Merel van der Velde

Preview International Film Festival Rotterdam 2016

22 januari 2016

Het International Film Festival Rotterdam gaat 27 januari weer van start, met een eindeloze keuze aan speelfilms, documentaires en animatiefilms. Maar waar te beginnen? Mister Motley weet raad: hieronder vindt je een selectie van films, gemaakt door en over kunstenaars en verschilldende tentoonstelling met video-installaties, futoristische kijkdozen en  papieren vliegtuigjes.

FILMS

Francofonia – Alexander Sokurov, 2015
Spannende mix van speelfilm, historische reconstructie en detective-essay over het Louvre in WOII. Terwijl op de achtergrond een plot wordt beraamd om de kunstschatten uit het museum veilig te stellen, filosofeert en laveert Sokoerov tussen de woeste golven van macht, geschiedenis en museologie. Met een inleidend video-essay van Jan Pieter Ekker en Dana Linssen.
LantarenVenster 1
do 28 jan 18:00 – 19:27 uur
Pathé 4
vr 29 jan 09:30 – 10:57 uur
Pathé 5
wo 3 feb 15:45 – 17:12 uur

Francofonia – Alexander Sokurov, 2015 (film still)

History’s Future – Fiona Tan, 2015
Een man zonder geheugen verwerpt zijn machteloosheid en begint aan een zwerftocht door tumultueus Europa. Fictie, symboliek en rauwe realiteit ontmoeten elkaar in een associatief epos. Het speelfilmdebuut van de Nederlandse beeldend kunstenaar Fiona Tan nodigt ons uit te filosoferen over onze identiteit en plaats in de wereld.
Tijdens Tiger Talk in de Schouwburg Foyer op do 28 jan, 22:00.

History’s Future – Fiona Tan, 2015 (film still)

Sixty-Six – Lewis Klahr, 2105
Een twaalftal karakteristieke cut-out-animaties vormt een van uiterlijk en sfeer wisselende verhalenset waarin Griekse mythologie en pulpromanfiguren uit de sixties elkaar in oude reclamefoto’s ontmoeten. Lewis Klahr werkte jarenlang aan zijn collagewerelden vol stripboekhelden, Roy Lichtenstein-achtige prenten, film-noir-thema’s en een doordacht sounddesign.
LantarenVenster 6
vr 29 jan 19:15 – 20:45 uur
Cinerama 6
za 30 jan 09:00 – 10:30 uur
Cinerama 4
zo 31 jan 22:00 – 23:30 uur

Sixty-Six – Lewis Klahr, 2105 (film still)

Out of Sight (verzamelprogramma)

Doorgaans zijn we blind voor onze eigen manier van kijken. Deze korte films scherpen onze aandacht voor licht, duisternis, flikker, mechanische ritmiek en imaginaire projecties. Werk van ondermeer Meggy Rustamova, Sara van der Heide en Peter Miller.

tips voor ‘Out of Sight’:

– Melvin Moti’s Eigenlicht (gallerie werk, voor het eerst in bioscoop). Eerste vertoning:zondag 31 jan om 19u in LV3.

– filmscreenings ‘Unseen: the lives of looking’ eerste documentaire gemaakt door kunstenaar Dryden. Eerste screening:  zo 31 jan, 14u Pathé 2

– filmvertoning van de documentaire Artofline van Manuel Correra. Auditorium van Museum Boijmans, op 31 Jan en op 6 Feb om 14u.

Eigen Licht (film still)

TENT during IFFR: Premiere DOG  by Erik van Lieshout

TENT Rotterdam presenteert de Nederlandse première van DOG, de two-channel video van kunstenaar Erik van Lieshout. Het werk is een monument voor de Russische raketgeleerde Aleksandr Dolmatov, en adresseert de actuele, praktische, dagelijkse consequenties van het Europese vluchtelingen- en asielbeleid in Rotterdam. TENT presenteert de installatie niet in zijn eigen tentoonstellingsruimte, maar in de Pauluskerk: in de context van een organisatie die de consequenties van dat beleid als geen ander kent.

Onopgesmukt vertellen de hoofpersonen hun verhalen, zoals de vrijwilligers van Occupy Rotterdam. Elk weekend zwaaien ze naar vluchtelingen die vastzitten in het detentiecentrum Zestienhoven, de uitzetlocatie die bekend raakte door de tragische zelfmoord van raketgeleerde Dolmatov. Met vrijwilligers van Stichting Ros maakt Van Lieshout plannen om zijn dood te herdenken. Dan herinnert hij zich de Russische kunstenaar Oleg Kulik, die bij de eerste Manifesta Biënnale in Rotterdam als hond, naakt, over straat ging. Opvang, asiel, onderdak, hulp − de illegale man uit Sierra Leone die Van Lieshout ontmoet staat onverschillig tegenover de hulpverleners. In een lange monoloog vertelt hij dat hij al tien jaar in Nederland is, waarvan alle tien jaar illegaal.

Locatie: Pauluskerk, Mauritsweg 20, Rotterdam

De video-installatie DOG wordt doorlopend vertoond, de entree is gratis
donderdag 28 januari:                                   12.00 – 16.30 uur
vrijdag 29 januari t/m woensdag 3 februari:  12.00 – 21.00 uur
donderdag 4 februari & vrijdag 5 februari:    17.30 – 21.00 uur
zaterdag 6 februari & zondag 7 februari:      12.00 – 21.00 uur
(Let op: de Pauluskerk is elke dag gesloten van 16.30 tot 17.30 uur.)

ERIK VAN LIESHOUT – DOG (film still)

EXPOSITIES

Spaces Within

Via het bevreemdende kader van een leeg kantoorgebouw belandt de bezoeker in vier totaal verschillende werelden: een ziekenhuis, een Thaise tempel, een set futurische kijkdozen en een maritiem landschap. Elke installatie is tegelijkertijd emblematisch voor een van de vier inhoudelijke secties van het festival.

Locatie Spaces (Gebouw de Hofpoort, Hofplein 20), gratis toegang, Opening: do 28 jan, 16:00 uur.

Met werk van:

Peter Liechti (Dedications)

Peter LIECHTI (1951-2014, Zwitserland) was een auteur, filmmaker, scenarist en cinematorgraaf, opgeleid in kunst en design aan de universiteit van Zürich. Hij begon met het maken van filmexperimenten en performances in 1983. Tijdens zijn carrière heeft hij aan diverse filmprojecten gewerkt met artiesten en muzikanten als Roman Signer, Norbert Möslang en Nam June Paik. Liechti’s films zijn vertoond op verschillende internationale filmfestivals en uitgezonden op televisie. De installatie Dedications (2014) was zijn laatste project voor zijn overlijden.

Apitchatpong (Fireworks)

Apichatpong (1970, Bangkok) groeide op in Khon Kaen in het noordoosten van Thailand. Hij studeerde architectuur aan de Khon Kaen universiteit en volgde een filmopleiding aan The School of the Arts Institute of Chicago. Sinds het begin van zijn carrière, begin jaren negentig, is hij een van de weinige Thaise filmmakers die buiten het strikte Thaise studiosysteem werkt. Momenteel krijgt hij steeds meer internationale erkenning voor zowel zijn films als zijn kunstprojecten.

Fiona Tan (News from the Near Future /Brendan’s Isle)

Fiona TAN (1966, Indonesië) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Na haar studie vestigde ze haar naam met video- en filminstallaties, waarin verkenningen van herinnering, tijd, geschiedenis en de rol van het visuele centraal staan. De documentaire Dat u in interessante tijden moge leven (1997) was haar regiedebuut. Haar werk is opgenomen in openbare en private collecties, waaronder die van Tate Modern, het Stedelijk Museum en het Centre Pompidou. History’s Future (2015) is haar eerste speelfilm. Aan Spaces Within neemt Fiona deel met twee werken.

Kris Verdonck (ISOS)

Kris VERDONCK (1974, België) studeerde beeldende kunst, architectuur en theater. Deze diverse achtergrond is duidelijk in zijn werk te herkennen, dat zich situeert op het grensgebied tussen performance, dans, visuele installaties en architectuur. Verdoncks werk werd onder meer gepresenteerd op het Brusselse Kunstenfestivaldesarts, Festival d’Avignon en Theater der Welt in Essen. A Two Dogs Company is het team dat hij om zich heen heeft verzameld om zijn werk te realiseren. Voor Spaces Within neemt Kris Verdonck samen met A Two Dogs Company deel met het werk ISOS.

Fireworks (film still)

Expositie ‘Scotomata’

Nu de beeldproductie door de digitalisering volkomen op hol geslagen is, kiezen hedendaagse kunstenaars er vaak voor het kijkproces radicaal te vertragen.Van blinde vlekken tot zwarte vierkanten: deze tentoonstelling brengt zes beeldende kunstenaars bij elkaar die graag de grenzen van de zichtbaarheid opzoeken. Maximale alertheid voor een minimum aan stimuli.

Met werk van Meggy Rustamova, Sara Van Der Heide, Dominique Somers, Marc De Blieck en Various Artists.

do 28 jan t/m za 6 feb, 11:00-18:00, Gallery JOEY RAMONE (Josephstraat 166), gratis toegang. Opening: do 28 jan, 18:00.

Expositie Harry Smith: Strings and Planes

PrintRoom brengt een hommage aan de fanatieke verzamelaar Harry Everett Smith en organiseert naar aanleiding van twee boeken over zijn passies een aantal workshops en een lezing rond touwfiguren, flipbooks en papieren vliegtuigjes. Daarnaast zijn de foto’s van de collecties te zien die Jason Fulford voor het boek maakte.

do 28 jan t/m za 6 feb, 12:00-18:00, PrintRoom (Schietbaanstraat 17), gratis toegang, Opening: do 28 jan, 18:30

Expositie: Burma Rebound

Nu de kunstenaars en filmmakers in Birma zijn vrijgelaten en je een dvd op de post mag doen rijst de vraag: wat maken ze dan in Birma? De geschiedenis heeft het geleerd: onder de moeilijkste omstandigheden wordt de mooiste kunst gemaakt. En de modernste in dit geval. Een compacte tentoonstelling met fijnzinnige video-installaties.

do 28 jan t/m za 6 feb, 11:00-18:00, Café Mandalay (West-Kruiskade 51), gratis toegang, Opening: do 28 jan, 15:00

Ook adverteren op mistermotley.nl ? Stuur dan een mail naar advertenties@mistermotley.nl

#mc_embed_signup{ font:14px Riposte, sans-serif; font-weight: 200; } #mc_embed_signup h2 { font-size: 3.6rem; font-weight: 500 } #mc_embed_signup .button { border-radius: 15px; background: #000;} #mc_embed_signup /* Add your own Mailchimp form style overrides in your site stylesheet or in this style block. We recommend moving this block and the preceding CSS link to the HEAD of your HTML file. */

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

* verplicht
Email formaat
(function($) {window.fnames = new Array(); window.ftypes = new Array();fnames[0]='EMAIL';ftypes[0]='email';fnames[1]='FNAME';ftypes[1]='text';fnames[2]='LNAME';ftypes[2]='text'; /* * Translated default messages for the $ validation plugin. * Locale: NL */ $.extend($.validator.messages, { required: "Dit is een verplicht veld.", remote: "Controleer dit veld.", email: "Vul hier een geldig e-mailadres in.", url: "Vul hier een geldige URL in.", date: "Vul hier een geldige datum in.", dateISO: "Vul hier een geldige datum in (ISO-formaat).", number: "Vul hier een geldig getal in.", digits: "Vul hier alleen getallen in.", creditcard: "Vul hier een geldig creditcardnummer in.", equalTo: "Vul hier dezelfde waarde in.", accept: "Vul hier een waarde in met een geldige extensie.", maxlength: $.validator.format("Vul hier maximaal {0} tekens in."), minlength: $.validator.format("Vul hier minimaal {0} tekens in."), rangelength: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1} tekens."), range: $.validator.format("Vul hier een waarde in van minimaal {0} en maximaal {1}."), max: $.validator.format("Vul hier een waarde in kleiner dan of gelijk aan {0}."), min: $.validator.format("Vul hier een waarde in groter dan of gelijk aan {0}.") });}(jQuery));var $mcj = jQuery.noConflict(true);

Meer Mister Motley?

Draag bij aan onze toekomstige verhalen en laat ons hedendaags kunst van haar sokkel stoten

Nu niet, maar wellicht later