Geboren uit de met Joseph Beuys gedeelde droom om kunstenaars een gazon te schenken waar men elkaar kan ontmoeten, een interactief spanningsveld waar kruisbestuiving kan ontstaan, nodigde mister Motley een aantal kunstenaars uit om een opdracht te verzinnen die je thuis kunt uitvoeren. Kunstenaars Frank Koolen, Gijs Assmann en Richtje Reinsma ontwierpen uiteenlopende opdrachten, van een recept voor een performance tot de 'maanbriefjes' van Reinsma. Nog tot 15 maart kunt u deelnemen en insturen aan één (of meerdere) van onderstaande opdrachten, alle inzendingen vormen eind deze maand een collectieve, online tentoonstelling. 

Maak foto-, of videomateriaal met uw smartphone of camera en stuur het resultaat naar fenne@mistermotley.nl

_________________________________________________________________________________________

OPDRACHT I : Het Spaghetti Incident - Frank Koolen

Handleiding voor een verrassend nuttige performance in huiselijke sfeer.

Situatie:
Je kookt spaghetti. De pot saus is reeds opgewarmd maar de spaghetti is nog niet helemaal klaar. Plots blijkt het vergiet kwijt. Hoe giet je de spaghetti nu af als die gekookt is? Roep je familieleden of huisgenoten bijeen, leg ze het probleem uit en de performance kan beginnen.

Benodigdheden:
-      1 vleeskleurige panty met voetjes
-      1 pak spaghetti (500 gram)
-      1 pot tomatensaus
-      1 grote pan water
-      1 emmer
-      1 kom
-      1 schaar
-      2 ovenwanten
-      publiek

Voorbereiding:
Trek de panty aan onder je normale kleding. Het is belangrijk dat dit een lange broek is. Zet water op totdat het kookt en doe de spaghetti er bij. Verstop indien nodig het vergiet (of de vergieten indien er meerdere in huis aanwezig zijn). Warm de saus vast op in een pannetje. Draai, als de spaghetti bijna klaar is, het vuur uit onder de pan en laat het water al een beetje afkoelen, Zet alle andere benodigdheden vast klaar. Lees goed deze handleiding. Roep naar je familie of huisgenoten dat ze bijna kunnen eten en dat ze moeten komen.

Performance:
-      Je publiek heeft zich verzamelt.
-      Je vertelt je probleem: Het vergiet is weg en de spaghetti is bijna klaar. Wat nu?
-      Iedereen heeft honger dus er ontstaat onrust onder de aanwezigen.
-      Je vertelt ze dat ze zich geen zorgen hoeven te maken. Je hebt een plan.
-      Langzaam maar zeker trek je je schoenen (als je die aan hebt) en je broek uit. Daaronder blijk          je een vleeskleurige panty te dragen. Doe alsof dat de normaalste zaak is.
-      Trek ook de panty uit.
-      TIP: Als je het vervelend vindt dat men je onderbroek kan zien, kan je van tevoren, tijdens de            voorbereidingen, ook overwegen een keukenschort aan te trekken.
-      Doe de ovenwanten aan en span de bovenkant van de panty over de rand van de pan.
-      Waarschuwing: de pan is heet en het water is dat ook. Goed opletten dus.
-      Zet de emmer op de grond en de grote kom er naast. Pak de pan met de ovenwanten op en              mik de uiteindes (de voetjes) van de panty in de emmer. Ga licht door de knieën en giet                    de spaghetti en het water langzaam via de panty in de emmer. Je zal zien dat de spaghetti een        been van de panty kiest.
-      Je vrienden/familie zullen op dit moment roerloos staan te kijken. De honger zijn ze even                  vergeten.
-      Trek met een ovenwant de bovenkant van de panty van de pan, houd die vast en zet met de            andere hand de pan weg.
-      Trek de met spaghetti gevulde panty omhoog en laat even uitlekken boven de emmer.
-      Gooi een ovenwant uit en pak de schaar.
-      Manoeuvreer de uitgelekte, met spaghetti gevulde panty boven de kom en knip de onderkant            van de panty open zodat de warme spaghetti soepel in de kom glijdt.
-      Giet de warme tomatensaus over de spaghetti in de kom en presenteer het geheel triomfantelijk        aan je inmiddels extatische en nog hongerigere publiek.
-      Aan tafel. Serveer. Bon apetito!

-      Optioneel: Serveer met Parmezaanse kaas en/of een paar blaadjes verse basilicum.

Frank Koolen (Naar een idee van Georg Herold), 2002-2016

NB1. Waarschuwing voor kinderen. Doe deze performance alleen onder bereiding van een verantwoordelijke volwassene.

NB2. Waarschuwing voor volwassenen: Het doen van deze performance geschiedt volledig op eigen risico. Frank Koolen noch Mister Motley kan aansprakelijk worden gesteld voor ongemak op fysiek of relationeel gebied die voortkomt uit deze handleiding en/of handelingen die hierin beschreven staan.

Het Spaghetti Incident, Witte de With in Rotterdam, Frank Koolen
Het Spaghetti Incident, Witte de With in Rotterdam, Frank Koolen

_________________________________________________________________________________________

OPDRACHT II : Monument - Gijs Assmann

Een monument is een gedenkteken dat een historische gebeurtenis of persoon symboliseert. Daarnaast kan een monument een overblijfsel van architectuur, nijverheid of kunst zijn. Het woord monument stamt van het Latijnse 'monumentum', wat 'dat wat herinnert' betekent.

 Ontwerp twee monumenten in de ruimste zin van het woord. U hoeft dus niet perse een object op een sokkel midden op een plein  te maken:

1) Maak een voorstel voor een monument voor het graf van Adolf Hitler
2) Maak een voorstel voor een monument voor Anne Frank

Uw ontwerp verduidelijkt:

hoe gaan de monumenten eruit zien
van welke materialen worden de monumenten gemaakt
welke locatie kiest u voor de monumenten
welke afmetingen hebben de monumenten

Uw ontwerp:

bestaat uit twee schaalmodellen van de monumenten, schaal 1:20.
heeft bij de schaalmodellen tenminste één mensfiguur (ook schaal 1:20) om de verhoudingen te verduidelijken
gaat vergezeld van twee tekeningen waarop voor elk van de twee monumenten duidelijk wordt hoe zij zich in hun omgeving nestelen
gaat vergezeld van een korte motivatie (maximal 100 woorden)
bevat een naam voor elk van de twee monumenten
is gedocumenteerd in maximal twee foto’s (te weten één foto per model) waarop ook de

Let op:

vermijd clichématige symboliek
het monument moet een ervaring genereren
uw presentatie is een visuele introductie op uw ontwerpen.

Gebruik alleen tekst in de gevraagde motivatie

_________________________________________________________________________________________

OPDRACHT III : Een gebonden boek over uw lot in zeven hoofdstukken - Gijs Assmann

'Wellicht zijn alle draken in ons leven
Uiteindelijk wel prinsessen die in angst en beven
Er slechts naar haken
Ons eenmaal dapper en schoon te zien ontwaken
Wellicht is alles wat er aan verschrikking leeft
In diepste wezen wel niets anders
Dan iets dat onze liefde nodig heeft'

Rainer Maria Rilke ‘Brieven aan een jonge dichter’
Brief an Franz Xaver Kappus, 2. August 1904 

Alle tekeningen op A3
Gebruik van een gum is verboden (als een tekening werkelijk mislukt is, begin dan opnieuw. Tot die tijd probeert u dat wat u tekent zo goed en zo kwaad mogelijk tot een goed einde te brengen)
Gebruik het hele vel

(1) Teken een situatie waarvan u moet glimlachen

(2) Bedenk waar u het meest bang voor bent, en teken hoe u deze angst kunt verzachten.

(3) Teken de situatie waarin u zich nu bevindt

(4) Teken (elk begrip steeds op een apart A3-tje) weemoed, compassie, empathie, gulheid, geluk, liefde, aanvaarding, aanwezigheid en ego

(5) Teken een situatie die u gevormd heeft

(6) Hoe zou de omslag van uw (auto)biografie eruit zien?

(7) Teken een advies aan uwzelf op 16-jarige leeftijd

Bundel deze tekeningen tot een geheel en stuur foto’s van de verschillende pagina’s op naar Mr. Motley

Let op:

vermijd clichématige symboliek
de tekeningen moeten zowel een ervaring verbeelden als een ervaring genereren
de opdrachten bevatten geen strikvragen: Het is geen intelligentie quiz. Wees oprecht en eerlijk

_________________________________________________________________________________________

OPDRACHT IIII : Maanbriefjes - Richtje Reinsma

Deze opdracht is ontleend aan een bevriende kunstenaar die thuis een briefje had hangen aan de wasbak in de badkamer. Het briefje hing zo, dat het je uitzicht was als je op de wc zat. Er stond op geschilderd:

WEES

LIEF

VOOR

JEZELF

Naarmate de tijd verstreek begon het briefje een beetje te krullen. Het papier werd gelig en de letters verbleekten. Voor mijn gevoel hing het er jaren.

Toen het briefje vers was en net verschenen, vond ik het nogal intiem, en zowel ontroerend als irritant. Het had iets weg van per ongeluk een blik in iemands dagboek werpen en daar iemands goede voornemens lezen. Maar omdat het briefje open en bloot op de wc hing, had het ook iets exhibitionistisch. En was het commando bovendien voor mijn eigen bestwil ook aan mij gericht als ik daar zat.
Ergens anders in het huis van mijn vriendin hing IS DAT ZO? Een willekeurig alles-ondermijnend commentaar op wat je ook maar aan het denken was. Maar toch altijd een terechte vraag.

De briefjes van mijn vriendin hielden me jarenlang bezig. Vaak ging ik er in gedachten op in. De ene keer sputterde ik tegen, dan weer gaf ik toe. Pas nu kwam ik door de opdracht van Mister Motley op het idee om mijn eigen maanbriefjes te maken.

1) Ga na waar je jezelf* regelmatig aan zou wil herinneren in je huis of op je werkplek. Bijvoorbeeld: een praktische of idealistische opdracht aan jezelf, of een mooie zin die je ergens hebt gelezen of opgevangen, of iets waar je dankbaar voor bent

*Deze thuisopdracht is ook heel geschikt om voor iemand anders uit te voeren, als cadeautje of juist als waarschuwing

2) Kies een zo toepasselijk mogelijk schrijf- of tekenmateriaal. Als er weinig keuze is, dan maar minder toepasselijk. Ik heb bijvoorbeeld gewerkt met (moeder)melk, nagellak en kauwgum

3) Bedenk welke plek het mooiste, handigste of minst genânte zou zijn om jezelf aan de boodschap van je keuze te herinneren

4) Verzin een kloppende of praktische vorm en dito formaat

5) Kies voor een vormgeving die op het idee of het uiterlijk van je boodschap aansluit. Of waarvoor je simpelweg een hele sterke voorkeur hebt. Bedenk in elk geval dat er veel te kiezen valt: je kan je maanbriefje talig maken, of beeldend, of beide. Je kan de boodschap meer of minder direct brengen, meer of minder gestileerd/sober/gedecoreerd/leesbaar/gecodeerd/etc

6) Leg alle benodigdheden klaar

7) Concentreer je op je boodschap en schrijf/teken die met aandacht. Mocht je al doende een ingeving krijgen voor een nog betere uitvoering, dan is dat te gek. Soms denk je ‘wat jammer dat ik dat niet van tevoren al bedacht had’, want dan moet je weer opnieuw beginnen. Maar het is vaak juist het maakproces waardoor je op dat tweede (of derde) idee komt. Soms blijkt het eerste idee trouwens achteraf toch het beste, maar dat besef je dan achteraf

8) Hang het resultaat op

9) Fotografeer je boodschap op locatie, met een stukje van de omgeving eromheen

10) Maak er nog een als je zin hebt