
KUNST IS COLLECTIEF: Questions Collective
In de allereerste aflevering van Kunst is Collectief – de voorjaarsreeks van Kunst is Lang – zijn Tessel Brühl, Roos Pollmann, Flavia Faas en Céline Talens van Questions Collective te gast. Als welke lekkernij voelen zij zich op de dag van de opname? In gesprek met Luuk Heezen vertelt Questions Collective over hoe deze vraag en andere werkvormen bijdragen aan het blijven ontwikkelen van hun collectieve samenwerking, wat het belang is van een opperhoofd per project en over de ongekende kracht van ‘emergency eggs’.

Een eerbetoon aan vriendschap – in gesprek met Bobbi Essers
Bobbi Essers is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Mirthe Berentsen sprak Bobbi Essers over haar werk waarin een grote rol is weggelegd voor het vieren van queer cultuur. ‘Ik hield al heel erg van schilderen en tijdens mijn jeugd keek ik eindeloos veel films en series over vriendschap, vol avonturen en voor altijd samenzijn.’

De paraplu: echt niet zomaar een accessoire
In het werk van Hanne Hagenaars (schrijver en tentoonstellingsmaker) en Merel Bem (schrijver en kunsthistoricus) zijn de alledaagse beleving van beeldende kunst en de rol van kleding bij het vormen van identiteit onderwerpen die steeds terugkeren. Daarom schrijven ze voor Mister Motley tweemaandelijks over de relatie tussen kleding en kunst. Vandaag een ode van Merel Bem aan ‘de bewegende stip, de zwevende kwal, de vliegende schotel’, oftewel: de paraplu. Geen randvoorwerp, maar een statement.

KUNST IS LANG: Atousa Bandeh Ghiasabandi
Deze week is Atousa Bandeh Ghiasabadi te gast bij Kunst is Lang. In haar werk speelt haar geboorteland Iran vaak een rol: in een associatieve video met mijmeringen om er een stuk grond te kopen, of in een schilderij waarin ze zichzelf vastlegt als presentator van het journaal, vanwege de onvermijdelijke vraag om te duiden wat er in Iran gebeurt. Als stadstekenaar van Amsterdam brengt ze situaties van onvrijheid in beeld, terwijl ze aan haar beeldscherm gekluisterd zit om met zorgen en hoop de protesten voor vrijheid te volgen, die op dit moment door dappere Iraanse vrouwen worden gehouden.

Geweld is een taal. To craft is to care.
Hanne Hagenaars schrijft over het werk van Teresa Margolles en hoe deze kunstenaar (de sporen van) geweld met kleding en textiel verweeft.

Kunst
is lang:
Mette Sterre
Mette Sterre maakt kostuums die het hele lichaam bedekken – lichaamsmaskers in haar eigen woorden – en prachtige sculpturen op zich zijn. Ze zijn grotesk en uitgesproken, mooi en vervreemdend tegelijk en bewegen zich in een grijs gebied tussen natuurlijk en kunstmatig. En hoewel je ze best alleen op hun uiterlijke verschijning zou kunnen beoordelen, gaat er achter elk gezichtsmasker een wereld van associaties en theorieën schuil.

Juist in tijden van oorlog doet kleding ertoe
Merel Bem kijkt naar Franse haute couture uit de Tweede Wereldoorlog, de kleding van Zelensky en Kadyrov en het werk van de Oekraïense fotograaf Alexander Chekmenev en ontdekt hoe kleding kan spreken in tijden van oorlog.

Hito Steyerl spant oneindige lussen tussen Kim Kardashian, dure sneakers, identiteitspolitiek en Donald Trump
Maurits de Bruijn bezocht I Will Survive van de hypergeëngageerde Hito Steyerl in het Stedelijk Museum te Amsterdam en zoomt in op het videowerk MISSION ACCOMPLISHED: BELANCIEGE.

Kunst
is lang:
Caz Egelie
Caz Egelie was te gast in Kunst is Lang. Egelie maakt objecten, 3D-animaties en doet performances, die vaak een bonte mix zijn van mode, theater en beeldende kunst.

Het bedekkende kleed van armoede
Hanne Hagenaars belicht de weergave van bedelaars en daklozen in hedendaagse kunt en treft confronterende werken aan waarin schaamte de boventoon voert. ‘Schaamte is een pijnlijk, ondraaglijk, krimpend gevoel dat ontstaat als je het idee hebt dat je niet voldoet aan de norm, voor gek staat, dat iedereen je stiekem uitlacht.’

De kunstwerken die 2021 kleur gaven – volgens Maurits de Bruijn
Welke kunstwerken werden in 2021 fysiek gezien en zijn blijven kleven? Mister Motley-redacteur Maurits de Bruijn kiest voor het werk van Marinus Boezem in het Kröller-Müller Museum en de tentoonstelling van Sigalit Landau in het Joods Museum.

Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars (deel 2)
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit tweede deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mica Pan, Jun Ortega en Karly Gerharts.

Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars
In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.

De jurk als onheilsbode
Schrijver Merel Bem heeft een mapje op haar desktop waar de jurk als onheilsbode, als drager van rampspoed, de hoofdrol is toebedeeld. In haar nieuwste stuk over de rol van kledij benoemt ze het geweld en het verdriet dat een op het eerste zicht onschuldig stukje textiel met zich meebrengt.

Opgetekend in doeken, over Interwoven Histories in Rozenstraat – a rose is a rose is a rose
De tentoonstelling ‘Interwoven Histories’ toont de onderbelichte geschiedenis die in en door textiel gedragen wordt. De verhalen die textiel met zich meedraagt, lijken vaak vergeten te worden. Het onvermogen om verder te kijken dan de oppervlakte, de buitenkant, de stof om het lichaam lijkt de oorzaak. Zonde, zo blijkt uit de tentoonstelling. Textiel heeft namelijk een groot verhalend vermogen. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.