Mister Motley bezoekt Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp in het Zeeuws Museum

Een vissenkom versier je vooral voor jezelf, niet voor de vis. Als kind had ik dat nog niet helemaal begrepen, dus maakte ik de lege kom van mijn ouders enige vis wat gezelliger door er speelgoedstukken in te gooien. Hoe die vis in de kom er toen uitzag, is me sindsdien bijgebleven als een treffende visuele metafoor voor de menselijke conditie; zwemmend, in staat om de wereld om zich heen vertekend en troebel waar te nemen, maar niet om die te bereiken. De Duplo-blokken die boven kwamen drijven waren de fundamenteel persoonlijke gevoelens, opgebouwde herinneringen en aannames die we met ons meedragen.

Een idee of een voorstelling beschadig je op het moment dat je er woorden aan geeft, en als je het aan anderen vertelt, blijft er al helemaal geen spaander heel van wat jij ooit voor ogen had. De tentoonstelling Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp in het Zeeuws Museum geeft een speelse draai aan dit gegeven, het idee dat onze overdracht van ideëen aan elkaar hangt van de interpretaties en misverstanden, en zet het juist in als een troefkaart; het mechanisme van de vervormende interpretatie als kans om interessante dingen boven te laten drijven. 

De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Zeeuws Museum en Das Leben Am Haverkamp, een collectief dat bestaat uit Anouk van Klaveren, Gino Anthonisse, Dewi Bekker en Christa van der Meer, vier jonge modeontwerpers die studeerden aan het KABK in Den Haag. Elk lid heeft zijn of haar afzonderlijke artistieke praktijk en vormtaal, maar ze hebben een duidelijke gemeenschappelijke signatuur; bont, eclectisch en in speels conflict met de conventies van de modewereld. 

Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, tentoonstellingsruimte
Zeeuws Museum x Das Leven Am Haverkamp, tentoonstellingsruimte

Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, Christa van der Meer
Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, Christa van der Meer

De kunstwerken van de tentoonstelling komen voort uit een concept waarbij veertig museumbezoekers en veertig stukken uit het depot van het museum werden betrokken. De bezoekers kregen de opdracht om de objecten te beschrijven zonder ze expliciet te benoemen. Daarna gingen de ontwerpers van Das Leben Am Haverkamp aan de slag met deze beschrijvingen, en creëerden de versie die zij voor ogen hadden, zonder het origineel ooit te hebben gezien. 

Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, Anouk van Klaver
Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, Anouk van Klaveren

Het resultaat voelt aan als het Wonderland van Alice; in een volledig grijze ruimte worden de veertig objecten op veertig sokkels van verschillende grootte tentoongesteld; een gewatteerde roze jas met bizarre proporties, een transparante gele totempaal die overloopt in een masker, een kunstgebit verweven met een constructie van gouddraad, voorzien van schroefjes die nergens toe dienen. Aan de kleur van het object kan je aflezen door welk lid van het collectief het is gemaakt; respectievelijk turquoise, rood, geel en roze voor Anouk van Klaveren, Gino Anthonisse, Dewi Bekker en Christa van der Meer. Een knop op elke sokkel zorgt ervoor dat het geluidsfragment met de omschrijving van de bezoeker wordt afgespeeld. Omdat de stukken uit het depot, historische gebruiksvoorwerpen en curiosa, vaak niet door de bezoekers om hun functie werden herkend, hoor je de mensen naar woorden zoeken. Ze graven in hun herinnering en associëren vrijuit om tot een omschrijving te komen.

Zou het goed doen in de schiettent,’ hoor je een man zeggen over een voorwerp dat door van Klaveren is veranderd in een glanzende turquoise Buddha-baby die gouden parels poept. ‘Deze voorwerpen doen me denken aan mijn vader’, zegt een vrouw over een roze paar slippers. Veel van de stukken zijn fabricaties met de schijn van een conventioneel, gangbaar object, maar waarbij de hang naar logica op een dood spoor uitkomt. Het zijn reproducties van gebruiksvoorwerpen, vertroebeld door de subjectieve invulling van de ontwerper. 

Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, tentoonstellingsruimte
Zeeuws Museum x Das Leven Am Haverkamp, tentoonstellingsruimte

Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, Christa van der Meer
Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp, Christa van der Meer

Het concept aan de basis van Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp doet denken aan het fluisterspel, waar een zin wordt overgefluisterd en tijdens het traject van oor tot oor een transformatie doormaakt. Aan het einde van de keten komt een andere zin tevoorschijn, die een betekenis heeft die niet van één persoon komt, maar is ontstaan in het schemergebied tussen de verschillende interpretaties. 

Zeeuws Museum x Das Leben Am Haverkamp is t/m 05 mei 2019 te zien in het Zeeuws Museum in Middelburg