Image

ART Rotterdam 2018

10 Feb 2018 Admin

Een kunstbeurs bezoeken voelt al snel onbevredigend. Tientallen stands, rijen mensen die schoorvoetend vooruit komen, warme wandelgangen en felle lichten. Er blijft weinig concentratie over voor de nog honderden kunstwerken die kris kras door elkaar hangen en voornamelijk een plek hebben gekregen omdat ze geld opleveren. Jan Hoek schreef dan ook niet voor niets een paar jaar geleden op mister Motley dat je als kunstenaar beter geen kunstbeurs kunt bezoeken. ‘’De beurs eindigde met het duizelig uitlopen van de gigantische zuurstofarme hal, me ernstig afvragend of het al te laat is om een leven als dakdekker te beginnen, of een ander beroep dat niks met kunst te maken heeft.’’  

Een groot deel van de mensen komt er niet om kunst te kopen, maar wat is dan wel de reden?  
Het antwoord is eenvoudig, wanneer de felle lichten en rijen mensen worden genegeerd, doemt er een behoorlijk overzicht op van de hedendaagse kunst van dit moment. En dat overzicht is dit jaar overtuigend. (Daarbij moet wel genoemd worden dat er dit jaar opnieuw in verhouding weinig kunst uit niet-westerse landen te zien is, inclusief kunnen we het overzicht dan ook niet noemen.) Er zijn opvallend veel kwalitatieve, nieuwe werken van gevestigde, Nederlandse kunstenaars. Wat een feest voor het oog om de installatie van Gijs Assmann in Nouvelle Images te aanschouwen, de beelden van Kiki Lamers te ontdekken waarbij het gevoel van tijd totaal verloren gaat en het immense schilderij van Ronald Ophuis te zien hangen aan de wanden van Upstream Gallery.
Uit alle honderden kunstwerken maakt mister Motley een kleine selectie, om orde te scheppen in de chaos en de aandacht te vestigen op dat wat in het oog springt.
Mister Motley deed ook verslag van Concepts & Prospects.  

Ceel Mogami de Haas, My vegetable love should grow. (Vaster than empires, and more slow.) III, 2017, Galerie Juliètte Jongma
Ceel Mogami de Haas, My vegetable love should grow. (Vaster than empires, and more slow.) III, 2017, Galerie Juliètte Jongma
Ceel Mogami de Haas, My vegetable love should grow. (Vaster than empires, and more slow.) III, 2017, Galerie Juliètte Jongma
Ceel Mogami de Haas, My vegetable love should grow. (Vaster than empires, and more slow.) III, 2017, Galerie Juliètte Jongma
Gijs Assmann, Nouvelles Images
Gijs Assmann, Nouvelles Images
Gijs Assmann, Nouvelles Images
Gijs Assmann, Nouvelles Images
Gijs Assmann, Nouvelles Images
Gijs Assmann, Nouvelles Images
Kiki Lamers, Francis Boeske Projects
Kiki Lamers, Francis Boeske Projects
Kiki Lamers, Francis Boeske Projects
Kiki Lamers, Francis Boeske Projects
Kiki Lamers, Francis Boeske Projects
Kiki Lamers, Francis Boeske Projects
Ronald Ophuis, Cowshed, 2017, Upstream Gallery
Ronald Ophuis, Cowshed, 2017, Upstream Gallery
Pauline Curnier Jardin, winnaar NN Award, Ellen de Bruijne
Pauline Curnier Jardin, winnaar NN Award, Ellen de Bruijne
Pauline Curnier Jardin, winnaar NN Award, Ellen de Bruijne
Pauline Curnier Jardin, winnaar NN Award, Ellen de Bruijne
 
Job Koelewijn, Untitled (Passion Whithout Motive) 2018, Galerie Fons Welters
Job Koelewijn, Untitled (Passion Whithout Motive) 2018, Galerie Fons Welters
Iris van Dongen, Stigter van Doesburg
Iris van Dongen, Stigter van Doesburg
Marije Gertenbach, Galerie Dudok de Groot
Marije Gertenbach, Galerie Dudok de Groot,
Marije Gertenbach, Galerie Dudok de Groot,
Marije Gertenbach, Galerie Dudok de Groot,
Sander Breure en Witte van Hulzen, Tegenboschvanvreden.
Sander Breure en Witte van Hulzen, Tegenboschvanvreden.
Sam Samiee, Crucifixion According to Ashura, 2017, (re) D.
Sam Samiee, Crucifixion According to Ashura, 2017, (re) D.
Sam Samiee, Crucifixion According to Ashura, 2017, (re) D.
Sam Samiee, Crucifixion According to Ashura, 2017, (re) D.
Yair Callender
Yair Callender
Maria Arendt,Galerie Iragui
Maria Arendt,Galerie Iragui
Maria Arendt,Galerie Iragui
Maria Arendt,Galerie Iragui
Art Rotterdam 2018 is nog tot en met morgen te bezoeken. Klik hier voor meer info.