Steun hier het nieuwe seizoen van de radiopodcast Kunst is Lang.

Image

Maak een kunstwerk met een productiebudget van precies € 6

06-04-2021 Redactie

*English version below

In september 2020 werd het boek Wicked Arts Assignments uitgegeven door Valiz. Het boek werd samengesteld door Emiel Heijnen en Melissa Bremmer, lectoren kunsteducatie van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hart van het boek vormen de kunstopdrachten die zijn verzameld van over de hele wereld. Belangrijk is dat deze opdrachten daadwerkelijk eerder door de docent zijn uitgevoerd; het ‘bewijsmateriaal’ hiervan is middels foto’s toegevoegd op de pagina’s naast de desbetreffende opdracht.  

Voorafgaand aan het boek werd er een open call uitgeschreven voor kunstenaars kunstdocenten om een opdracht aan te leveren die deelnemers stimuleert om anders na te denken over zichzelf, kunst en de wereld. Bijna honderd opdrachten zijn terechtgekomen in het boek en deze opdrachten kunnen in verschillende contexten worden uitgevoerd: van basisscholen tot hoger onderwijs. Ook beslaan ze allerlei disciplines. Normaliter delen docenten hun opdrachten niet snel omdat er geen vraag voor lijkt te zijn of omdat ze zich niet bewust zijn van de unieke kwaliteit die mogelijk interessant kan zijn voor anderen.
Mister Motley gaat de komende weken op thematische wijze aandacht besteden aan het boek omdat de opdrachten laten zien dat kunst niet losstaat van het alledaagse en dat iedereen met een goede opdracht aangezet kan worden tot creativiteit, tot het vinden van artistieke oplossingen. We zullen de komende negen weken essays, interviews met docenten/kunstenaars uit het boek en verschillende opdrachten publiceren. Vandaag is dat de opdracht € 6 Budget van kunstenaarsduo Cabello/Carceller (Helena Cabello and Ana Carceller) uit Madrid.

 

Maak een kunstwerk met een productiebudget van precies € 6

€ 6,- komt overeen met 1000 oude Spaanse peseta’s. Het produceren van een kunstwerk dat beperkt is tot dit kleine budget, is gericht op het kritisch benaderen van de creatieve en conceptuele betekenis van het werk, en op het vermijden van te dure producties zonder inhoud.

De opdracht kan in elke discipline worden uitgevoerd. Het gebruik van technische apparatuur die aanwezig is op de school/academie (camera's, computers etc.) is toegestaan net als het recyclen van gevonden materialen. 
Kritische benaderingen van problemen binnen de kunstproductie zijn welkom. Een kassabonnetje van de onkosten moet worden meegenomen bij de presentatie van het werk.

De opdracht reflecteert op begrippen als de lokale economiemondiale kunstmarkten en het neoliberalisme. De belangrijkste onderwerpen die aan bod kwamen toen wij de opdracht uitvoerden met studenten waren onzekerheid, dematerialisering, sociale / economische klasse, ecologie, populaire cultuur, onconventionele / alternatieve praktijken en goedkope of gratis kunst. In 2010 werd deze opdracht ook gebruikt als open call voor een tentoonstelling in de alternatieve presentatie ruimte Off Limits Art Space in Madrid, waarin uiteindelijk het werk van studenten en opkomende kunstenaars werd gecombineerd.

We hebben hieronder een selectie afbeeldingen toegevoegd van het werk dat studenten met deze opdracht hebben gemaakt  en een selectie afbeeldingen van studenten / kunstenaars uit de tentoonstelling in Off Limits Art Space, Madrid.

Klik hier voor meer info over het kunstenaarsduo Cabello/Carceller

Angela Cuadra: “All That is Solid Melts Into Air”. Sentence with euro cents coins.
Angela Cuadra: “All That is Solid Melts Into Air”. Sentence with euro cents coins.

Mikel Tellería: “Art, Art Market, Consumer Society?”. Six supermarket trolleys (1€ each).
Mikel Tellería: “Art, Art Market, Consumer Society?”. Six supermarket trolleys (1€ each).

Nuria Güell: “Renting of My Exhibition Space For 6 € a Day”. Painting and sign on wall.
Nuria Güell: “Renting of My Exhibition Space For 6 € a Day”. Painting and sign on wall.

Beatriz Hoyos: “Sisifus”. Buying Albert Camus ‘The myth of Sisyphus’ book for 6€, returning it, and redeeming its cost once and again.
Beatriz Hoyos: “Sisifus”. Buying Albert Camus ‘The myth of Sisyphus’ book for 6€, returning it, and redeeming its cost once and again.

 

Make an artwork whose production budget is exactly € 6.

€ 6 is the equivalent of the old Spanish 1,000 pesetas, which used to be a very common sum. Producing an artwork that is limited to this small budget is oriented to critically addressing the power and sophistication of creative/conceptual significance, and to not favouring over-expensive productions that have no content.

The project can be produced in any discipline. Using technical equipment (cameras, computers, etc.) provided by the school is allowed; also recycling found materials. This way, art production in the art school context becomes somehow more democratic, and the focus of the results are more centred on ideas. Critical approaches to art production issues are welcome. A receipt for the expenses must be included when presenting the work.

The assignment wants to reflect on aspects such as local economy, global art markets, and neoliberalism. Some of the main topics addressed during the implementation were precariousness, dematerialization, social/economic class, ecology, popular culture, unconventional and alternative practices, and low cost/no cost art. In 2010, the proposal was also activated as an open call for an exhibition in an alternative space in Madrid (Off Limits Art Space), mixing works by students and emerging artists.

We enclose a selection of students images from the class assignment and a selection of students/artists images from the exhibition at Off Limits Madrid. 

Website artists

Ook adverteren op mistermotley.nl? Stuur dan een mail naar maurits@mistermotley.nl