De crypte in het café – over Colostric liturgy in Kunsthal Kloof
Anne-Mirthe Huijser bezocht de duo-expositie Colostric Liturgy in Kunsthal Kloof. De installatie die ze daar zag zet haar aan het denken over de rol van religie en spiritualiteit in de hedendaagse samenleving en in haar eigen leven. ‘De werken in Kloof brengen me in verwarring. Ik word geconfronteerd met mijn eigen wereldbeeld. Ik heb nooit om kunnen gaan met de ‘quick fix’-mentaliteit, vanuit mijn opvoeding heb ik geleerd altijd diepgang te zoeken. Niks hoort makkelijk te zijn.’
Marlow Moss – de kunstenaar die bijna onder de voetzool van Mondriaan belandde
Anne-Mirthe Huijser denkt terug aan het moment dat zij en studiegenoot E in een boek voor het eerst een Marlow Moss zagen en in eerste instantie dachten dat het om voor hen onbekend werk van Mondriaan ging. In de tentoonstelling Radicaal in Museum Arnhem ontmoet Anne-Mirthe Moss’ werk opnieuw, maar wordt ze ook geraakt door werk van Hanna Nagel: ‘De serie tekeningen doet me denken aan de sfeer van Het verhaal van de dienstmaagd van Margaret Atwood. Ik krijg kippenvel: dat Nagel dit vastlegde vind ik bewonderenswaardig. Ze leefde in een tijd waarin er nauwelijks de juiste woorden gegeven werden aan verkrachting, misogynie of seksuele intimidatie. […] Hoe krachtig moet het geweest zijn om dit verzet in beeld te vangen?’
Door een andere lens – over het 06-museum van Danny Foolen en Michiel van der Werf
‘Het vreemde gevoel bekruipt me dat ik mijn smartphone aan het ‘dienen’ ben, in plaats van andersom, wat nogal confronterend voelt. Een citaat van filosoof Henry David Thoreau schiet me te binnen: ‘Men have become the tools of their tools’.’ Anne-Mirthe gaf haar telefoon een unieke ervaring in het 06-museum van Danny Foolen en Michiel van der Werf. Het bracht haar tot inzichten over haar generatie, Gen Z, ook wel de Z-ombie-generatie genoemd, wiens verschijnselen ze echter niet alleen bij haar generatiegenoten constateert.