Mister Motley heeft een boek gemaakt. Koop hier 'Dit is een vertaling'.

Image

One, Two, Tree door Witho Worms

08 Aug 2016 Pieke Werner

Wat is natuurlijk en wat niet? En hoe maken wij daartussen het onderscheid: is dat een in ons brein voorgeprogrammeerd vermogen, of toch vooral aangeleerd? 
Fotograaf en antropoloog Witho Worms houdt zich bezig met menselijke en natuurlijke orde, en hoe deze op elkaar inwerken. 

In de zomer van 2013 deed Witho Worms onderzoek naar productiebossen. De resultaten daarvan bracht hij onder in drie afzonderlijke werken, onder de titels ‘One’, ‘Two’ en ‘Tree’. 
Zijn project begon met een fascinatie voor in rijtjes aangeplante bossen, zoals hij die zag in de Ardennen. Worms ging op reis en verwachtte op verschillende plaatsen in Europa steeds dezelfde, terugkerende composities te vinden. Maar het bleek anders te zijn dan gedacht, want niet alle landen houden er een zelfde geordende wijze van bosbouw op na. Zo zijn productiebossen in Zweden en Finland juist heel onregelmatig. De bomen staan daar rommelig gegroepeerd, als eindeloos variërende akkoorden. Om deze heel exact te kunnen noteren, mat Worms bij iedere foto die hij daar maakte de afstanden tussen de bomen onderling en hun afstand tot de cameralens. 
In het boek ‘Two’ (met als ondertitel ‘A forest on a drawing board’) zijn tabellen opgenomen met daarin deze afstanden. Maar de foto’s waarop de tabellen gebaseerd zijn, heeft Worms niet letterlijk opgenomen in het boek. In plaats daarvan corresponderen de tabellen met een aantal uiterst minimalistische potloodtekeningen. Deze zijn gemaakt door van de fotonegatieven enkel de lijnen van de boomstammen over te trekken. Worms werkt met grote negatieven, en de tekeningen zijn op ware grootte. Met de keuze voor de tekening als eind-vorm, is fotografie tot een instrument geworden.  
Een foto heeft geeft ons een veelheid aan informatie, het beeld is gedetailleerd en compleet. Daardoor is aan de hand van een foto niet altijd te zeggen wat nu in essentie het onderwerp van fotografie is. Door het onderwerp aan de hand van metingen, schetsen en tekeningen te isoleren, wordt die essentie zonder ruis aan de kijker gepresenteerd. 
Gelukkig ziet Worms niet helemaal af van het verspreiden van zijn foto’s. Achterin ieder boek zit namelijk een unieke kleurenfoto-afdruk, het explosieve resultaat van een experiment met kleurendruk. De beelden zijn aanlokkelijk en krachtig, maar tegelijk ook alarmerend vanwege hun onwerkelijkheid, wat nog eens extra versterkt wordt door de ambachtelijke printwijze. Want door de computer bewerkte beelden herkennen we wel: daarvan zijn we gewend dat ze een fantasiewerkelijkheid kunnen uitbeelden. Van analoge beelden zijn we niet gewend dat ze te zeer van de werkelijkheid af wijken. Dan raken we in de war. En dat is ook wat er gebeurt als ik naar deze foto’s kijk. 
De bomen krijgen door hun kleurbewerking een solitair karakter. Het bos wordt erdoor opgedeeld in losse onderdelen, iets dat in tegenspraak is met wat een bos in werkelijkheid is. Dit past bij de opvatting van Worms, die van mening is dat een fotograaf vooral bezig is met het verbeelden, in plaats van afbeelden, net zo goed als dat in de teken- of schilderkunst het geval is. Het boek ‘Two’ representeert het proces van een fotografische reis en onderzoekt het idee van natuurlijkheid. 
Witho Worms laat zien dat wij het zelf zijn die de ordening maken, in plaats van de bestaande ordening te lezen. 

Voor meer informatie, bezoek de website van Worms.

Ook adverteren op mistermotley.nl? Stuur dan een mail naar maurits@mistermotley.nl