Een keer eerder kwam het in mij op dat een kleur ook een afstand in zich draagt; ik had mijn oog net onhandig tegen een telescoop gezet toen iemand mij vertelde dat naderende sterrenstelsels blauw kleuren wegens het Doppler effect. Ik zag geen blauw; er naderde niets. Misschien had deze wetenschap mijn gedachten niet verlaten toen ik mij aangetrokken voelde tot het blauwe vlak van Kris van Dessel, op Art Rotterdam. 

In As The Crow Flies toont Van Dessel een groot blauw vlak met een intensiteit die alleen maar het gevolg kan zijn van heel veel lijnen op een kleine oppervlakte. Zo blijkt, 5900000 lijnen van 1 meter om precies te zijn, die achtereen geplakt de exacte afstand tussen zijn Antwerpse studio en The Drawing Centre in New York zouden overbruggen. Het is een werk dat Van Dessel maakte als onderdeel van de groepsexpositie The Intuitionists die in 2014 in The Drawing Center plaatsvond. Hij berekende de vogelvlucht en deelde deze op in miljoenen lijnen blauw. Opgevouwen deed Van Dessel deze vanuit Antwerpen op de post. Inmiddels is de blauwe route afgereisd naar Rotterdam, naar een beurs die je soms op een dwaalspoor zet. Hiervandaan zouden we weliswaar ergens anders uitkomen als we de blauwe lijnen van dit werk zouden verbinden, maar het effect is er niet minder om. Met As The Crow Flies toont Van Dessel in kleur een route: een uitgelegde afstand die nog de vouwsporen draagt van een wegenkaart. 


Ik begrijp dat het daar niet ophoudt, wanneer een in bubbeltjesfolie gewikkelde kubus onder de tafel vandaan gehaald wordt. In blauwe letters staat erop geschreven The Atlantic. Er komt een sympathiek containertje uit tevoorschijn dat de galeriehouder onwennig tussen haar handen klemt, erin een blauw dat dieper oogt dan de oceaan. Het blijkt de inkt te zijn die nodig is voor het trekken van een lijn tussen diezelfde locaties in Antwerpen en New York. Dit keer volgens de route die Fedex heeft afgelegd met het verschepen van As The Crow Flies naar The Drawing Center om daar onderdeel uit te maken van de expositie. Zo vormt The Atlantic een bevestiging van As The Crow Flies door deze achterna te reizen volgens het pad die hijzelf in vloeibare inkt omvat of zouden de twee werken zo gezamelijk een retour kunnen aankaarten.

Ik bedank de galeriehouder die allang weer met iemand anders staat te praten. In een schriftje schrijf ik de naam Kris van Dessel op en vraag me af hoeveel meters mijn pen nog mee zal gaan.


Het werk van Kris van Dessel is nog t/m 14 februari te zien bij Art Rotterdam, in de van Nelle fabriek bij Galerie Annie Gentils.

Op 28 februari vindt de opening Living Approaches, 2015-2016 plaats met werk van Kris van Dessel in Galerie Annie Gentils, Antwerpen.