Mister Motley

Wallpaper paintings – een fotoverslag

26 januari 2015

Afgelopen zaterdag opende de tentoonstelling ‘With perfect nonchalance’ van Erik de Bree in C&H art space. Het werk van Erik de Bree doet direct denken de romantische inslag van verval en de reden waarom mensen altijd worden geconfronteerd met het verwarrende, sublieme karakter van natuurrampen. Er gaat zoveel schoonheid schuil achter het verval. De orkaan Katrina, die in augustus 2005 New Orleans verwoeste, is tot op heden en druk bezochte plek door kunstenaars en fotografen, omdat het bewijs van de allesverwoestende storm een puur esthetisch spoor achterlaat. Het herinnert ons aan de eindigheid van leven, en als wij er niet meer zijn, dat het bewijs van ons bestaan nog overeind blijft. 

Zo ook de werken van Erik de Bree. Na het zien van vervallen garagedeuren tijdens een reis naar de Azoren raakte hij geïnspireerd voor zijn ‘wallpaper paintings’. De deconstructie, afbraak en manipulatie van afbeeldingen is een centraal thema in het werk van Erik de Bree. De schilderijen doen denken aan verlaten dorpen, waar ooit een bloeiende economie was, waar mensen leefden in sjieke paleizen ten tijde van Lodewijk de XIV. De mensen zijn in alle haast vetrokken, opgeschrikt door rampspoed. De werken van Erik de Bree zijn het bewijs. Althans in mijn wilde fantasie.




In het werkproces van de Bree is het aanbrengen en verwijderen van elementen even belangrijk en speelt willekeur een grote rol. Door delen van de verschillende media die hij gebruikt te verwijderen wordt een ketting van toevalligheden ingezet, totdat de afbeelding vorm krijgt. In het persbericht staat: ‘Desondanks gaat zijn werk niet over het verstrijken van de tijd of de romantiek van de vergankelijkheid, maar over het grijpen van het toevallige en het creëren van ruimte en context voor het onverwachte.’ Om de kunst van Erik de Bree te distantiëren van de schoonheid van de vergankelijkheid is haast onmogelijk, volgens mij is de aantrekking tot zijn werk mede daarom zo ontzettend groot. 

C&H Art Space
4 januari 2015 – 28 februari 2015
Openingstijden: donderdag tot zaterdag 11:00 – 18:00 of op afspraak

























Advertenties

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaagse kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later