Als 's morgens het licht van de dag, de duisternis van de nacht verdrijft, krijgt alles kleur en glans.
In het donker is alles grauw en vaal.
Maar door het licht ontdek je hoe alles er in werkelijkheid uitziet.

Preek over Johannes 8:12 

 

Twintig man in een zijkamer van de St Stevenskerk in Nijmegen. Het is donker en de ruimte wordt enkel verlicht door waxinelichtjes die voor een met deken bedekt figuur op de grond liggen. Het geheel doet aan een altaar uit een thriller denken en de koude sfeer geeft rillingen. Een groot drieluik bestaande uit drie witten doeken houdt hen in de gaten terwijl de deur met een snerpende piep sluit en de twintig mensen in alle stilte wachten op wat komen gaat.

Snelle, abstracte beats vullen de zijkamer van de kerk en weergalmen tot in de nok van het heilig huis. Het zou zo een track van Kanye West kunnen zijn – die overigens bekend staat om het profileren van zichzelf als religieuze grootheid -, maar de audio vormgeving komt toch echt uit de handen van Thijs Jacobs. Jacobs is heel YouTube afgestruind op zoek naar preken van over heel de wereld, maar wel met ondertiteling. ‘De mooie, positieve stukken uit de preken heb ik eruit gehaald en van alles samen een nieuw geheel gemaakt.’ Zo komen boeddhistische, islamitische, gereformeerde en meer religieuze preken samen en mag zelfs de gospel van Jacobs niet ontbreken.

Opbouwend vullen de witte doeken van het drieluik zich met grafische projecties. De audio lijkt haar hierin te begeleiden en laat de projecties constant veranderen. Vluchtige beelden van patronen die afgeleid lijken te zijn van een plattegrond van de kerk. Wanneer er een abstracte glimp van drie portretten lijkt te ontstaan doen deze automatisch denken aan profeten van verschillende geloven. Een donkere gedaante met baard, een blank figuur met lang stijl haar en een gezicht met grote spitse neus, maar niets blijkt minder waar. Terwijl de ambiance waar de installatie plaats vindt je direct naar grote profeten doet associëren blijken de gedaanten zelfportretten te zijn van de drie jonge kunstenaars: Thijs Jacobs, Kevin Kuijpers en Julian Theelen.

Wanneer de projecties langzaam wegvagen en de muziek wegebt na een chaos aan drukke beelden, is hoop het laatste wat de installatie ons nog mee wilt geven. Hope, hope, hope, echoot het. ‘Het is bedoeld als klein tegenwicht tegen het duistere karakter van het einde van de preek. Als een sprankje hoop in duistere tijden.’ Laat producer Jacobs nog weten.

Waar het in het huis van God meerdaags vroom en leeg is, laat Oddstream haar volstromen met duizenden mensen. De St Stevenskerk in Nijmegen werd 9 en 10 januari omgetoverd tot verwonderlijk podium van drie licht, audio en video-mapping installaties. Naast de verwonderende installatie ‘Preek, waren ook ‘Piano’ en ‘Sterrenhemel’ te zien. De deelnemende kunstenaars zijn onderdeel het een jaar durende talenten programma die Oddstream zelf in het leven heeft geroepen; Oddstream On Stage. Jonge kunstenaars en producers krijgen tijdens deze opleiding de kans en handvatten aangeboden om audiovisuele producties te maken voor exposities, festivals en voorstellingen. De expositie in de St Stevenskerk is hier onderdeel van.

Sterrenhemel
Sterrenhemel

Piano
Piano

 

De expositie in de kerk was van korte duur maar Oddstream en haar talenten zijn binnenkort weer te bewonderen in Nijmegen tijdens de 10 dagen durende Oddstream expo 2016 van 18tm/28 maart. Een week vol video mapping, licht installaties, audiovisuele performances, lezingen en meer.

Omslagfoto door Joris van de Kerkhof