Het beste van Mister Motley in je postvak
|
Eva Spierenburg, Drifting stones and a broken bird, Kunstenlab, 2022. Foto door: Aalt van de Glind
Na het overlijden van haar vader lukt het Eva Spierenburg een tijd niet om kunst te maken. Ze heeft in die periode veel last van haar lijf. Op een gegeven moment besluit ze dagelijks korte lichaamsobservaties te doen, ze wil haar spanning en pijn begrijpen. Ze legt vast hoe haar lichaam verandert door het verdriet en er begint in die periode een visueel dagboek te ontstaan. Ze tekent alledaagse observaties van haar lichaam.
Observeren en tekenen blijken gereedschap te zijn om het maken weer aan te zwengelen. Het visuele dagboek van Spierenburg vormt het startpunt voor een reeks nieuwe sculpturen, schilderijen en een video. Deze werken zijn nu te zien in haar solotentoonstelling ‘Drifting stones and a broken bird’ in Kunstenlab in Deventer.
Advertentie
Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl
Kunstenaar pietsjanke fokkema schrijft elke twee maanden een brief aan het oudste museum van Nederland: Teylers Museum. In deze bijzondere correspondentie probeert fokkema inzicht te krijgen in de wereld waarin we leven, door contact te maken met levens en opvattingen uit de tijden voor ons. In haar brief-tekeningen verbindt ze het kosmische en wetenschappelijke met het artistieke.
Haar tweede brief is gericht aan de Haarlemse Pieter Teyler van der Hulst (1702 – 1778). Als vertegenwoordiger van de Verlichting had hij grote belangstelling voor kunst en wetenschap. Bij zijn overlijden liet hij een legaat achter van 2 miljoen Nederlandse gulden waaraan het museum zijn bestaan dankt.
Aan de hand van de feiten maakt pietsjanke een persoonlijk beeld van de man en van de tijd waarin hij leefde. Ook voegt ze wederom diverse schema’s, tekeningen en een portret toe.
Op woensdag 2 februari organiseerden ArtEZ studium generale en Mister Motley een online lunch event in het kader van het jaarthema Lichaam en (on)macht met schrijvers Francine Oomen en Maurits de Bruijn over intergenerationeel trauma. In dit programma stond de lichamelijke overerving van trauma centraal en hoe deze beide schrijvers daar invulling aan geven in hun werk.
Danielle Lemaire was te gast in Kunst is Lang. De tekeningen van Lemaire ontstaan vaak in reeksen, waarvoor ze zich in een onderwerp of in het leven van een persoon onderdompelt. Ze hebben een duidelijke verhalende laag: bijvoorbeeld silhouetten van personen, gedetailleerde interieurs, of planten. Maar de tekeningen hebben ook altijd een abstractere laag – een wolk van kleur, figuren die door de hoofdfiguur heen schemeren of de tekening doorkruisen. Door het samenspel van deze twee lagen ontstaat de kracht van de tekening.
Copyright © 2024 Stichting Mister motley, All rights reserved. U ontvangt deze e-mail omdat u zich geregistreerd
heeft en/of omdat u geabonneerd bent op onze nieuwsbrief. Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kunt u
zich hier uitschrijven.
|
|