Mister Motley

Art Rotterdam 2019

7 februari 2019

Het bezoeken van een kunstbeurs is altijd intensief door de honderden enthousiaste kunstliefhebbers, snelle kunstverkopers, twijfelende verzamelaars en overtuigende kunstenaars, om nog maar te zwijgen over het ruime aanbod aan hedendaagse kunst dat er te zien valt. Overprikkeld dat zeker, maar ook absoluut voldaan keert men huiswaarts.

Een plezier is het om de serene sculptuur van Guide Geelen in Galerie Ramakers te aanschouwen, de prachtige vitrine van Sven Kroner in Galerie Fons Welters en de ogenschijnlijk brutale werken van John Robinson in Division of Labour. Uit deze enorme verscheidenheid aan kunst maakt Mister Motley een bescheiden selectie van Art Rotterdam 2019:




Guido Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers / foto: Rosa Clarkson

Uit de dood ontstaat het leven. In de sculptuur van Guido Geelen zien we een mensfiguur, opgedeeld in verschillende lichaamsdelen; hoofd, romp, armen, onderlijf en voeten. Stuk voor stuk zijn zij voorzien van gaten waar glazen dragers voor tulpen in geplaatst zijn. Deze tulpen lijken zich te voeden aan het verval van het mensfiguur, en op den duur zullen ook hierdoor de tulpen vergaan.




Guido Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers / foto: Rosa Clarkson



Guido Geelen / De Anatomische Les 2 / 2006 / Galerie Ramakers / foto: Rosa Clarkson



Henk Visch / En Dehors Des Murs Du Palais / 2018 / Borzo Gallery / foto: Rosa Clarkson

 




Henk Visch / En Dehors Des Murs Du Palais / 2018 / Borzo Gallery / foto: Rosa Clarkson

 




Helen Verhoeven / Diana ontdekt de zwangerschap van Callisto / 2017 / Stigter van Doesburg / foto: Rosa Clarkson



Nadira Husain / Performative Body / Embodied Performances, Hibiscus / 2018 / PSM Gallery



Nadira Husain / Performative Body / Embodied Performances, Hibiscus / 2018 / PSM Gallery



Nadira Husain / Embodied Performances (small kaki) / 2018 / PSM Gallery

 




Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery / foto: Rosa Clarkson



Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery / foto: Rosa Clarkson



Mariken Wessels / Arising from the ground / 2018/2019 / The Ravestijn Gallery / foto: Rosa Clarkson



Daan van Golden / Andriesse Eyck Galerie

 




Tom Klaassen / Kuiken / 2017 / Galerie Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

 




Sven Kroner / Untitled (Vitrine) / 2018 / Galerie Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

Een verscheidenheid aan objecten houdt zich schuil in het landschap van Sven Kroner: schepen, dinosauriërs, huizen, bomen en zelfs een compleet ander landschap. Het is niet alleen kinderlijke onschuld dat zich in de vitrine bevindt, maar er wringt iets. De dinosauriërs lijken te verwijzen naar een ‘vroeger’; een ‘verleden’. Het stapeltje boeken bovenop de kast evengoed, waar een van de titels ‘The Evolution’ leest. Als laatste puzzelstukje is daar het andere landschap; een kleine afbeelding in de afbeelding van een landschap met daaruit opstijgend een toren van een kerncentrale. Misschien toont de vitrine ons een kijkje in het verleden, het heden en de toekomst, of wellicht zijn we al voorbij die ‘toekomst’ en toont Kroner ons een vitrinekast waarin relieken van het verleden opgeslagen liggen.




Sven Kroner / Untitled (Vitrine) / 2018 / Galerie Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

 




Bob Eikelboom / Summum Malum / 2019 / Fons Welters / foto: Rosa Clarkson

 




John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour / foto: Rosa Clarkson

 




John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour / foto: Rosa Clarkson

 




John Robinson / Ante-garden / 2017 / Division of Labour / foto: Rosa Clarkson

John Robinson toont ons zijn vurigheid en obessie om te creëren, tevens voorzien van een vleugje egocentrisme. Met werken zoals de drieluik ‘Ante-Garden’, uiteraard geïnspireerd op de ‘Tuin Der Lusten’ van Jheronimus Bosch, met hier en daar verwijzingen naar zelfs Picasso en Manet. In deze werken plaatst hij zichzelf, in verschillende posities waar eerder belangrijke figuren stonden afgebeeld in het ‘origineel’. Een van de meer brutale posities is toch wel het feit dat hij zichzelf plaatst tussen Adam en Eva.




Nazif Lopulissa / Without Blue, No Orange / 2019 / Show Off / foto: Rosa Clarkson

 




Nazif Lopulissa / Without Blue, No Orange / 2019 / Show Off / foto: Rosa Clarkson

 




Ditte Ejlerskov / The Real Blue House / 2017 / SPECTA / foto: Rosa Clarkson

 




Robert Barta / Rutger Brandt Gallery / foto: Rosa Clarkson

 




Bas de Wit / Hardcore Handshake / 2015 / Gerhard Hofland / foto: Rosa Clarkson

 




Bas de Wit / Hardcore Handshake / 2015 / Gerhard Hofland / foto: Rosa Clarkson

 




Juliaan Andeweg / Good Night Baby / 2019 / Martin van Zomeren / foto: Rosa Clarkson

 




Janis Rafa / Eaten By Non-Humans / 2018 / Martin van Zomeren / foto: Rosa Clarkson

 




Janis Rafa / Eaten By Non-Humans / 2018 / Martin van Zomeren / foto: Rosa Clarkson

Art Rotterdam 2019 is nog te bezoeken tot 9 februari.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later