Image

9th Berlin Biënnale: het futurisme van het heden

27 Jul 2016 Fenne Saedt

A distinctive blue and white graphical symbol – designed to be visible from great distances, even from stallite photos – is the only type of marking recognized under international law for protecting cultural property during a period of armed conflict.

Op 4 juni opende de 9e Berlin Biënnale for contemporary art. Een groots event waar een enorme blow-up van Rihanna in bikini de bezoeker ontvangt. De gehele stad lijkt ingenomen te zijn door zowel nationale als internationale kunstenaars waarvan je het werk op diverse plekken kunt bezoeken. Sinds 1998 vindt de biënnale voor hedendaagse kunst om de twee jaar in Berlijn plaats, waar zij steeds weer andere locaties betrekt. Dit jaar bezocht Mister Motley drie van de vijf locaties; het ESMT European School of Management and Technology, de Akademie der Künste en het KW Institute for Contemporary Art en maakte een fotoverslag.

Kenmerkend voor de Berlin Biënnale dit jaar is een overkoepelend thema wat meervoudig en op iedere locatie terug lijkt te komen. Politiek/sociaal geëngageerde en nieuwe media kunstenaars blijken de hoofdrol te spelen in een enorme tentoonstelling waar toekomstdenken de boventoon voert. De kunstenaars lijken te hebben gezocht naar het futurisme van het heden. Dit uit zich in een breed scala aan mediums, grote installaties, videoprojecties en diverse live performances waarin de ontroostbare tegenstellingen van de westerse samenleving centraal staan. De bedrijfscultuur vs. de geoptimaliseerde zelf, privé vs. publiek, geluk vs. welvaart -the economy of happiness- en meer.

Een mooie vertaling van de laatst genoemde tegenstelling is de ruimte innemende installatie van het GGC collective uit Koeweit. Hier is een sculptuur te zien van een jonge vrouw in dialoog met een kind. Het beeld van de vrouw visualiseert een recente ontwikkeling in Dubai, waar nog niet zo lang terug de allereerst minister of happiness werd aangesteld. De twee figuren zijn omringd door een oneindig lijkende hardloopbaan terwijl uit speakers een vrouwenstem galmt die het kind uitlegt hoe het positivisme hun kansen op succes en maatschappelijke status zal verbeteren.

Zware onderwerpen veranderen in esthetische showrooms, vrouwelijke poppen verspreid door de zaal maken met selfiesticks foto’s van hun edele delen, “Why should fascists have all the fun” luidt de propaganda poster van de biënnale: The Present in Drag

Bezoek de Berlin Biennale for Contemporary Art nog tot en met 18 september en kijk vooral hier naar het uitgebreide programma en aanbod.