Het beste van Mister Motley in je postvak
|
In deel III van De ontmoeting bezoekt Nadia de Vries samen met Valentijn Hoogenkamp de tentoonstelling De Nieuwe Vrouw. ‘Bij de afbeelding van vrouwen lijkt er een dilemma te zijn: namelijk, zelfs wanneer de vrouw als activistisch subject gepresenteerd wordt, blijft zij voor sommigen ‘gewoon’ een vrouw om naar te kijken.’
Advertentie
Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl
Ine Gevers cureerde samen met Morgan Catalina COME ALIVE, een tentoonstelling waarin de waarde van erotiek werd uitgediept. Het ging niet over sexy lijven, harde seks of orgasmes, maar over hoe we erotiek kunnen zien als een kracht om samen te komen en problemen in de wereld aan te gaan. Daarbij werd de vraag gesteld welke lichamen in onze maatschappij zich seksueel mogen uiten en welke niet. Lieneke Hulshof ging met Ine Gevers in gesprek.
Advertentie
Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl
In de rubriek Gevonden voorwerpen lichten Motley-auteurs een kunstwerk toe dat zij recent zijn tegenkomen. Een werk dat opvalt door zijn uitbundige verschijning of juist verrast door zijn subtiliteit. Vandaag is dat de film Corsage van Marie Kreutzer. 'In Corsage knipt Sisi haar lange haar af. Een vrouw die haar haar afknipt: het is een metafoor voor vrijheid, voor het maken van eigen keuzes. Voor het terugpakken van de macht.'
Advertentie
Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl
Mirthe Berentsen sprak met Nieke Koek over haar tentoonstelling Gelichaamd in Museum de Fundatie en over de macht en onmacht van het lichaam. ‘In mijn werk probeer ik om samen met patiënten vorm te geven aan de sensaties van hun lichaam, het gaat daarbij niet om genezing maar om bestaansrecht geven en het serieus nemen van de veelvormigheid van pijn en ervaringen. Dat geeft ruimte waarin alles mag bestaan.’
Deze week is Atousa Bandeh Ghiasabadi te gast bij Kunst is Lang. Haar geboorteland Iran speelt vaak een rol in haar werk: in een associatieve video met mijmeringen om er een stuk grond te kopen, of in een schilderij waarin ze zichzelf vastlegt als presentator van het journaal, omdat haar vaak wordt gevraagd te duiden wat er in Iran gebeurt. Als Stadstekenaar van Amsterdam brengt ze situaties van onvrijheid in beeld, terwijl ze aan haar beeldscherm gekluisterd zit om de protesten voor vrijheid te volgen, die op dit moment door dappere Iraanse vrouwen worden gehouden.
Copyright © 2024 Stichting Mister motley, All rights reserved. U ontvangt deze e-mail omdat u zich geregistreerd
heeft en/of omdat u geabonneerd bent op onze nieuwsbrief. Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen, dan kunt u
zich hier uitschrijven.
|
|