Eva Spierenburg

Eva Spierenburg: OVER VOETEN, VALLEN EN FUNDAMENT

Online tentoonstelling
26 februari 2019
Historia scholastica, Bohemen, ca. 1410
de zondeval, herkomst onbekend
onbekend, uit collectie Archelogisch Museum Athene
Medical illustrations in medieval manuscripts, T. Herndon, 1965
Paul Thek, Untitled, 1981
Eva Spierenburg, studio 21-03-2017
onbekend detail, Uffizi, Florence
Rossello di Jacopo Franchi, San Bernardino da Siena, ca 1420
detail Wagenmenner van Delphi, ca 478 v Chr
Santa Croche, Florence
IJsland 2016, foto Eva Spierenburg
Paul Thek, Ark, 1972
Cimabue, Crucifix, foto na overstroming Florence 1966
Encounters in the Virtual Feminist Museum, Griselda Pollock
IJsland 2016, foto Eva Spierenburg
Archeologisch Museum Delphi
Taddeo di Bartolo, Saint Agnes, ca 1400
Medical illustrations in medieval manuscripts, T. Herndon, 1965
Indiase miniatuur, ca 1800
Eva Spierenburg, head slices (in progress) 2016
Louise Bourgeois, The destruction of the father, 1974
Seahenge, ca 2049 v. Chr.
Amelisweerd 2017, foto Eva Spierenburg
Markus Selg, detail Primitive Data, 2015
Eva Spierenburg, studio, 27-04-2017

‘’De vraag: ‘Waartegen moeten wij ons beschermen?’ vind ik lastig. Aan de ene kant misschien omdat er de veronderstelling in zit dát je je zou moeten beschermen. Maar ook vind ik het idee van ‘bescherming’ niet onproblematisch. Als je je ergens tegen beschermt sluit je ook iets buiten. Terwijl kunst voor mij juist open moet zijn.

Deze vraag is voor mij uitgekozen omdat het beschermen een belangrijk thema is in mijn werk. Dat is zeker waar. Ik ben kunstenaar geworden door mijn vreselijke luide bovenburen, schreef hen een brief om dat deel van mijn huur te betalen dat ze innamen in mijn huis met hun geluid en maakte maateenheden voor stilte. Ik maakte ook een Anti Drone tent waarin je onzichtbaar bent voor de controlerende blik van drones. Daarnaast ben ik ook gefascineerd door de persoonlijke ruimte: Iedereen heeft normaal een soort denkbeeldige cirkel om zich heen waarbinnen hij of zij niet zomaar andere mensen toelaat. Ik denk dan aan een cirkel van misschien 50 centimeter? In een disco of lift is het weer kleiner. Eigenlijk is wat we nu meemaken door corona, het noodgedwongen uitdijen van die private ruimte tot ongeveer 1,5 meter. De reacties als iemand die ruimte binnendringt zijn grotendeels hetzelfde, alleen is het gek voor ons dat die cirkel ineens zo groot is geworden.




We may have all come on different ships, but we’re all in te same boat now – Solotentoonstelling Sarah van Sonsbeeck in de Oude Kerk in Amsterdam, 2017

Bij mijn show in de Oude Kerk in 2017 ‘We may have all come from different ships but we’re in the same boat now’ (een quote toegeschreven aan Martin Luther King), was de vraag van het ‘beschermen’ ook heel belangrijk. Vluchtelingen waren in het nieuws, gehuld in gouden redding dekens die in schril contrast stonden met hun vaak vreselijke omstandigheden. De Oude Kerk is ook met het redden verbonden door de historie als ‘koloniale’ havenkerk. De vloer bestaat uit grafstenen van zeevaarders uit die tijd die vaak hun geld hadden verdiend door volkeren te ‘redden’ met religie en grondstoffen mee terug te nemen. Dat redden en beschermen van de ander heeft vaak de voorwaarde dat de ander zich aan jou aanpast. Varianten op de quote van Martin Luther King hoor je veel deze dagen in relatie tot Corona. Zelfs de paus kwam ermee in zijn toespraak voor een leeg plein. Ik geloof niet dat Corona ‘the great equalizer is’. Helaas maakt het heel veel uit waar je woont, welke gezondheidszorg je tot je beschikking hebt en of je arm bent of rijk. Maar ik denk wel dat de oplossing begint bij het zien dat we allemaal onderdeel zijn van het systeem en dat we onze rol daarin erkennen.




We may have all come on different ships, but we’re all in te same boat now – Solotentoonstelling Sarah van Sonsbeeck in de Oude Kerk in Amsterdam, 2017

Sommige mensen vonden het een mooie show, sommige vonden het vreselijk door het goud of door de thematiek. Bij de opening zei Rudi Fuchs (voormalig Stedelijk museum directeur, red.) dat polemiek de essentie is van de kunst. Dat vond ik heel mooi. Ik ben het eens met Fuchs. Kunst ontstaat door alle mensen die het zien. Juist daarom vind ik het extra pijnlijk dat er nu zoveel ‘ghost-exhibitions’ zijn, tentoonstellingen die helemaal af zijn, maar waar geen bezoeker in mag. Een werk wordt misschien wel pas gemaakt als het wordt gezien.’’

 

Klik hier voor de website van Sarah van Sonsbeeck

En zie hier de website van galerie Annet Gelink

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later