
‘Er zijn heel veel open wonden die gewoon nog niet behandeld zijn’ – in gesprek met Quinsy Gario
Quinsy Gario is een performancekunstenaar die, in zijn eigen woorden ‘bezig is met het dekoloniaal herinneren en het verstoren van institutionele praktijken die kolonisatie voortzetten, of koloniale praktijken voortzetten.’ Hoe hij dit doet, hoe hij zich staande houdt, hoe hij netwerken en cirkels verbindt en hoe het familie kunstenaarscollectief hierin een onmisbare rol speelt, vertelt hij tijdens een openhartig gesprek met Rita Ouédraogo. ‘Wanneer we het hebben over het dekoloniseren van het museum moeten we de vraag stellen of dat überhaupt mogelijk is. Voor musea die nu ook erfgoed teruggeven is mijn vraag wat stuwt dat, net als met de excuses voor de slavernij. Er is heel lang geijverd voor beide en nu het op gang is gekomen blijken dezelfde koloniale machtsspelletjes de overhand te voeren.’

‘In hoeverre zitten we allemaal binnen onze eigen muurtjes?’ – in gesprek met Afaina de Jong
In haar interviewserie ‘Hoe hoog zijn de muren’ onderzoekt Rita Ouédraogo op intersectionele wijze hoe toegankelijk de Nederlandse kunst- en cultuurwereld is.

‘Die extra warme sfeer, dat wordt je kenmerk’ – In gesprek met Ernestine Comvalius
In de interviewserie ‘Hoe hoog zijn de muren’ onderzoekt Rita Ouédraogo op intersectionele wijze hoe toegankelijk de Nederlandse kunst- en cultuurwereld is. Ernestine Comvalius heeft meer dan vierentwintig jaar in de kunstensector gewerkt. Ze is onder andere mede-initiatiefnemer en de eerste directeur van het Bijlmer Parktheater en was daarvoor directeur van Krater Theater. In een openhartig gesprek blikt Rita Ouédraogo samen met Comvalius terug op haar werkzaamheden, haar jeugd in Suriname, Nederland en de V.S. en wordt een rode draad zichtbaar die gekenmerkt wordt door een onuitputtelijke drijf voor rechtvaardigheid.

The Camera as Embodied Knowledge – over Narrating Haitian Memories
Rita Ouédraogo is curator bij Framer Framed en schreef een artikel naar aanleiding van de tentoonstelling KAZAL – Narrating Haitian Memories. Een Engelstalig essay over de camera als verteller en drager van herinneringen.

‘Het is lastig als hetgeen je wilt normaliseren altijd wordt uitgelicht’ – in gesprek met Christian Yav
Rita Ouédraogo interviewt voor haar serie ‘Hoe hoog zijn de muren’ danser en choreograaf Christian Yav

‘Het loslaten van de urgentie om alles uit te leggen werkt zo rustgevend’ – in gesprek met Simone Zeefuik
Na Amal Alhaag, Maru Asmellash en Iriée Zamblé te spreken over de ‘muren’ van de kunst- en cultuurwereld en hoe…

‘De academie is niet de hele wereld.’ – een gesprek met Iriée Zamblé
Deze reeks begon met de wens meer inzicht te krijgen hoe te navigeren binnen de kunst en cultuur-wereld waar de…

‘Wij zijn steeds meer waard, ons netwerk, onze wereld’ – In gesprek met Maru Asmellash
Na het gesprek met Amal Alhaag waarmee ik de reeks ‘Hoe Hoog Zijn de Muren’ aftrapte, was de strategie van ‘het…

‘Ik geloof niet dat je in je eentje een instituut kan veranderen’ – in gesprek met Amal Alhaag
Lang niet iedereen heeft in gelijke mate toegang tot de kunst die in ons land wordt tentoongesteld. Mister Motley stelde een…

Als dekoloniseren makkelijk was, zou iedereen het doen
Kunstenaar Christoph Buchel liet tijdens de afgelopen Biënnale van Venetië de romp van een Tunesische vissersboot naar een van de…