Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

Image

Open Studios 2019 | Jan van Eyck Academie

15-03-2019 Janneke Korsten

De mens evolueert de omgeving naar zijn hand. Wij passen ons niet aan maar laten hetgeen om ons heen veranderen om ons te kunnen verhouden tot het leven dat wij willen leiden. De natuur wordt getransformeerd tot een plek waar wij ons kunnen thuis voelen, de mens maakt zijn eigen milieu. Deze thematiek valt op te merken anno 2019 op de Jan van Eyck Academie. De 46 deelnemende kunstenaars, ontwerpers, curatoren en schrijvers veranderen elke ruimte van de Academie in Maastricht zodat het kan versmelten met dat wat er wordt getoond; een voordracht van een jaar onderzoeken, experimenteren en mogelijkheden creëren, kunst die ertoe doet. Mister Motley toont een bescheiden selectie van alle aanwezige kunstwerken van de Open Studios 2019.

Rain Wu - Bread paintings
Rain Wu

Rain Wu - Bread paintings
Rain Wu

Dasha Tsapenko - Roots
Dasha Tsapenko (foto: Romy Finke)

Dasha Tsapenko - Roots
Dasha Tsapenko

De Onkruidenier
De Onkruidenier

De Onkruidenier
De Onkruidenier


Waar de mens de omgeving naar zijn hand zal zetten, evolueert een plant binnen zijn omgeving. Het past zich aan om te kunnen leven in en met de natuur. Het duo De Onkruidenier (Ronald Boer en Jonmar van Vlijmen) en Rosanne van Wijk creëren binnen de witte muren van de academie een eigen universum door het verzamelen van planten, verhalen en objecten die hierbinnen hun noodzakelijke transformatie doorstaan. In de installatie Sweet Sweat wordt de vraag gesteld of het menselijk lichaam in staat is om, net als een plant, naar zijn omgeving te leven. Of het mogelijk is om te overleven wanneer de drankjes in de supermarkt niet toegankelijk zijn maar je echter op een andere manier je dorst moet lessen. Dit werk toont verhalen van verschillende ’overlevers’; de strandbiet, Lola, Boer Martin en José Salvador Alvarenga – die verplicht was 14 maanden op zee door te brengen. De Onkruidenier en Van Wijk laten gedurende de open dagen hun eigen gecreëerde omgeving groeien door hun verzameling te verplaatsen, aan te tasten en te veranderen.

Andrea Canepa
Andrea Canepa

Andrea Canepa
Andrea Canepa

Giulio Squillacciotti - The Pit Call
Giulio Squillacciotti

Giulio Squillacciotti
Giulio Squillacciotti

Nina Glockner - How do you spell 'together'?
Nina Glockner - Portrait of a Collective Body (foto: Romy Finke)


Jouw lichaam beweegt en fungeert binnen jouw wereld. Maar hoe lezen wij dit menselijk lichaam en op welke wijze communiceert het met een ander? In de live performance van Nina Glockner laat zij het lichaam bewegen over het kleurenpalet van het Auditorium van de academie. Op de vloer ligt een tapijt van vierkanten met de kleuren van de gordijnen aan de wanden. Het lijf danst door de ruimte maar krijgt het steeds benauwender en beperkender om zich te verroeren omdat er houten planken met uitgezaagde vormen omheen worden bevestigd. Het bemoeilijkt en dwingt tot het positioneren van een vaste houding en plek. Stil, vast, en geen transformatie mogelijk. Hoe meer je aan de mens vastklemt en aanreikt, hoe vaster we zitten. Naast het werk How do I spell ‘together’? is er op twee andere plekken ook werk van Glockner te zien, waarin het ‘willen’, ‘moeten’ en ‘dragen’ terugkerende begrippen zijn. Haar live performance zal komend weekend iedere dag om 13.30 uur te zien zijn.
Gabriella Marcella 
Gabriella Marcella 

Gabriella Marcella 
Gabriella Marcella 

Sytske van Koeveringe 
Sytske van Koeveringe 

Sytske van Koeveringe 
Sytske van Koeveringe 

Anna Ihle
Anna Ihle

Anna Ihle
Anna Ihle


Anna Ihle vergrootte het model van haar nachtgebit tot menselijk formaat, zodat haar hele lichaam er plaats in kan nemen. Niet haar tanden worden er dan mee vastgehouden, maar haar hele lijf buigt mee in de maanvorm. Het bitje wordt gedragen om het malen en knarsen in de slaap tegen te gaan als gevolg van stress, druk en zwaarmoedigheid. Met kunststof wordt er een soepele laag om de tanden aangebracht om ze te beschermen. Nu beschermt Ihle zichzelf met een groot en hard schild. Niets kan je aantasten in de sculptuur, weg van de buitendruk. Het werk Grinding toont de maatschappelijke factoren aan die ons knellen. In de agenda, die ook in de ruimte ligt, is te zien dat Ihle zich vastklampt aan een planning om haar dag te kunnen doorbrengen en te voldoen aan alles wat ze moet doen; ‘9.00 Rooge’, ’11.30 Lisbeth Rik’, ‘dentist visit?’. Het blauwe object ligt daar op de grond als kritisch commentaar maar ook als monument, voor het lichaam dat niet mee kon gaan in de sleur.

Chen Jhen
Chen Jhen

Chen Jhen
Chen Jhen

 

Ben Weir
Ben Weir

Ben Weir
Ben Weir

Ben Weir
Ben Weir

De Open Studios zijn vandaag en morgen te bezoeken op de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Klik hier voor meer informatie.

Ook adverteren op mistermotley.nl? Stuur dan een mail naar maurits@mistermotley.nl