Fenne Saedt

Patty Morgan, WHO’S THAT GIRL?

23 december 2015

Ze is een high class gallery bitch met donker haar in een kort geknipte boblijn. Óf je doodgewone buurvrouw die iedere ochtend vanuit het raam even naar je wuift.

Verregend in een storm bereik ik dan eindelijk rond 18:00 het atelier van Matthijs Booij. Ik word met een warm welkom ontvangen terwijl zijn atelier collega’s Aldert Mantje en Toon den Heijer hun laatste slok rode wijn achterover slaan. ‘Je komt hem toch niet interviewen omdat hij een domineeszoon is?’ Nee. Ik kom voor Patty, ik wil alles over haar weten. En zo begint het interview met een personal Patty Morgan-computerles via het account van Matthijs Booij.  




Patty Morgan, met werk van Bert Scholten

Patty Morgan, ze werd anderhalf  jaar geleden geboren in het brein van de nog jonge kunstenaar Matthijs Booij (32), die je misschien wel kent van zijn ‘one-thousand-drawing-pensionplan’ of wederhelft van kunstenaarsduo Miktor & Molf, en ontwerper Casper Schipper (31). Terwijl we tegenover elkaar zitten in zijn atelier, vertelt Booij me over het social media medium Instagram: het was de basis voor Booij’s nieuwe platform. Als kunstenaar zijnde is Instagram voor Booij zelf een middel om andere kunstenaars te kunnen volgen. ‘Ik zie het medium als een hele grote wereld met allemaal kleine straatjes die je niet zomaar kunt vinden. De mensen die je volgt zijn je gidsen naar verschillende kleine straatjes. Zo kom je vele verrassingen tegen die passen bij jouw interesse, zonder dat je daar zoektermen voor nodig hebt. Dat vind ik interessant.’ Booij zelf heeft meerdere websites, een Instagram account en een Facebookpagina om mensen op de hoogte te kunnen houden van zijn kunst, zo regelen veel kunstenaars hun eigen online representatie. ‘Ik communiceer dus veel met mijn publiek maar kan op deze mediums lastig de communicatie overdragen aan de galerie waar ik aan verbonden ben. Toch heb je als kunstenaar de samenwerking met een galerie nodig, zo kwam ik op het idee om een platform te ontwikkelen waar de galeriehouder en kunstenaar samen aan hun representatie kunnen werken.’ 




Het Patty Morgan profiel van Matthijs Booij

 

Een avond met wijn, een krat bier en twintig bevriende kunstenaars zorgde voor uitbreiding en nieuwe belichtingen op zijn project. Het resultaat; verschillende reacties binnen de groep kunstenaars. ‘Sommige kunstenaars waren direct enthousiast, anderen terughoudend en afwachtend, zij wilden het eerst wel eens op poten zien staan’. Booij en Schipper werkten het concept uit en samen creëerden ze later een bèta versie van hun nieuwe medium. Na lang brainstormen bleek de domeinnaam die Booij aanvankelijk wilde hebben voor zijn platform al veroverd door; ja hoor, ene Patty Morgan uit Amerika, toevallig een amateurschilder. ‘We hebben haar naast geld, aangeboden een nieuwe site voor haar te maken en een schilderij van haar te kopen, maar Patty was een standvastige vrouw en tevreden met wat ze had.’
En zo ontstond ze uit nood; www.pattymorgan.net. Want eigenlijk klinkt het best wel lekker.




Patty Morgan’s chat functie – Noël Loozen

Patty Morgan is een online sociaal platform waar kunstenaars, galerieën en kunstbewonderaars contact en kennis met elkaar kunnen maken,  elkaar kunnen volgen en wellicht zelfs samen kunnen werken. Iedereen kan een account aanmaken en vervolgens een netwerk van kunstenaars en/of galerieën maken die hij of zij graag wilt volgen. Kan ik me dan ook aanmelden als kunstenaar? ‘Nee dat kan niet, op het moment kan een kunstenaarsaccount alleen geactiveerd worden op uitnodiging. Het is lastig om hier een selectie in te maken, maar het is niet de bedoeling dat iedere huis tuin en keuken kunstenaar zich als kunstenaar op Patty Morgan kan profileren, een aantal onafhankelijke curatoren die werkzaam zijn voor verschillende Nederlandse instituten maken hier een selectie in.’ Zo blijken er een aantal factoren te zijn waar je als kunstenaar aan moet voldoen: zoals een actieve werkhouding, de autonomie en oorspronkelijkheid van de kunst en de ontwikkeling van de kunstenaar. Waar je op instagram foto’s van cup cakes en kapsels voorbij ziet komen, zie je op Patty Morgan enkel content gerelateerd aan kunst.




Posts van Sebastiaan Schlicher

Op de vraag of galeries niet negatief of beledigd reageren op zijn nieuwe platform schudt Booij vastberaden ‘nee’. Zo ging hij met een aantal galeries om de tafel om te kijken hoe ze samen Patty Morgan tot een beter platform kunnen creëren. ‘Alle kritiek en tips zijn zeer welkom, ik wil iedereen laten meedenken.’ Ook op Patty Morgan kan de kunstenaar ervoor kiezen verbonden te zijn aan zijn galerie. ‘Als ik een berichtje krijg van iemand die mijn kunst wilt kopen gaat het mailtje ook automatisch naar Vriend van Bavink, de galerie die mij vertegenwoordigt, zo blijven we verbonden.’ Booij probeert uit te leggen dat het online oriënteren op kunst en kunstenaars juist erg handig is. Mensen hoeven niet meer hele dagen eropuit te trekken om verschillende galeries af te gaan, maar kunnen nu van te voren al kijken wat ze goede kunst vinden en waar dat specifieke kunstwerk te zien of te koop is. ‘Vergelijk het met de koop van een splinternieuwe auto. Waarschijnlijk zie je de wagen eerst op TV en ga je vervolgens naar de dealer om een proefrit te maken.’




Post van een videoinstallatie – Krista van der Wilk

‘Kunstenaars zijn vaak pas interessant als je meer over ze weet en ze voor langere tijd volgt, op den duur interpreteer je hun kunst dan ook anders.’ Booij roept alle kunstenaars op om helemaal los te gaan op zijn of haar profiel. Zo plaatste kunstenaar Aldo van den Broek ook foto’s van zijn werkproces en atelier. Inmiddels  kunnen er ook video’s van bijvoorbeeld performances geplaatst worden, de liefhebber kan zelfs via chat module met de kunstenaar in contact komen en reageren op de kunst die er te zien is. Patty Morgan is echter nog in ontwikkeling en daarom zijn alle tips voor Booij welkom. Ken je goede kunstenaars, draag ze aan want Patty is een vrouw van de wereld en gaat wereldwijd.




Post van een proces foto – Aldo van den Broek

Mail tips, aanmerkingen of namen van kunstenaars die niet op Patty Morgan zouden mogen ontbreken naar patty@pattymorgan.net

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later