Linda Selena Boos

Spirituele praktijken: de lila utopie van Neoza Goffin

Interview
19 mei 2023

Middels haar Touch Based Art Rituals en haar kunstprojecten onderzoekt Neoza Goffin hoe psychologische verandering en genezing bij anderen kunnen ontstaan. Linda Selena Boos bezocht het volledig in lila gehulde atelier van Neoza en sprak haar over haar praktijk waarin rituelen, tantra en verwerkingsprocessen samenkomen: ‘Aanraking, ook van vreemden, is iets dat onze lichamen nodig hebben.’

Aan de Gentse Kasteellaan bevinden zich crèmekleurige en grijswitte gebouwen, waartussen een kleine lilakleurige deurbel met roze en blauwe bolletjes verstopt zit. Hier bevindt zich het “Lilac Queendom” van Neoza Goffin (1997), waar zij mij heeft uitgenodigd om een stukje van haar universum te mogen ervaren. Via Touch Based Art Rituals en kunst onderzoekt Neoza hoe psychologische transformatie en genezing teweeggebracht kunnen worden bij anderen. Vernoemd naar de Indische nachtvlinder Hypophenele Neoza transformeert zij ruimtes en ervaringen zoals een rups die vanuit de cocon tot een vlinder transformeert. Haar ruimte bovenaan de trap van dit pand heeft zij geheel in lila gehuld, alsof de wereld door een paarse bril bekeken wordt. Iedere hoek van de kamer, elk kussentje, de gordijnen en zelfs de theekopjes hier zijn lila. Dit is voor Neoza de plek waar zij inspireert en zelf geïnspireerd wordt.

Neoza Goffin - Spiritual Layers in Fashion

Linda Selena Boos

Waarom heb jij ervoor gekozen om jouw atelier deze kleur lila te geven?

Neoza Goffin

Lilac symboliseert voor mij creativiteit, intuïtie en transformatie. Doordat deze ruimte in één kleur gehuld is biedt het een gevoel van geborgenheid. Tijdens workshops kan ik daardoor veel sneller tot het onderbewustzijn van mijn cliënten komen. De plek verandert je mindset zodra je binnenstapt en zorgt ervoor dat de muurtjes rondom onze mentale constructen wegvallen.

De kleur lilac is een zachte, kinderlijke variant van het paars. Dat reflecteert een zekere speelsheid die voor mij is verbonden aan het volgen van naïeve intuïties. Wanneer ik mijn eigen keuzes daardoor laat leiden ontstaan de meest interessante ervaringen.

De andere reden dat ik de kleur lilac gebruik is omdat paars de kleur is van genderfluïditeit. Het is een combinatie van roze en blauw die staan voor ‘vrouwelijke’ en ‘mannelijke’ energie. Het liefst zou ik die termen andere namen geven omdat ze geassocieerd worden met gender. Dat is helemaal niet zo! Als mens zijn wij allemaal een combinatie van beide energieën. Dat zijn de Yin en Yang in een persoon. Spiritualiteit betekent voor mij de uitwisseling van die energieën en de zoektocht naar balans daarin. Als we bewuster leren omgaan met deze energieën binnenin onszelf zou de wereld een betere plek worden. Persoonlijk heb ik heel veel ‘mannelijke’ energie. Dat manifesteert zich in mijn drive om veel te werken en hormonaal in mijn lichaam met veel testosteron. Daarom is het juist belangrijk dat ik mijn ‘vrouwelijke’ energie veel aandacht geef. Ik heb de uitspraak “be your Higher Self every day” hier op de muur geschilderd en op mijn arm getatoeëerd. De Hogere Zelf is voor mij een spiritueel concept waarmee je tijdens meditatie en visualisatie met de beste versie van jezelf kan communiceren. Dat kan betekenen dat je jezelf motiveert, maar ook op de juiste momenten zacht kunnen zijn voor jezelf. Door met die verschillende energieën in contact te komen en op die manier naar onszelf te luisteren kunnen we antwoorden binnenin vinden, in plaats van in de externe wereld.

Ik zie heel veel kleine bolletjes, vooral aan de muur, en één grote in de hoek. Wat doen die daar?

Zij benadrukken die speelsheid, en het is ook een manier om mijzelf en anderen comfortabel te maken. Zodra ik de bolletjes hier ergens neerleg worden ze snel opgepakt door cliënten. Ik heb er zelf regelmatig een paar bij me om vast te houden wanneer ik speeches geef. Dan wordt mijn lichaamstaal een stuk rustiger. Die grote bol daar in de hoek noem ik de ‘moederbol’. Momenteel ben ik bezig met het fotoproject Lilac Diversity waarin ik deze bolletjes verwerk. Iedereen die ik fotografeer mag kiezen hoeveel roze, blauwe, paarse of donkerpaarse bolletjes ze op de achtergrond willen. Dat symboliseert weer die verschillende energieën. Er zijn maar weinig donkere bolletjes. Ik heb het gevoel dat ik, als ik ouder word, steeds meer donkerpaars in mijn werk wil gebruiken als symbool voor het mooie proces van ouder worden.

Neoza Goffin
Neoza Goffin

Hoe voer jij de touch based art rituals uit?

Ik heb verschillende sessies ontworpen, waaronder een low-key instapniveau speciaal voor mensen die geïnteresseerd zijn in tantra maar daar nog geen ervaring in hebben. Dat zijn oogcontactoefeningen en aanrakingen met de handen. Meer geavanceerd is de cuddle pile waarbij het hele lichaam wordt gebruikt. Iedereen kan dan geblinddoekt elkaars lichaam aanraken. Natuurlijk is het belangrijk om wel van tevoren regels op te stellen. Zo mag er niet bewust worden gegrepen naar de borststreek, lippen, gezicht of geslachtsdelen van anderen. Het kan wel gebeuren dat daar per ongeluk even tegenaan gebotst wordt, maar het is niet iets waar we naartoe gaan in de workshops. Doordat de sessies met de blinddoek het zintuig van het zicht wegnemen vallen onze visuele vooroordelen weg. Aanraking, ook van vreemden, is iets dat onze lichamen nodig hebben. Tantra is een vorm van kennis die al duizenden jaren bestaat en dat is zo ontzettend waardevol. Maar er heersen bepaalde stereotypes omheen die afschrikken. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn seks en erotiek slechts een heel klein onderdeel van tantra. Het gaat vooral over aanraking en in contact komen met het lichaam. Volgens de leer van tantra is seksuele energie een levenskracht die in ieder mens zit. Dat vind ik ontzettend logisch, want al het leven komt voort uit seks. Dus die energie is constant aanwezig en we kunnen daarmee verbinden. Ook zonder dat het met erotiek te maken heeft.

Hoe zorg je ervoor dat mensen zich veilig voelen tijdens de workshops?

De lilac gekleurde ruimte doet al heel veel. Als mensen langskomen omdat zij de keuze hebben gemaakt om deel te nemen aan een workshop spelen er vaak bepaalde angsten vooraf, maar zodra ze hier binnenstappen geeft deze plek het gevoel dat alles oké is. Dat is feedback die ik vaak terug hoor in de nagesprekken. Van tevoren begin ik met een korte uitleg waarbij mensen elkaar ook kunnen zien, maar er wordt dan nog niet met elkaar gepraat. Dat geeft ruimte voor mensen om zichzelf op vooroordelen te kunnen betrappen, want het beeld dat ze van elkaar hebben gaat helemaal omslaan gedurende de workshop. Ik bouw de sessies heel traag op qua intensiteit van de oefeningen. Dat geeft mensen de kans om te kunnen landen en op ieder moment een grens aan te geven, wat al veel bijdraagt aan die veiligheid. Ondertussen blijf ik constant herhalen dat iedereen mag stoppen en naar achter gaan wanneer die wil. Dat kan door een hand op te steken. Ik blijf in het begeleidingsproces aangeven dat als je nu een ‘ja’ voelt, dat straks ook een ‘nee’ kan worden. En een ‘misschien’ is ook liever een ‘nee’. Na afloop doe ik een deelronde om de mensen te laten verwerken wat ze hebben meegemaakt. Dat biedt meer houvast en context. Meestal geven mensen aan zich rustig te voelen en verbonden met alles.

Heb jij bepaalde momenten meegemaakt die voor jouzelf leerzaam waren? 

Tijdens een workshop op Waking Life festival was er één jongen die flink van slag was na een ritueel. We hadden een oefening met handen gedaan waarbij ik vroeg “wie leidt er, wie volgt er, ben je langzaam genoeg en is er consent in lichaamstaal?”. In de deelcirkel na afloop vertelde hij over zijn realisatie dat het belangrijk kan zijn om traag te zijn tijdens seks en om aan te voelen wat de ander wil. Door die simpele oefening keek hij plots heel anders terug op zijn eigen seksuele ervaringen. Ik vind het heel bijzonder dat een workshop zoveel teweeg kan brengen bij iemand. Dat de oefeningen iemand echt kunnen helpen om op een andere manier na te denken over fysieke aanrakingen.

Foto: Linda Selena Boos
Foto: Linda Selena Boos

Waarom gebruik je de term ‘ritueel’?

Voor mij is een ritueel een handeling waar bewustzijn en intentie in zijn verwerkt. Daardoor verschilt het van een alledaagse handeling. Een ritueel kan herhaald worden met andere intenties en daardoor steeds een andere uitkomst hebben. Door bewust te oefenen met die intentie kunnen rituelen in het alledaagse geïntegreerd worden. In mijn eigen werk vind ik het bijvoorbeeld belangrijk dat alles handgemaakt is. Alle decors voor fotoseries maak ik zelf, waarin het repetitieve werken met mijn handen energetisch veel meerwaarde geeft. Het gevoel dat ik bij die maakprocessen ervaar is simpelweg magisch.

Hoe ben jij met tantra en spiritualiteit in aanraking gekomen?

Het onderwerp seksualiteit is wel iets waar ik al lang mee bezig ben. Op mijn 14e heb ik een seksueel trauma meegemaakt. In een langdurig verwerkingsproces de jaren daarna heb ik veel geëxperimenteerd op het gebied van seksualiteit, de fetisj-scene, spiritualiteit en uiteindelijk tantra ontdekt. Om daar meer over te leren contacteerde ik een man in België die tantra-workshops aanbiedt. Hij heeft toen een van mijn exposities bezocht en in ruil voor een videowerk mocht ik meedoen met zijn cursus die bestond uit zes weekends verspreid over één jaar.

Daar heb ik zoveel geleerd over mijn eigen vooroordelen. Er was tijdens zo’n weekend één man waar ik geen goed gevoel bij had. Het liefst ging ik hem uit de weg. Toen we geblinddoekt een oefening met handaanrakingen uitvoerden zat er iemand tegenover mij met een hele fijne energie. Dat bleek hem te zijn, terwijl ik zo veel over hem had ingevuld van tevoren. Ons beoordelingsmechanisme is menselijk en nodig, maar dat doorbreken kan veel teweegbrengen. Als ik mijzelf nu op een vooroordeel over anderen betrap denk ik: zet mij maar met diegene in een cuddle pile en dan zie ik wel wat er gebeurt. Dat zou ik ook graag meer met mensen willen delen via mijn werk.

Het lijkt tegenstrijdig, maar door mijn trauma ben ik de persoon geworden die ik nu ben. Het heeft me tot uitersten gedreven. Ook daar zit weer de Yin en Yang van het leven in.

Foto: Linda Selena Boos
Neoza Goffin - Lilac Diversity
Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later