Mister Motley

Wat heel bijzonder was aan 2014

30 december 2014

​Het is een schitterend en bewogen jaar geweest, in de kunst en ook voor mister Motley. We willen alle kunstenaars bedanken voor het maken van zoveel schitterend werk en voor hun bijdragen aan mister Motley het afgelopen jaar

EN: Mister Motley wenst iedereen een prachtig en waardevol 2015!

We vroegen kunstenaars welk kunstwerk of tentoonstelling het meeste indruk heeft achtergelaten het afgelopen jaar, en maakten daar de ‘Wat heel bijzonder was aan 2014’- lijst van.

Rinke Nijburg: ”De tentoonstelling over het werk van de Afro-Amerikaanse schilder Kerry James Marshall in het Museum van Hedendaagse Kunst te Antwerpen heeft nogal indruk gemaakt: het briljante kleurgebruik, de rijke beeldtaal, de perfecte mix van schilderstijlen. Maar bovenal is het de zwoele, zware sfeer van het werk die nazindert in het hoofd: de wereld van Afro-Amerikanen die ik niet ken, en nooit zal kennen ook. Het schilderij waar ik het langst voor heb gestaan heet Untitled (Club Scene) uit 2013, een vrij nieuw schilderij dus. Het was enorm groot, bedekt met rijke zwart-bruine tinten en vibrerende kleuren en versierd met gloeiende glitters. Het schilderij past bij wel goed bij de sfeer van Kerst en Nieuwjaar.”




Kerry James Marshall Untitled (Club Scene)

Sander Breure en Witte van Hulzen:




Theatervoorstelling: Schwalbe zoek Massa – XL, Schwalbe, Schouwburg Amsterdam

Mariska van Zutven: ”Dit jaar bezocht ik de expositie van Adam Broomberg & Oliver Chanarin in het Fotomuseum Antwerpen. Ergens in de wandelgangen was ik de Holy Bible, gemaakt door het duo, al tegengekomen en deze smaakte naar meer.Bij Broomberg en Chanarin wordt fotografie, of liever gezegd ‘beeld’ naast documentair ook maatschappelijk, politiek en universeel. De diverse projecten overstegen gezamenlijk het hier en nu. Dit keer bleef ik geen toeschouwer van  een goed gefotografeerd landschap of gedocumenteerd leed. Ik werd onderdeel van onze geschiedenis die in beweging is en zich vertaald heeft in fotografie, beeldgebruik en tekstfragmenten. Voor het eerst sinds lang werd ik opgezogen en daarna stil.”




Adam Broomberg & Oliver Chanarin Holy Bible

Karianne Bueno: ” De tentoonstelling Entre entree van Stephan Keppel met performance bij LhGWR in Den Haag was prachtig, evenals het gelijknamige boek.”




Entre entree van Stephan Keppel

Maurice van Es: ”Ik ben naar Japan geweest in november en heb daar Naoshima bezocht, dat bekendstaat als Art Island. De blijvende tentoonstelling in het Chichu Art museum heeft het meeste indruk gemaakt op me het afgelopen jaar. Alles in het museum staat in dienst van het werk, het gebouw zelf, de architectuur in het gebouw, er werken alleen maar meisjes die zich in een soort Stanley Kubrick achtige pakjes rond bewegen, praten heel zachtjes (niemand praat er überhaupt), je schoenen moeten uit en foto’s maken is verboden. Het was heel bijzonder! Vooral de ruimte die Monet daar heeft vond ik heel mooi.”




Chichu Art museum met het werk van Monet

Philip Akkerman:




Mike van der Pol in het Aandachtscentrum in Den Haag

Bob Waardenburg: ”Het hele jaar door blijft het Rijksmuseum voor mij een plek waar ik telkens weer terug kom en van denk: ‘’dit is eigenlijk beter dan al het andere dat ik dit jaar gezien heb.’’ Dus bij deze nomineer ik het Rijksmuseum. Altijd weer sta ik daar met een mond vol tanden mezelf te verbazen over de kwaliteit en zeggingskracht van het werk dat zo lang geleden gemaakt is. Daar kan weinig tegen op.”




Het Rijksmuseum

Marcel van Eeden: ”Mijn keuze is gevallen op de expositie van Ton Schuttelaar bij Heden in Den Haag. Absoluut hardcore minimalistisch realisme.”




Ton Schuttelaar bij Heden in Den Haag

Roosje Klap: ”THOMAS HIRSCHHORN Flamme Eternelle in Palais de Tokyo vond ik de beste expositie van het afgelopen jaar. Ik was er met mijn goede vriend Maarten, we konden er geen genoeg van krijgen.”




THOMAS HIRSCHHORN Flamme Eternelle

Ringel Goslinga:” Ik moet nog steeds veel aan het volgende werk denken. Het is een serie van 16 foto’s, elk belicht op vier vellen papier en vervolgens gemonteerd, gemaakt in 1973 door Anton Heyboer en zijn vier vrouwen. Wie wat heeft gemaakt is inwisselbaar maar de opdracht komt van Anton Heyboer (lees ik in de tekst uit het boek behorende bij de tentoonstelling). De serie heeft de titel ‘Mijn Land’ en een betere titel had het ook niet kunnen krijgen. Helemaal goed van sfeer en prachtig gepresenteerd. Het werk is uit de collectie van het Haags Gemeentemuseum en ik heb het gezien op de tentoonstelling ‘Fotoverhalen’ die tot 21-9-2014 liep.”




Anton Heyboer, Mijn land

Puck Verkade:




Pierre Huyghe, Retrospectief, Ludwig Museum

Riette Wanders:




Jan van der Ploeg, Grip, wallpainting no 388, Giacomo Guidi Gallery Rome

Scarlet Hoofdt Graafland:”Ik vind de tentoonstelling van Tony Oursler die nu loopt in de Oude kerk wel echt een hoogtepunt. Vooral een werkje in een kleine ruimte in de kerk van een projectie op een piep klein poppetje”




Tony Oursler, Oude kerk Amsterdam

Anouk Kruithof:




De tentoonstelling 14 Rooms in Messe Basel

 Remy Jungerman: ”Ik kom tot de conclusie dat de tentoonstelling die ik maakte voor de mister Motley Salon mij het meeste inzicht heeft gegeven op de ontwikkeling van mijn werk het afgelopen jaar.”


Susan Kooi:”Het Historisch Drama bal en screening ‘Nothing thicker than a knife’s blade separates happiness from melancholy’  in Huis met de Hoofden van kunstenaars initiatief beyoncé en the One Minutes vond ik het meest bijzonder.”


Jeroen van Loon:




De tentoonstelling Treasure of Lima in Costa Rica

Jan Hoek: ”In Londen kreeg ik een exclusieve rondleiding van de in Londen woonachtige Dennis van Der Broeck van de exposities die ik absoluut moest zien. Bij deze wil ik hem nogmaals bedanken voor het me meenemen naar de expositie van Lizzie Fitch & Ryan Trecartin. Daar rondlopen is alsof de meest psychedelische trippende hoekjes van Tumblr zijn veranderd in echte mensen. En jij bent ergens in de computer samen met hen opgesloten. Dat voelt lekker, maar je voelt je ook ziek, en hyper, en extatisch, en duizelig, en depressief, en aan de drugs, en dronken, en alleen, en ultiem verbonden met de hele wereld. En als je er eenmaal uit bent weet je niet of je zo hard als je kan weg wilt rennen of dat je er direct weer opnieuw in wilt duiken.”




Lizzie Fitch & Ryan Trecartin- Zabludowicz Collection

Astrid Florentinus:




Het boekje Swendel van Kim David Bots, uitgegeven door Jordskred.

Thijs Ebbe Fokkens:’ ‘De multimedia-installaitie ‘The Enclave‘ van Richard Mosse maakte een verpletterende indruk op me tijdens de laatste Biennale van Venetië en was afgelopen jaar ook bij Foam te bezoeken, dus wat mij betreft kan dit werk in de boeken als de topper van 2014.




The Enclave Richard Mosse

Thijs Zweers: Ik vond De show van Gijs+Emmy in het Stedelijk, heel vet om te zien. Hun verenigd idee over hoe onze toekomst er uit zou kunnen zien en de stilistische manier waarop dat wordt weergegeven. De projectie bij de entree van de tentoonstelling zette gelijk de toon voor de manier waarop de toeschouwer dit futuristische werk zou kunnen beschouwen. Een gelijkheid in klasse, geslacht, vorm en kleur.




Gijs+Emmy in het Stedelijk

Ksenia Galiaeva: Ik mocht mee met de Oriëntatiereis naar Korea en Japan met het Mondriaan Fonds – dat was een grote hoogtepunt. Wat bij mij is blijven hangen van 2014 zijn de dingen die ook buiten de kunstcontext hun stand kunnen houden:
– ‘Library of Spirits’ van Banu Cennetoğlu – een open bar installatie bij de Gwangju Biennale, met 115 soorten soju gemaakt in Zuid Korea door kleine of privé distilleerderijen. Bij elke fles hoorde een verhaal bij en een mogelijkheid om te proven.
– ‘Fireworks’ video van Apichatpong Weerasethakul bij Scai the Bathhouse in Tokyo.
http://www.scaithebathhouse.com/en/exhibitions/2014/09/fireworks_archives/
– Ik ben in 2014 verhuisd en heb dagelijks een spectaculaire wolkenshow voor mijn raam.




‘Library of Spirits’ van Banu Cennetoğlu
Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later