Yao Mengxi & Gabriel Lester

Gabriel Lester: EVERYDAY LIFE

Online tentoonstelling
5 maart 2014

[Scroll naar beneden voor een Nederlandse vertaling van de tekst op de ‘bordjes’]
————————————————–

Gecureerd door Yao Mengxi
Voorgesteld door Gabriel Lester

In 2011 verhuisde ik naar Shanghai omdat mijn vriendin was ingehuurd om aldaar het Aziatische kantoor van het Rotterdamse architectenbureau MVRDV op te zetten. In het begin sprak ik geen woord Chinees, hetgeen me dwong energiek te gebaren, te zwaaien, en van alles aan te wijzen. Gelukkig ontmoette ik de curator Yao Mengxi in de plaats Taopu, een oud fabriekscomplex buiten het centrum van Shanghai, kort nadat we waren ingetrokken in de wijk Jing-An. Taopu had zich ontwikkeld tot een alternatief voor het M50, een meer centraal geleden kunst en galeriebuurt van de stad. Kunstenaars als Xu Zhen (Madeln Company), Yang Zhenzhong en Liu Jianhua hadden hier hun studio’s en de tweede ruimte van de vooruitstrevende Shanghart Gallery was er te vinden. Gedurende twee jaar assisteerde Yao Mengxi me voornamelijke met artistic research en productie, maar ook met het aanschaffen van internet in China, het vinden van een drukker, fabrieken en andere verborgen plaatsen en evenementen.

Toen mister Motley me uitnodigde voor de Salon, bedacht ik me dat het een fantastische mogelijkheid zou zijn Yoa Mengxi te vragen een online tentoonstelling samen te stellen over jonge en opkomende performance kunstenaars in China. In mijn optiek is er in dit land sprake van een kleine revolutie van energieën, ideeën en mensen. Van de stadsplanning, tijdelijke gebouwen en woongebieden en veel private initiatieven op het gebied van onroerend goed, tot de beoefening van Tai-Chi in parken, synchroondansers op openbare pleinen, bordspelletjes op de stoep en het schijnbaar vrij doorstromende, ongecontroleerde verkeer. Er is veel te zeggen over hedendaags China, over hoe het land zich tegelijkertijd herontdekt, herdefinieert, en haar identiteit opnieuw vormgeeft en hoe het deze veranderingen ondergaat met vallen en opstaan. Het is fascinerend om te zien hoe deze ontwikkelingen invloed hebben op kunst in het algemeen en performancekunst in het bijzonder, daar het bij uitstek de kunstvorm is die de directe en fysieke relatie van het verzet en de intimiteit tussen mensen en hun omgeving kan vertalen.
 

-Gabriel Lester  16.2.2014

 

Veel van de bekende hedendaagse kunst uit China begint met geïmporteerde en vertaalde ideeën uit het Westen. Deze kunstvormen en concepten veranderen heel geleidelijk in iets lokaals, iets dat typisch hedendaags Chinees is. In deze tijd krijgt de esthetiek van de kunstwerken de meeste aandacht, en marktgerichte kunstwerken worden meer serieus genomen dan het niet aan de markt conforme experiment. Tegelijkertijd, en zonder op een noodzakelijke tegenstelling te doelen, zoeken kunstenaars nog steeds naar het ware doel van kunst. Door dit pad te volgen, werken jonge kunstenaars aan verschillende manieren en methodes die de verborgen alledaagsheden van het leven blootleggen. Misschien wordt er op die manier een dagelijkse logica veranderd, zelfs zonder, of voordat de kunstenaar zich bewust is van de nieuwe mogelijkheden die hij ons te bieden heeft. Deze werken zijn dus niet gemaakt om een spektakel te laten zien, maar om ons voor te bereiden op en een plek te creëren voor nieuwe en urgente zienswijzen, standpunten en logica.

Kunstenaars als Dong Pengfei, Shi Yijie, Tang Chao, Wang Chao en Yu Shuhang veranderen de logica van hedendaagse kunst in China terwijl ze graven in het samenspel van bestaande machtstructuren, in de hoop de aandacht van medekunstenaars en mensen in het algemeen te trekken.
Wei Yuan en Zhang Yisheng zijn beide kunstenaars die een standpunt innemen tegen de rigide wetten van de maatschappij en hun waarden bevraagt.
Li Ming, Wang Fangyi en Yu Guo focussen zich op de heersende macht en willen hun publiek verrassen met hun werken en hun onverwachte zienswijzen.
Kunstenaars Ge Yulu, Cai Kai en Wang Haichuan beogen het bewustzijn van hun publiek te vergroten door ideeën van de lokale gemeenschap te bespiegelen en terug te koppelen.
Huang Songhao, Liu Weiwei en Zhu Jianlin creëren frictie in de gaten van hedendaagse kunst in een poging nieuwe kunstvormen te verkennen.

 -Yao Mengxi  14.2.2014

Yoa Mengxi (1984) is een curator en schrijver, woonachtig in Shanghai. Recentelijk cureerde hij tentoonstellingen als: : “All new-formed ones become obsolete before they can solidify” (2013) and “The energy is stolen” (2013). Yao schrijft al lange tijd voor ARTFORUM Website (China) en ARTCO Magazine (Taiwan).

 

[Klik hier voor een video bij afbeelding 16.]

 

—————————————————

Nederlandse vertaling van de tekst bij de afbeeldingen:

1. Huang Songhao Performance 2013
Huang Songhao dacht dat we niet in staat zouden zijn tot een collectie staking in China, maar bedacht dat we wel gezamenlijk verlof zouden kunnen nemen. Hij nodigde  zijn middelbare schoolvrienden uit om dat op een maandag te doen. Op die dag verzamelden ze op de middelste verdieping – de noodverdieping in hoge wolkenkrabbers – om het simpele spelletje te spelen zoals ze dat deden als middelbare scholieren.

Huan Songhao werd geboren in Henan in 1990, besloot zijn studie aan de China Academy of Arts, Studio of Total Art Department in 2013 met een bachelor. Huang Songhao woont en werkt momenteel in Shanghai.
 

2. Yu Guo

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later