Steun hier het nieuwe seizoen van de radiopodcast Kunst is Lang.

Arash Fakhim: Be water my friend

Thinging about things

Wanneer objecten niet worden gebruikt, lijkt hun betekenis te veranderen. Kunstenaar Arash Fakhim is geïnteresseerd in dit specifieke omslagpunt; het moment waarop een flesje eerst water vasthoudt, maar niet veel later enkel nog lucht waardoor de functie van het flesje volledig is getransformeerd. Met dit moment van verandering in zijn achterhoofd probeert hij grip te krijgen op de wereld waar hij in leeft door zijn omgeving na te bootsen. Sinds 2015 maakt hij video’s vanuit woonkamers, keukens, badkamers en slaapkamers met voor zijn lichaam een hoofdrol als Perzisch tapijt, vaatdoek, colablikje en sigaret. Daarmee wil hij de relatie en verschuivingen tussen het onderwerp, het object en het ding blootleggen: ‘Want om een bal te kunnen begrijpen, moet men eerst de bal worden.’ 

Voor de Salon van mister Motley heeft Fakhim fragmenten uit bestaande interviews, televisieseries, documentaires, homevideo’s en archiefbeelden gehaald en samengevoegd tot één videobestand dat uitspraken doet over die steeds veranderende relatie tussen het object, het ding en het lichaam. Het zijn onder andere deze fragmenten die het fundament vormen voor zijn eigen werk.

----------

Fakhim’s praxis contains elements of painting yet it is concerned with dialogues between the object, the subject and their shifting relations. Inside his studio the works evolve around  processes and actions in which objects are made or put in operation to produce images. These gestures of actions and their echoes leaves traces that debouch in to works. Outside of the studio (and perhaps more then ever inside the boundaries of the home Fakhim copes with the world by mimicking his surroundings. “By understanding the extentions  of our  selves, perhaps we can deeper understand our self” -Arash Fakhim. These playfull video performances that started in 2015, survey as a reminder that to understand the ball one must first become the ball. 

Fakhim is drawn to the morphable tendency of which objects seemingly appear to dispose, when they are not utilised. It is in this specific momentum that the thingly-ness of the object appears. As a field researcher Fakhim puts his body into act in order to lay bare these shifting parallels between the subject, the object & the thing. For this current Salon he has selected and curated a range of videos , put into one video file.  These videos have served as inspirational sources that have triggered and ultimately led to his ongoing video performances. Enjoy :)