mijn teksten en audiowandelingen ontstaan meestal buiten, wandelend, en sinds half maart is de buitenwereld veranderd.

~

In het park loopt een jongen me tegemoet, we koersen recht op elkaar af. Nog zo’n tien meter van elkaar verwijderd, hebben we oogcontact en verleggen beiden onze route, eerst dezelfde kant uit, zodat we weer tegen elkaar op dreigen te lopen, daarna naar het midden van het pad, en ik stap snel naar de rand van het pad, voordat hij het kan doen. We zijn beland in een korte dans tot het moment van passeren. Tijdens een rondje door het park herhaalt deze dans zich verschillende keren met verschillende danspartners. De wederzijdse pogingen om elkaar te ontwijken, lijken intiemer dan tegen een ander opbotsen, zo erg zelfs dat ik er ongemakkelijk van wordt en merk dat ik steeds vaker vooral naar de grond kijk.

~

Ik heb nog geen moeite met het thuisblijven, maar wat me wel dwarszit is dat ik vastzit in de tijd, in een vacuüm tussen hoe het was en hoe het straks zal zijn.

~

Het volgen van een wandelroute is als een vorm van logica om je door het landschap te bewegen en het waar te nemen. De herinnering aan een route of het volgen van de route in je hoofd, stel ik me voor als een gedachtensliert. Je beweegt alleen maar in je hersenen. Word je tijdens de wandeling onderbroken door een deurbel, door een kat die op tafel springt, door de ping van je telefoon, dan kan het gebeuren dat je de volgende stap pas uren later zet of je wandeling op een heel andere plek vervolgt.

Ik laat het oranje poppetje van Google lukraak vallen. Het perspectief kantelt, ik zweef niet meer boven het raster van de plattegrond, maar ik sta op een fietspad met aan weerszijden weilanden. Ik muisklik de straat uit, schoksgewijs van de kaart af, mijn hoofd uit.

Meer over de residency: https://www.doriendewit.nl/hier

01.
Vincent van Gogh, brief #400 aan Theo van Gogh, 28 oktober 1883.

Van Gogh Museum, Amsterdam

02.
Est ce que mon travail sera plus mauvais parceque en restant dans le même endroit je reverrai les saisons aller et venir sur les mêmes motifs.

Will my work be worse because by staying in the same place, I’ll see the seasons come and go, on the same subjects? 

Vincent van Gogh, in brief #680 aan Theo van Gogh, 11 september 1888
Van Gogh Museum, Amsterdam

03.
Google Street View, omgeving Zundert (screenshot Dorien de Wit)

04.
Introspection (2019), Luca Izzo
staal, hars
Galerie Martin Sauvage, Nice, Frankrijk

05.
Statement (1977), Sigurdur Gudmundssun
zilverdruk en tekst op papier
i8 Gallery, Reykjavík, IJsland

06.
Google Street View, omgeving Zundert (screenshot Dorien de Wit)

07.
Loopholes (detail) (2018), Rodrigo Red Sandoval
Mixed media

08.
Collage (2014), Dorien de Wit

09.
The projection of visual foveal stimuli to the pineal gland, Descartes (1644)
Tekening uit: The Philosophical Writings of Descartes 1, via Researchgate.net

10.
Something like scales (2013), Kensuke Koike
collage van vintage foto (15,1 x 9,8 cm)

11.
Het ontstaan van lichtstralen om de lantarens in de verte. (fig. 74, p. 95), in: De natuurkunde van ‘t Vrije Veld, Dr. M. Minnaert, (1940), Thieme Zutphen.

12.
Plus elle disparait plus elle apparait.

The more she disappears the more she appears.

Vincent van Gogh, (in een niet te herleiden quote) brief #179 aan Theo van Gogh, 3 november 1881
Van Gogh Museum, Amsterdam

30.
Neijing Tu (Inner Channel Diagram/Taoist Landscape of the Body), Yuan dynasty (1271-1368)

31.
Landweg in de Provence bij nacht (1890), Vincent van Gogh
Olieverf op doek
collectie Krüller-Möller Museum, Otterlo

32.
Google Street View, Zundert (screenshot Dorien de Wit)

33.
(…) als je dat op papier dondert dan zijn die groote lijnen seffens juist en hebt ge vasten grond onder de voeten waarop ge nu voortwerken kunt.

Look, when you hammer that onto the paper, those lines will be correct, and you have a solid foundation under your feet on which to work.

Vincent van Gogh, brief #214 aan Theo van Gogh, 2 april 1882. Van Gogh Museum, Amsterdam

34.
Google Street View, omgeving Zundert (screenshot Dorien de Wit)

35.
Stereovision, René Descartes
Illustratie uit Traité de l’homme (“Beschouwing over de mens), 1632

36.
Mapbreaker
Fotograaf onbekend
Via Instagram @the_oh_expedition

37.
Google Street View, Zundert (screenshot Dorien de Wit)

38.
De tuin van de pastorie in Nuenen (1884), Vincent van Gogh
Van Gogh Museum Amsterdam

39.
Moi je peux voir de loin la possibilité d’une nouvelle peinture mais c’était trop pour moi et c’est avec plaisir que je reviens dans le nord.

Myself, I can see from afar the possibility of a new painting but it was too much for me, and it is with pleasure that I return to the north.

Vincent van Gogh, brief #RM21 aan J.J. Isaäcson, 25 mei 1890.

40.
Marienbad (2011), Jorge Macchi
Foto van site specific installatie te Vaulx-en-Velin, Frankrijk

41.
Google Street View, Zundert (screenshot Dorien de Wit)

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later