Image

Art in Redlight

30 Dec 2014 Lieneke Hulshof

Voor een bezoeker kan een kunstbeurs een behoorlijke inspanning zijn. Bij de vele stands die te zien zijn moet de toeschouwer zich telkens opnieuw focussen. Waar gaat het werk over? Wat wordt hier verteld? Op de helft van de route raakt de concentratie zoek, de bar lonkt en kijk je nog met een half oog rond. 

Mister Motley bezocht kunstbeurs Art in Redlight en besluit één kunstenaar uit te lichten om aan te tonen dat iedere stand een opzichzelfstaande tentoonstelling is. Het werk van Hester Oerlemans toont veel zeggingskracht en de bezoeker heeft het gevoel zich in een mini museum te bevinden waarin alle werken een geheel vormen. In de stand hangen vijfenveertig ingelijste tekeningen die gemaakt zijn van inkt, houtskool en stukjes tape. Iedere tekening is de moeite waard om gedetailleerd te bekijken. Oerlemans vertelt dat ze altijd al tekent om tot een nieuw autonoom werk te komen, ze heeft echter tot voor kort haar tekeningen nooit tentoongesteld. 


Aan de achterste wand hangen vijftien portretten. Dit zijn mensen die staan in de ‘ArtReview Power 100’ lijst uit 2013, een lijst met de meest invloedrijkste mensen in de kunstwereld. De portretten zijn met een paar lijnen getekend en toch zijn de personen direct herkenbaar. Zo is onderin de invloedrijke Arabische kunsthandelaar Al-Mayassa direct te herkennen. Oerlemans vertelt dat ze op deze manier de belangrijke lijst zichtbaar wil maken en ze was benieuwd of ze overeenkomsten kon vinden tussen de personen. Hoewel dit niet het geval bleek te zijn, waren de ontdekkingen in herkenning, uitdrukking en lijnvoering het onderzoek meer dan waard.  
.
ArtReview Power 100
ArtReview Power 100

Aan de zijmuren van de stand hangen diverse tekeningen die samen verschillende thema's representeren. Zo zijn er een aantal werken waarin matrassen worden versleept en getild. Oerlemans vindt het een mooi gegeven dat wanneer mensen moeten vluchten ze altijd hun matras meenemen. In nieuwsfoto’s ontdekte ze dit fenomeen en ze maakt tapetekeningen van de mensen en hun matrassen. Aan de rechterwand is een kleine tekening te zien waarop drie soldaten matrassen dragen naar de vluchtelingen. Hun benen zijn zichtbaar en gehuld in legerkleurige broeken. De gezichten zijn niet te zien, deze zijn bedekt onder de felle kleuren van de matrassen. 


Hester Oerlemans geeft glimlachend toe dat ze steeds fanatieker bezig is het met verkopen van haar werk naarmate de beurs vordert. Ze denkt na over alternatieve kunstbeursvormen en ook fascineert het haar op welke manier ze de toeschouwer kan laten kijken of aanspreken. Volgens haar zijn de andere kunstenaars op deze beurs daar ook mee bezig. Onderling is er echter geen sprake van concurrentie of strijd. Kunstenaars zijn oprecht geïnteresseerd in elkaars werk en willen het graag kopen. Dit kan echter pas wanneer ze zelf een werk verkocht hebben. 

Hester Oerlemans werd gevraagd om deel te nemen aan deze beurs. Ze zei ja, maar had er direct spijt van. Ze keek er tegenop omdat ze niet wist hoe ze haar werk moest aanprijzen bij bezoekers en het direct verkopen waar ze zelf bij zou staan vond ze ook eng idee. De beurs valt haar erg mee. Doordat ze hier iedere dag mensen spreekt over haar werk, of dit nou belangrijke mensen in de kunstwereld zijn of ‘gewone’ bezoekers, leert ze beter kijken en praten over haar tekeningen. Ze heeft voor het eerst haar tekeningen op deze heldere en duidelijke manier opgehangen en ze merkt dat dit goed werkt. Het werk heeft volgens haar meer zeggingskracht nu er een lijst omheen zit. Het is opmerkelijk dat kunstenaars over het algemeen weinig contact hebben met hun kopers of toeschouwers en hier ook tegenop zien. Maar wanneer dit toch gebeurt, zoals op deze beurs, geeft dit de kunstenaar zelfvertrouwen en duidelijkheid over zijn of haar werk.

Art in Redlight is nog tot en met vannavond 19:00 te bezoeken. Klik hier voor de website.

Klik hier voor de website van Hester Oerlemans