
De abortusschilderijen van Paula Rego
In de rubriek Gevonden voorwerpen lichten Motley-auteurs een kunstwerk toe dat hen recent is opgevallen. Vandaag zijn dat de schilderijen waarmee Paula Rego illegale abortussen een gezicht gaf.

Geweld is een taal. To craft is to care.
Hanne Hagenaars schrijft over het werk van Teresa Margolles en hoe deze kunstenaar (de sporen van) geweld met kleding en textiel verweeft.

Anna Hoetjes
Anna Hoetjes is gefascineerd door de wisselwerking tussen technologie en fantasie. Haar werk speelt zich af op het snijvlak van wetenschap, kunst en speculatieve fictie, met speciale aandacht voor de vaak onderbelichte positie van vrouwen in de wetenschapsgeschiedenis.



De kunst op de Biënnale van Venetië is weergaloos, nu het instituut zelf nog
Lieneke Hulshof bezocht de centrale overzichtstentoonstelling The Milk of Dreams op de 59e editie van de Biënnale van Venetië. Daar ziet ze hoe prachtige, solidaire en inclusieve kunst van nu extra hard botst met onderliggende structuren van macht en ongelijkheid.

Een ode aan de vulva – geen pornopoezen maar lippen zonder schaamte
Er heerst een vervormd beeld van hoe een vulva eruit moet zien. Dat is ook niet gek als je kijkt naar de ‘strakke pornopoezen’ die vrijwel onze enige beeldreferentie zijn in de media. Het geslachtsdeel lijkt voor veel mensen een mysterie vanwege het gebrek aan kennis. Maar dat is aan het verschuiven, en steeds meer kunstenaars tonen de vulva in al haar glorie, dwars tegen de schaamte en seksualisering in.

Lisa Ijeoma
Lisa Ijeoma was te gast in Kunst is Lang. Ze maakt textielwerken: handgeweven stukken of patchworks, stukken stof in figuren geknipt en over elkaar heen genaaid, waardoor er scènes en landschappen ontstaan.


Meryem Slimani
Meryem Slimani was te gast in Kunst is Lang. Ze is fotograaf en legde voor het project Umi haar 67-jarige moeder Najate vast in hippe outfits: een bonte mix van streetwear, traditionele Marokkaanse kleding, knalroze hakken, jurken in tijger- of slangenprint en steeds een hoofddoek in bijpassende kleuren. Het zijn vrolijk stemmende foto’s, waarvan er één is opgenomen in de zogenaamde Eregalerij van de Nederlandse Fotografie in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam

Susanna Inglada legt de diepgewortelde rolpatronen tussen man en vrouw bloot
Met de solotentoonstelling ‘What are you looking at?’ presenteert Susanna Inglada zestien nieuwe werken in Drawing Centre Diepenheim. Thema’s als sociale ongelijkheid en machtsverhoudingen komen terug in de diverse werken, van collages tot animatie en van raamtekeningen tot keramische werken.

Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars (deel 3)
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. Mister Motley publiceert telkens drie van deze videoportretten. In dit derde en tevens laatste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Novi Erytryasilani, Roxane Mbanga en Anna Plowden.

“In de huidige kunstwereld wil ik geen kunstenaar zijn” – In gesprek met Kija Benford over ouderschap in de kunst
Natasja Wagendorp interviewt voor Mister Motley kunstenaars die gestopt zijn met het maken van kunst. In dit artikel spreekt ze met Kija Benford over de positie van het ouderschap in de kunstwereld en over waarom ouder zijn een reden is om te stoppen met kunst maken.

Het zwijgen van de typiste
Pelumi Adejumo onderzoekt vormen van burgerlijk verzet die haast onzichtbaar zijn, omdat ze niet herkend worden als verzet.

De Lotgevallen #7: Kruis
Sacha Bronwasser reageert tweemaandelijks op een kunstwerk middels een fictief kort verhaal. Dit is de zevende editie, getiteld: Kruis.