Berend Strik

Berend Strik – After the Death of James Lee Byars

Online tentoonstelling
26 augustus 2016
James Lee Byars, The Death of James Lee Byars, 1982/1994
Elvis Presley, Golden suit
James Lee Byars
Yves Klein and Dino Buzzati engaged in the ritual transfer of immateriality, 1962
Yves Klein, Overdracht van de 'Zones de sensibilitiu00e9 immaterielle' naar Michael Blankfort, Paris, 1962
James Lee Byars, I do nothing
Sherrie Levine, False God
James Lee Byars, Hear TH FI TO IN PH Around This Chair, 1978
Jean Tinguely, La Vaittoria
James Lee Byars, Boijmans van Beuningen, foto Berend Strik
Vadim Zakharov, Danau00eb
James Lee Byars, The perfect moment
Lucio Fontana, Venice was all gold
James Lee Byars, The Planet Sign
Joseph Beuys, Goldrausch
Goudstaven (48.960 baren goud), Nederlandse Bank
Berend Strik, Gold, 1997-2016
Jan Fabre The Man Writing On Water
Richard Hamilton, The Solomon R. Guggenheim(gold)
Sherrie Levine Fountain (Madonna)
Agnes Martin, Friendship
Takashi Murakami, Oval Buddha
Marc Quinn, Siren
Rem Koolhaas, Fondazione Prada
Anish Kapoor, In Between
Peter Halley Gold Prison
Isaac Julien, Stones against diamonds
Ann Veronica Janssens, Chapeau
Wolfgang Laib. From the Known to the Unknown

In de kelders van de Nederlandsche Bank in Amsterdam ligt in een kluis een grote hoeveelheid goud keurig in rekken opgeslagen. Functioneerde het goud aanvankelijk als tegenwaarde voor het geld dat door de centrale bank in omloop gebracht werd, nu is dat niet meer zo. Het economisch verkeer is te veel veranderd en berust  tegenwoordig op aandelen,  speculaties, commodity’s en vastgoed. De waarde van goud fluctueert nog steeds naar gelang de crisis in de Eurolanden en de rest van de wereld toeslaat of vermindert, ook al is het minder belangrijk geworden..

Dat neemt niet weg dat goud, “de koning der metalen,” tot de verbeelding blijft spreken en op allerlei manieren gebruikt wordt. In de taal, sport, de beeldende kunst, en de literatuur zijn er tal van voorbeelden van te vinden. Het is een statussymbool en een goede investering. Dat alchemisten op zoek waren naar de “steen der wijzen” om iets tot  goud te transformeren is algemeen bekend. En veel kunstenaars in de 20ste eeuw gingen daarop door in hun werk. Ze zagen goud als een zuiver en edel metaal, als  drager van traditie en vehikel voor spiritualiteit,  schoonheid, materialiteit, oneindigheid om maar niet te spreken van de decoratieve kwaliteiten van dit glanzende, gele materiaal.

Toen ik,  als grote uitzondering, de kluis van de Nederlandsche Bank werd binnengelaten en die grote hoeveelheid goud met eigen ogen kon aanschouwen voelde ik de behoefte de energie van dat goud te activeren. Het denken daarover leidde onvermijdelijk tot de conclusie dat veel beeldende kunstenaars actief met goud gewerkt hebben, en dan gaat het niet om het maken van sieraden, goudweefsel etc. maar werk waarin goud een meer magische, immateriële spiritueel geladen functie heeft dan alleen een mooi, makkelijk buigzaam materiaal te zijn.

James Lee Byars is één van die kunstenaars. Hij kwam snel bij mij op omdat Byars zich in goud kleedde – geïnspireerd door het gouden pak van Elvis Presley en een zelfportret van Rembrandt – en zich als het ware in goud wentelde. Hij wilde door middel van goud een verbinding aanbrengen tussen de aarde en het oneindige heelal.  Byars had geen atelier, hij was een nomade die over de wereld zwierf en overal zijn werk kon maken, door sculpturale elementen in te zetten, zelf sculptuur te worden of door performances op straat waarbij publiek betrokken werd zoals hij veel in Amsterdam heeft gedaan. Tijdens de biënnale van Venetië in 1993 – het jaar dat hij niet was uitgenodigd – overhandigde hij bezoekers bij de ingang een flinterdun gouden muntstuk met daarop ‘your presence is the best work’. Hij kon slechts bestaan, vanwege het immateriële (de gedachten, emoties en fantasieën die het oproept), de enige mogelijkheid om te ontsnappen aan de materiele wereld.
 

Tekst: Marja Bloem, Marie Stel. 

De tentoonstelling After the Death of James Lee Byars wordt donderdag 1 september geopend in de Nederlandse Bank. 

 

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later