Kleding

Een eerbetoon aan vriendschap – in gesprek met Bobbi Essers

Bobbi Essers is een van de zes winnaars van de Buning Brongers Prijs 2022. Mister Motley interviewt dit jaar alle kunstenaars. Mirthe Berentsen sprak Bobbi Essers over haar werk waarin een grote rol is weggelegd voor het vieren van queer cultuur. ‘Ik hield al heel erg van schilderen en tijdens mijn jeugd keek ik eindeloos veel films en series over vriendschap, vol avonturen en voor altijd samenzijn.’

De paraplu: echt niet zomaar een accessoire

In het werk van Hanne Hagenaars (schrijver en tentoonstellingsmaker) en Merel Bem (schrijver en kunsthistoricus) zijn de alledaagse beleving van beeldende kunst en de rol van kleding bij het vormen van identiteit onderwerpen die steeds terugkeren. Daarom schrijven ze voor Mister Motley tweemaandelijks over de relatie tussen kleding en kunst. Vandaag een ode van Merel Bem aan ‘de bewegende stip, de zwevende kwal, de vliegende schotel’, oftewel: de paraplu. Geen randvoorwerp, maar een statement.

KUNST IS LANG: Atousa Bandeh Ghiasabandi

Deze week is Atousa Bandeh Ghiasabadi te gast bij Kunst is Lang. In haar werk speelt haar geboorteland Iran vaak een rol: in een associatieve video met mijmeringen om er een stuk grond te kopen, of in een schilderij waarin ze zichzelf vastlegt als presentator van het journaal, vanwege de onvermijdelijke vraag om te duiden wat er in Iran gebeurt. Als stadstekenaar van Amsterdam brengt ze situaties van onvrijheid in beeld, terwijl ze aan haar beeldscherm gekluisterd zit om met zorgen en hoop de protesten voor vrijheid te volgen, die op dit moment door dappere Iraanse vrouwen worden gehouden.

Kunst
is lang:

Mette Sterre

Mette Sterre maakt kostuums die het hele lichaam bedekken – lichaamsmaskers in haar eigen woorden – en prachtige sculpturen op zich zijn. Ze zijn grotesk en uitgesproken, mooi en vervreemdend tegelijk en bewegen zich in een grijs gebied tussen natuurlijk en kunstmatig. En hoewel je ze best alleen op hun uiterlijke verschijning zou kunnen beoordelen, gaat er achter elk gezichtsmasker een wereld van associaties en theorieën schuil.

Het bedekkende kleed van armoede

Hanne Hagenaars belicht de weergave van bedelaars en daklozen in hedendaagse kunt en treft confronterende werken aan waarin schaamte de boventoon voert. ‘Schaamte is een pijnlijk, ondraaglijk, krimpend gevoel dat ontstaat als je het idee hebt dat je niet voldoet aan de norm, voor gek staat, dat iedereen je stiekem uitlacht.’

Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars (deel 2)

In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit tweede deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mica Pan, Jun Ortega en Karly Gerharts.

Rietveld Review(ed), videoportretten van recent afgestudeerde kunstenaars

In een reeks videoportretten, gemaakt door Luuk Heezen en Rik Lauwen, tonen recent afgestudeerden van de Gerrit Rietveld Academie hun afstudeerwerk uit 2021. De komende maand publiceert Mister Motley wekelijks drie van deze videoportretten. In dit eerste deel bespreekt Natasja Wagendorp het werk van Mathild Clerc-Verhoeven, Eva van der Zand en Shifra Osorio Whewell.

De jurk als onheilsbode

Schrijver Merel Bem heeft een mapje op haar desktop waar de jurk als onheilsbode, als drager van rampspoed, de hoofdrol is toebedeeld. In haar nieuwste stuk over de rol van kledij benoemt ze het geweld en het verdriet dat een op het eerste zicht onschuldig stukje textiel met zich meebrengt.

Opgetekend in doeken, over Interwoven Histories in Rozenstraat – a rose is a rose is a rose

De tentoonstelling ‘Interwoven Histories’ toont de onderbelichte geschiedenis die in en door textiel gedragen wordt. De verhalen die textiel met zich meedraagt, lijken vaak vergeten te worden. Het onvermogen om verder te kijken dan de oppervlakte, de buitenkant, de stof om het lichaam lijkt de oorzaak. Zonde, zo blijkt uit de tentoonstelling. Textiel heeft namelijk een groot verhalend vermogen. Natasja Wagendorp schreef namens Mister Motley over de tentoonstelling.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Nieuwe artikelen laden...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later