Ana Navas – Appreciate the accident!
De expositiezaal is gevuld met allerlei objecten die in eerste instantie niets met elkaar te maken lijken te hebben. Aan het plafond hangen uitvergrote ontbijtgranen, in het midden van de zaal staat een ‘referentiebank’- een sculpturale bank die aangepast kan worden – waarbij je uitkijkt op een fake commercial waarin de kunstenares zelf de hoofdrol speelt. Ik ben bij Ana Navas in P/////AKT. Links achterin de zaal is een nepwatermeloen te zien met een auto-logo erin geprikt, en verspreid over de zaal hangen handdoekschilderijen, beschilderd met een grijs gevlekt patroon. Rechts hangt een met letters bedrukt volleybalnet, met ernaast een uitvergrote oorbel die lijkt te zweven naast het net. Ik sta in een commercieel geladen ruimte, dit gevoel ontstaat door de fake modecommercial, de autologo’s en de badstoffen schilderijtjes in de vorm van kledingstukken. Hoe staan deze verschillende objecten met elkaar in contact?
Ana Navas bevraagt in de tentoonstelling ‘Placing a mirror in the entry area is a gracious way to welcome wealth in’ de echtheid van koopwaar. Zij richt zich met name op producten zoals kleding, eten en medicijnen. Bij binnenkomst van de tentoonstelling toont Navas ons een handleiding waarin we kunnen lezen hoe we echte en neppe koopwaar van elkaar kunnen onderscheiden. Wat zijn de kenmerken van echtheid, vraagt de kunstenares zich af. Als er fouten worden gemaakt in kleding, worden ze vaak weggegooid of in de sale aangeboden, en uiteindelijk niet verkocht. Maar zoals Navas het zelf mooi verwoordt: ‘Making a mistake is the place where you can find the key to something new’. Hoe kunnen wij dan anders gaan kijken naar deze ‘foute’ koopwaar?
De kunstenares neemt geen standpunt in met haar tentoonstelling, ze wil enkel bevragen hoe wij omgaan met de oorsprong van producten. Zij bevraagt de keten van een object. Volgens Navas is dit onderwerp belangrijk voor kunstenaars. Waar haal je je inspiratie en creativiteit vandaan, bedenk je wel echt iets zelf, of zijn het flarden van dingen die je eerder hebt gezien en samen hebt gevoegd? En kan je tegenwoordig nog wel zeggen dat iets jouw idee is?
Een werk van Navas laat een Versace shirt zien wat verkeerd bedrukt is. De kunstenares vertelt dat het shirt staat voor het waarderen van de fout, het zorgt ervoor dat het shirt een nieuwe aura krijgt, en een nieuwe groep liefhebbers zou kunnen aanspreken. Volgens Navas is het belangrijk voor mensen om goed te kijken naar de uniciteit van fouten: de tentoonstelling is doorspekt met ironie, de objecten bevragen zichzelf ook: zijn zij kunst? Door ze in een andere context te zetten komt de echtheid of juist het gebrek daaraan naar voren, zoals de beschilderde handdoeken in de vorm van kledingstukken. In de commercial is Navas een model die de stukken op straat draagt, aangezet door een nummer van Tom Waits. De dramatiek van de muziek en de poses die Navas aanneemt in de commercial zorgen voor een realistische reclame, waarin ze commentaar levert op de commercie.
Wat is het meest ‘foute’ kunstwerk? Navas: ‘Het volleybalnet met bedrukte letters’. Ik vind dit een grappige keuze, want het is niet het meest opvallende object in de zaal. Navas legt uit: ‘Het is een associatief werk, het net verbindt verschillende defecten – op het net staan letters die op elkaar lijken en vaak met elkaar verward worden bij reproducties, zoals de C en de O – maar ook een verkeerd bedrukt lint met de naam van Justin Bieber, -of Justin Beber in dit geval-. Hierdoor ontstaat er een humoristisch werk, zeker in combinatie met de uitvergrote zwevende oorbel die ernaast hangt’.
Navas plaatst in haar expositie ogenschijnlijk verschillende objecten bij elkaar, die uiteindelijk allemaal een onderlinge relatie aangaan op het gebied van authenticiteit, originaliteit en daarmee reproductie. De tentoonstelling is een lofzang aan gebrekkigheid: Navas laat ons zien dat mankementen ons kunnen aanzetten tot een nieuwe denkwijze. Fouten maken is niet erg, appreciate the accident!
Ana Navas, ‘Placing a mirror in the entry area is a gracious way to welcome wealth in’
Te zien bij P/////AKT in Amsterdam tot en met 6 november 2016
Meer informatie: http://www.pakt.nu/