Een aantal weken per jaar is de hardwerkende Nederlander na flink ploegen dan eindelijk eens vrij: het is vakantie. Plots is daar de tijd om naast de struggles van een stressachtig bestaan vol werkdruk tot onszelf te komen. We proberen te ontsnappen aan onze dagelijkse routine en dromen over onbereikbare plekken om van rust te kunnen genieten. In deze fantasievolle zoektocht vindt men de innerlijke toerist in zich. Zo laat de een zich het liefst bruinbakken op een luxe ligstoel aan het strand, terwijl de ander maar al te graag in een campingkostuum over het bungalowpark paradeert. Toeristen zijn er in alle vormen en maten.

‘Als u hier direct links de hoek omgaat, belandt u een beetje op vakantie.’ Vertelt het meisje achter de kassa van TENT terwijl ze met haar handen de richting aanwijst en de bezoeker een stapeltje ansichtkaarten toereikt. Inderdaad, het is vakantie en in TENT is de toerist in no-time van regenachtig, grauw Rotterdam naar Happyland afgereisd. Waar zon én regen hand in hand gaan.

In de tentoonstelling Happyland schetsen het internationale kunstenaars collectief The Authentic Boys, vijf stereotypen toeristen. Op een trip die zij als reisleiders door de linker voorzaal van TENT hebben uitgestippeld, krijgt de museumbezoeker de kans om op humoristische maar zeker ook inlevende wijze een kijkje te kunnen nemen in vijf divers uiteenlopende droomvakanties die de hedendaagse toerist zou kunnen begeren.

The Authentic boys staan bekend om hun intuïtieve en humoristische video-installaties waarin ze hun omgeving proberen te registreren. Het collectief bestaat uit twee performers, Gregory Stauffer en Johannes Dullin die zich op beeld vast laten leggen door metgezellen Boris van Hoof en Aaike Stuart, ofwel de cameramannen van het gezelschap. Sinds 2007 proberen zij de grens tussen performance, video kunst en fine art vast te stellen om hier vervolgens weer overheen te kunnen treden.

The Idealist, the Enlightened, the Martyrs, the Folklorists en the Devoted. Vijf uitlopende typen die al reizende, allen hun innerlijke zelf gevonden lijken te hebben. In een video-installatie krijgen zij hun podium. Zo is er in een donkere hoek in de ruime zaal op een groot beeldscherm, een karakter van de vijf toeristen op video te vinden. Drie mannen in rolstoelen staren vol overgave gedurende een gigantische stortbui naar een waterval. Ieder van hen is beschermd door een plastic poncho, die je voor 1,50 bij de op=op winkel zou kunnen kopen. Een bijzonder esthetisch beeld waar de treurigheid van afspat, maar anderzijds het doorzettingsvermogen voelbaar is: The Devoted. De toerist die vol begeerte de natuur trotseert.

Een totaal andere vakantie beleeft the Enlightened, de verlichte, toerist. Op een luxe hardhouten strandstoeltje bovenop een houten vlonder mag de museumbezoeker plaats nemen. Met een kussentje in de nek voor het comfort, kijkt deze vervolgens naar twee gebruinde en tevens goed in-geoliede mannen op een speedboot. De twee kale levensgenieters varen met flinke vaart over een knalblauwe zee terwijl boven hen een heldere lucht hangt en het zonnetje schijnt. Hun bloesjes met opgerolde mouwen wapperen om hun verbrande torsos. Terwijl de een achter het roer staat, snoept de ander af en toe een cherry-tomaatje weg van een sculptuur in de vorm van een ananas, bedekt met diverse tomaatjes en kleine mozerella bolletjes.

Wie the Idealists wil ontmoeten mag helaas het luxe nekkussentje die the Enlightened toerist kenmerkt niet meenemen. Vier stoeptegels op de grond zijn de stoelen uit de habitat van deze type toerist. Het matcht met een video die pas goed te bekijken is wanneer je daadwerkelijk op de welbekende, koele maar vooral harde straattegel plaats neemt. Verschillende locaties dienen als decor in de videobeelden die te zien zijn op een oude televisiebuis. De snelweg, het lege parkeerterrein van een tankstation waar enkel wat vrachtwagens wachten op vertrek en natuurlijk: de stoeprand. The Idealists, schets het stereotype beeld van de straatmuzikant. Met een gitaar in de hand reist deze toerist al liftend van plek tot plek. Zijn brood verdient hij met de paar euro’s die hij dagelijks binnen hoopt te halen na het spelen van zijn muziek. Deze stereotype toerist komt het dichts bij de historische figuur van een reiziger of pelgrim, die vandaag de dag enkel als toerist nog bekend is. Zijn karikatuur heeft iets vrooms en kenmerkt een ouderwets karakter, maar uiteindelijk is ieder type toerist een beetje pelgrim. De hedendaagse toerist is op reis en daarmee op zoek naar het authentieke in zichzelf.

In de video-installatie Happyland bereiken de Authentic Boys vijf mystieke tochten en diepgravende queeste naar existentiële zelfrealisatie niet alleen weer te geven, maar vooral ook voelbaar te maken. Tot en met 18 september is de tentoonstelling nog te bezoeken in TENT Rotterdam.

- Zaterdag 10 september, 15.00 – 17.00u – Authentic Boys City Safari. Een performatieve touristische tour door Rotterdam.

- Vrijdag 16 september, 20.00u – Summer Holiday Slide Night with Authentic Boys