Het beste van Mister Motley in je postvak
|
Quinsy Gario is een performancekunstenaar die, in zijn eigen woorden ‘bezig is met het dekoloniaal herinneren en het verstoren van institutionele praktijken die kolonisatie voortzetten, of koloniale praktijken voortzetten.’ Hoe hij dit doet, hoe hij zich staande houdt, hoe hij netwerken en cirkels verbindt en hoe het familie kunstenaarscollectief hierin een onmisbare rol speelt, vertelt hij tijdens een openhartig gesprek met Rita Ouédraogo. ‘Wanneer we het hebben over het dekoloniseren van het museum moeten we de vraag stellen of dat überhaupt mogelijk is. Voor musea die nu ook erfgoed teruggeven is mijn vraag wat stuwt dat, net als met de excuses voor de slavernij. Er is heel lang geijverd voor beide en nu het op gang is gekomen blijken dezelfde koloniale machtsspelletjes de overhand te voeren.’
Auto-ongelukken, vallende aambeelden en een omvallende trap: kunstenaar Feiko Beckers verheft de mislukking tot kunstvorm. Maar als hij de regie verliest bij een zorgvuldig in scène gezette slapstick of anti-climax, en hij ondersteboven aan een touw eindigt, is het werk voor hem toch mislukt. Hoe verschilt deze mislukking van de ongelukken die Beckers wél in een museum presenteert? In deze tweede aflevering van de podcast Kan niet bestaat niet vertelt de kunstenaar over de toepassing van slapstick, anti-climax en humor in zijn werk en hoe het succes van een mislukking ligt in het verhaal dat je eraan overhoudt.
Auteur:
Hans Klein Hofmeijer is meer dan veertig jaar kunstenaar en heeft zich nooit geschikt naar de eisen die aan het professioneel kunstenaarschap worden gesteld: hij heeft nooit een vaste galerie gehad, hij heeft nooit lesgegeven, hij zit niet in de kroeg met andere kunstenaars, hij heeft geen internationale carrière nagestreefd. Alex de Vries ging bij hem op bezoek en sprak met hem over dat atelier, de ruimte waar Hans Klein Hofmeijer zijn ideeën fysiek kan maken.
236 – Deze week is Sandim Mendes te gast bij Kunst is Lang. Zij onderzoekt wat het betekent om een identiteit te hebben – in verschillende culturen, maar ook tussen culturen in. Mendes is geboren in Nederland, maar heeft een Kaapverdiaanse achtergrond. In haar werk reconstrueert ze (speculatieve) geschiedenissen op haar eigen manier, om dichter bij het antwoord op die vraag te komen. Bijvoorbeeld door in verhalen te duiken over haar totaal verschillende Kaapverdiaanse opa’s: de één liep voorop in het verzet tegen de Portugese kolonisator, de andere werkte mee aan het innen van goederen voor de Portugezen.
Copyright © 2024 Stichting Mister motley, All rights reserved. U ontvangt deze e-mail omdat u zich geregistreerd
heeft en/of omdat u geabonneerd bent op onze nieuwsbrief. Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kunt u
zich hier uitschrijven.
|
|