Niek Hendrix

Niek Hendrix: Study of a window

Online tentoonstelling
2 november 2017
Ivan de Verschrikkelijke en zijn zoon Ivan op 16 november, 1581 - 254x199cm Olieverf op doek, 1885 (detail beschadiging 1913)
Ferrante Imperato - Dell'Historia Naturale, Napels 1599 met daarop afgebeeld het Musei Wormiani Historia van Ole Worm
Henry Fox Talbot - Oriel Raam op Lacock Abbey, Augutus 1835 - Fotonegatief
Marcel Duchamp - La mariu00e9e mise u00e0 nu par ses cu00e9libataires, mu00eame (Het grote glas) - 278x176cm Oilverf, vernis, loodfolie, draden en stof op twee glasplaten, 1915-1923
Domenico Remps - 99x137cm Olieverf op shaped canvas, circa 1689
The NeverEnding-Story - 1984 - The Nothing
Melchoir d'Honecoeter - 135x117cm Olieverf op doek, circa 1690
Willem van Haecht - Apelles schildert Campaspe - 105x149cm Olieverf op paneel, circa 1630
Renu00e9 Magritte - Reproductie verboden (Potret van Edward James) - 79x65,5cm Olieverf op linnen, 1937
Charles Duke, familiefoto achtergelaten op de maan in 1972, Apollo 16
Henry Fox Talbot - Fotogram
Marcel Duchamp - Deur, 11 Rue Larrey - Eu00e9n deur en twee deurposten 1927
Chauvet grot, ongeveer 30,000 BC
The Makapan Pebble, ongeveer 3,000,000 BC
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens - 1922
Charles-Henry Bennett - A Greedy Pig - 17x15cm, Handgekleurde gravure, 1857
James McNeill Whistler - Nocturne Grey and Silver - 51x31cm Olieverf op canvas, 1873-1875
Diego Velu00e1zquez - La Venus del espejo - 122x177cm Olieverf op doek (detail van beschadiging uit 1914)
Eerste test waterstofbom, 1952
Hieronymus Bosch - De Tuin der Lusten (gesloten) - 220x389cm, Olieverf op paneel, 1480-1490
Roy Lichtenstein - Stretcher Frame with Cross Bars - Olieverf en Magma op doek, 1968
31 Lewis Carroll - The Bellmans Map - Illustratie uit The Hunting of the Snark (An Agony in 8 Fits), 1876
Ad Reinhardt - detail uit strip
Sturtevant - Overzicht van haar Duchamp's Fresh Widow, 1992-2012
Pieter Claesz - Stilleven met vis - 62x81cm Olieverf op paneel, 1647
Sebastiano Lazzari -Trompe l'oeil - 64x85cm, Olieverf op canvas, tweede helft 18e eeuw

* Van alle objecten ter wereld is er maar eentje die daadwerkelijk twee dimensionaal is; de schaduw. De schaduw, de plek waar geen licht is, toont het silhouette van het figuur dat in ze felle zon staat. Ondanks dat het slechts een zwart gat is herkennen we de figuur, we weten wie het is. We zien hoe het haar zit, waar de ogen, de neus en de mond zitten. De schaduw is slechts één van de vele structuren waarop we beelden begrijpen.

* Er zijn culturen die slechts 3 kleuren kennen, donker, licht en rood. In veel culturen wordt er ook geen onderscheid gemaakt tussen groen en blauw. Het was zelfs tot in de late Middeleeuwen zo dat in de Westerse wereld blauw werd gezien als een lichte vorm van zwart. Ondanks dat we hele melodielijnen uit het hoofd kunnen leren, hebben we slechts een beperkt kleurenbegrip en kleurgeheugen.

* Nomadische herders in Zuid Ethiopië werden geobserveerd dat toen ze postkaarten kregen, ze deze altijd zo vast hielden dat de horizon verticaal was.

* Lang werd er gedacht dat de vroegste kunstenaars in de grotten mannen waren. Na onderzoek van de handpalmen die op de wanden te zien waren bleken het hoofdzakelijk vrouwen te zijn geweest die de eerste grotschilderingen gemaakt hebben.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later