Wieke Teselink

Trick or Trait

2 december 2014

Snoep of je leven? Het boek Trick or Trait uitgegeven door Onomatopee van Maartje Folkeringa beantwoordt deze vraag met een zoet roze kleur, die rondom de titel danst en door het hele boek terug te vinden is. De bekende vraag: ‘Trick or treat?’ verbuigt Folkeringa naar: Trick of Trait?. Een vraag die Folkeringa zich voortdurend lijkt te stellen: is dit een puur karakter of is dit nep? 

De jonge kunstenares ordent in het boek haar kunstwerken in de volgende categorieën: dames en heren, faux pas, showroom, de beste donker en de beste licht, de beste aluminium en trofeeën. De verschillende categorieën bieden een chronologisch overzicht van Folkeringa’s werken vanaf haar afstuderen aan het Sandberg Instituut in 2006 tot haar laatste artist-in-residence bij gieterij Beeldenstorm in 2014. Haar werken worden gecombineerd met verschillende inspiratiebronnen uit haar atelier en afgewisseld met teksten van vier curatoren die haar werk analyseren. Ik bespreek een aantal categorieën uit haar boek.

Dames en heren
Met hun gouden sieraden kleden ze hun gebruinde lichamen, struinend door de Albert Heijn, Ikea en elke andere grote shoppingmall op het zonnige oord. Het beeld dame I en leguaan hond is geïnspireerd op de niet-geïntegreerde Nederlander op Curaçao, een bevolkingsgroep die Folkeringa intrigeerde tijdens haar artist-in-residence bij Instituto Buena Bista. De figuratieve sculpturen in deze sectie zijn gemaakte van viezige materialen als foam en pur en verschillen telkens van grootte, van 60cm tot meer dan levensgroot. Binnen Dames en Heren vind je uitlopende figuren: van leguaandame en een man op stoel tot een verbaasd meisje met een naveltruitje. ‘Ik vind het gaaf wanneer iemand die kraakt ook hockeyt’, vertelt Maartje in een ArtTubevideo. Maar getuigt deze uitspraak juist niet van hokjes denken, door twee hokjes te combineren? Ze tracht in haar beelden juist geen karakteristieke types te maken door zich op onbedachte, onbespiede momenten van de mens te richten. ‘Als het allemaal één en hetzelfde is, dan vind ik het saai’.




Dame I met leguaan hond – Dames en Heren

Showroom
Het werk in Showroom doet me aan wc-rolletjes denken, zonder daar een oordeel aan te plakken. Verschillende kokers zijn aan elkaar geplakt tot halfronde sculpturen, wat wellicht eerder opvalt zijn de glitters en glim die de kokers bedekken. Maartje Folkeringa houdt van de gedachte dat mensen eerst denken aan chique en dure materialen en vervolgens ontdekken dat het allemaal nep is. Het moet lijken alsof het heel wat is, ze zoekt graag de grens tussen chique en shabby op. Hoewel deze beelden opvallend abstract zijn vergeleken met de vorige categorie is de link naar maakbaarheid en jezelf of iets presenteren eenvoudig gelegd. Terwijl de werken worden getoond in de ArtTubevideo zingt een vrouw op de achtergrond: ‘How do I look?’ Wat een mooie link legt naar haar eerdere werk. 




Bling Bling no. 1 – Showroom

De beste donker en de beste licht
Tromgeroffel, verleiding, grootheidswaanzin, wannabe nummer 1 en blinkende witte tanden. Win prijzen! Folkeringa laat zich inspireren door de win-win situaties, aandachtstrekkers en altijd de beste zijn en selecteerde zelf haar sculpturen voor de categorieën de beste donker en de beste licht. De beelden refereren aan bekers, bokalen en lintjes die je ontvangt als prijswinnaar, maar ook aan de cameraflits voor de foto op het podium.




De beste no. 3 – De beste donker

De beste aluminium
Van het Mondriaanfonds kreeg ze de ruimte en het geld om haar beelden verder te ontwikkelen met duurzame materialen, zoals brons en aluminium. Tijdens haar artist-in-residence heeft ze onderzocht of ze met deze duurzame materialen dezelfde speelsheid kan krijgen als met de materialen waar ze eerder mee werkte: pur, schuim, textiel en plastic. De beelden worden door het nieuwe materiaal niet opeens gelikt, met name door dezelfde gemaakte onafgewerktheid in vorm en de bewerking in acrylverf.




De beste no. 11 – De beste aluminium

Het boekje is verkrijgbaar via de grotere boekhandels en uitgever Onomatopee.

Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later