Een multi-interpretabel kunstwerk zorgt ervoor dat je het desbetreffende werk maximaal kan ervaren. Je wordt namelijk verleid om het vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. De installatie van de Quistrebert broers daagt niet alleen je intellect uit, maar ook de kinderlijke fantasie. En er wordt zelfs een passie voor mode geprikkeld. 

Florian & Michael Quistrebert  Sweet Leaf, Juliètte Jongma
Florian en Michael Quistrebert Sweet Leaf, Juliètte Jongma
De Franse broers Michael (1976) & Florian Quistrebert (1982), hebben de galerie van Juliette Jongema omgetoverd tot een visueel landschap. De installatie Sweet Leaves bestaat uit drie series schilderijen: Ghost Work, Overlight en Rakes. De bouwmaterialen zijn gekleurd polyester, zwart en witte scheepstouw, modellering pasta, polypropeen, bijenwas, jute en LED-lampjes.
Florian & Michael Quistrebert , Sweet Leaf, Juliètte Jongma
Florian en Michael Quistrebert , Sweet Leaf, Juliètte Jongma
Florian & Michael Quistrebert,  Sweet Leaf, Juliètte Jongma
Florian en Michael Quistrebert, Sweet Leaf, Juliètte Jongma
Zodra je de witte galerieruimte betreedt, danst het eerst abstracte schilderij van de serie Ghost Work je tegemoet. Hiermee is de installatie Sweat Leafs geopend. De serie bestaat uit zeven gekleurde objecten, die verspreid zijn in twee ruimtes. Het gemarmerd blauwe schilderij is verwarrend. Het ene moment word je vrolijk van de speelsheid van het materiaal. Maar hoe langer het beeld nauwkeurig bekeken wordt en de verschillende tinten blauw zich opdringen, des te meer komt het beangstigende gevoel van een wilde razende zee je tegemoet. 

Als je de installatie Sweat Leaf vanuit een kunsthistorisch perspectief benadert. Dan zie je dat het werk geworteld is in de geometrische abstracte en optisch kunst uit de jaren zestig en zeventig die vertaald is naar het post-alles-tijdperk van nu. In de beelden van installatie zijn de wortels niet direct zichtbaar terug te herleiden, maar wel in het materiaalgebruik. Het modellering materiaal en de LED-lampjes zijn al eerder door de kunstenaars gebruikt. De geometrische vormen zijn terug te vinden in de verschillende maten van de objecten en in de rechthoekige vormen en lijnen in de serie Overlight. De serie Rakes word je optisch bedrogen doordat het materiaal heel plompie is opgebracht, daardoor lijkt het werk luchtledig en lichter dan het is. 

De combinatie van materiaal, de manier waarop het bewerkt is en door het toevoegen van scheepstouw aan de compositie heeft de serie Ghost Work het geometrische abstracte beeld verandert naar een abstract expressionistisch schilderij van nu. 

Benader je het werk associatief, dan zie je een fabuleus rechthoekig dansend figuur met super dunne armen en benen die uitmonden in vreemde tenen. De titel Ghost Work lijkt hierbij op z’n plek te zijn. Wie dol is op sieraden, ziet een gemarmerde stenen hanger met lange koorden, die op verschillende manieren gedragen kan worden. 

Natuurlijk kan je het werk ook letterlijk beschrijven. Dan zie je een groot donkerblauw polyester en polypropeen sculptuur aan het plafond hangen, dat met wit scheepstouw aan het plafond is bevestigd. Het touw vormt een sierlijk geheel rondom het werk en zorgt ervoor dat de beide zijden goed zichtbaar zijn. De ene kant is glad en op de andere kant zijn
verschillende afdrukken te ontdekken: schelpen, kraterachtige gaten en mooie blauwe tinten die afgewisseld zijn met transparant, wat een marmereffect veroorzaakt. Het werkproces moet arbeidsintensief zijn geweest. Hoewel de werken er conceptueel uit zien. Speelt het intuïtieve en  experimenteel handschrift van de kunstenaars bij het maken van het werk een grote rol. Zij hebben geen duidelijk rolverdeling tijdens het maakproces, al geeft Florian de voorkeur aan technische klussen en experimenteert Michael het liefst met materiaal.  

Rakes
Rakes
Overlight
Overlight
De minimale beelden zijn maximaal door de kunstenaars bewerkt.
De dansende abstracte schilderijen uit de serie Ghost Work zorgen voor een subtiele spanning in de installatie, die lekker botst tegen de andere werken. De objecten gaan een conversatie met elkaar en met de ruimte aan. Er gebeurt van alles op en in de schilderijen. Maar ook in de ruimte eromheen. Als bezoeker kan je erin meegevoerd worden naar je eigen illusionaire wereld, waar het onvermoed in jezelf wordt losgeweekt. 

De presentatie is nog tot en met 10 december te zien bij Juliètte Jongema.