Het beste van Mister Motley in je postvak
|
In de eerste aflevering van Kan niet bestaat niet, een podcast over niet-gemaakte kunst, gaat Maurits de Bruijn in gesprek met Bertien van Manen. Fotograaf Bertien van Manen vertelt over de niet-gemaakte foto’s die haar een leven lang achtervolgen. Hoe ze Russisch leert en afreist naar het land waar de nonnen hun herintrede hebben gedaan in de kerk na de val van het communisme. Met haar camera in de aanslag ziet ze prachtige beelden aan zich voorbijschieten, maar het lukt haar niet de knop in te drukken. Waarom verstijft ze? In gesprek met Maurits de Bruijn vertelt Van Manen over de invloed van een katholieke opvoeding en de veranderende betekenis van succes wanneer je ouder wordt.
Deze podcast produceren we in samenwerking met De Brakke Grond.
Advertentie
Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl
Quinsy Gario is een performancekunstenaar die, in zijn eigen woorden ‘bezig is met het dekoloniaal herinneren en het verstoren van institutionele praktijken die kolonisatie voortzetten, of koloniale praktijken voortzetten.’ Hoe hij dit doet, hoe hij zich staande houdt, hoe hij netwerken en cirkels verbindt en hoe het familie kunstenaarscollectief hierin een onmisbare rol speelt, vertelt hij tijdens een openhartig gesprek met Rita Ouédraogo. ‘Wanneer we het hebben over het dekoloniseren van het museum moeten we de vraag stellen of dat überhaupt mogelijk is. Voor musea die nu ook erfgoed teruggeven is mijn vraag wat stuwt dat, net als met de excuses voor de slavernij. Er is heel lang geijverd voor beide en nu het op gang is gekomen blijken dezelfde koloniale machtsspelletjes de overhand te voeren.’
In deel XIV van De ontmoeting gaat Thomas van Huut naar de expositie ‘Streetview’ van Bas Losekoot in Museum More, met aangrijpende foto’s van anonieme passanten in de moderne metropool. Op zaal ontmoet hij Monica Stam (56) en haar schoonmoeder Johanna Liese (85). Ze hebben met z’n drieën een gesprek over eenzaamheid in de grote stad. ‘Iedereen lijkt van elkaar weg te willen kijken, dat is toch zo eenzaam.’
Kars Persoon beschouwt de vitaliteit van zijn kunst als de tegenkracht die hij inzet om maatschappelijke en politieke onverdraaglijkheden het hoofd te bieden. Naar zijn overtuiging zet de kunstenaar zich altijd geëngageerd in ‘middels de beweeglijkheid waarin de waarneming wordt gevierd’. Alex de Vries ging bij hem op atelierbezoek.
Deze week is Anya Janssen te gast bij Kunst is Lang. Anya schildert realistische portretten die iets weghebben van filmstills: ze lijken een stukje prijs te geven van een groter, magisch verhaal. Vaak schildert Anya jongvolwassenen of kinderen die op het punt staan een andere levensfase in te gaan.
Copyright © 2024 Stichting Mister motley, All rights reserved. U ontvangt deze e-mail omdat u zich geregistreerd
heeft en/of omdat u geabonneerd bent op onze nieuwsbrief. Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kunt u
zich hier uitschrijven.
|
|